ensilagefråga...

B

Butterfly

ni som har ensilage, har ni vacc mot botulism?
ja eller nej?
om nej, varför?
 
Min häst tål inte höslige (tyvärr) så hon äter hö, men de
andra i stallet äter hösilage, samtliga är vaccinerade.
(ridskolehästarna vet jag inte ofs)
 
Ja, och detta trots att vi har så hög torrsubstans att det enligt veterinärerna inte kan förekomma botulism och att stallchefen är extremt noga med att kolla igenom balarna (nästan strå för strå :love:)
 
Min var vaccinerad förra året men jag har inte om vaccinerat. Han äter Horse Hage och med det är det lika stor risk som med hö att de får botulism.

Min kompis som är vet. sa att det inte finns några bevis för att vacc. hjälper... vet ej om det är sant men det låter ju lite obehagligt.
 
det är ngt farligt som kan leda till döden... :( vet inte exakta händelseförloppet tyvärr.
 
En bakterie, Clostridium botulinum, producerar ett toxin (gift) som är EXTREMT farligt. Typ en milliliter dödar en människa. Eller nåt. Grejen är att i ensilage, som ju är mycket blötare än hö, kan det växa såna bakterier. Det kan komma med jord, döda sorkar eller annat gojs... Därför bör man vaccinera hästar som får ensilage, och absolut inte fodra med ensilage där du just hittade den försvunna stallkatten... :smirk:

Förresten, har ni hört talas om Botox? Det som tanter med för mycket pengar sprutar i ansiktet. Det förlamar nerverna, och på så sätt blir huden rynkfri... Det är små små doser av samma toxin.
 
Det berättade vår stallveterinär också, att vaccinet bara hjälper mot viss insjuknande.
Dessutom fick jag berättat för mig att flera hästar regaerat otroligt starkt emot detta vaccin med påföljer så jag valde att avstå.
 
Självklart.
Trots bristande bevis för att vaccin verkligen hjälper och trots att det kanske bara hjälper till en viss del, får man göra vad man kan för att hålla hästarna friska tycker jag.
 
Info:

Glöm inte, att bakterien finns i andra miljöer än bara ensilage/hösilage. Risken finns att hästen får det i sig t ex via vatten i hagen, när dom knaprar rötter etc. Så även den som normalt fodrar med hö, gör klokt i att vaccinera.

Det finns inga möjligheter att med ögat (eller näsan) avgöra om hösilaget är smittat.

När det gäller vilka av flera olika varianter vaccinent tar, så är det verksamt mot den(B?)som hästarna vanligen drabbas av.

Ingen häst som varit fullt vaccinerad har drabbats av botulism!

Läs trådarna under Foder och Hästvård! :idea:

LIA
 
Jag har ägt min häst i snart tre år och hon har fått hösilage hela tiden. De första två åren stod hon uppstallad hos en kvinna vars man är veterinär. Jag funderade på att vaccinera, men lät bli det eftersom stallägaren inte vaccinerat sina egna hästar. (Detta var på grund av att hennes man ansåg att det fanns risker även med vaccinet, samt att vaccinet bara är verksamt mot vissa former av botulism)

Nu har jag flyttat hästen till ett annat stall, där de andra hästarna är vaccinerade. Stallägaren tycker det är bra om alla inackorderingarna är vaccinerade, så nu håller jag på med grundvaccinationen. Spruta nummer tre får Besten den 21 oktober.

Immer
 
Då jag hörde nyligt med våran vet. så ca 300-400.-/per häst o gång, beroende på hur många som vaccinerade. Billigare ju fler man va. Hästen ska ha 3 grundsprutor med 1 månads mellanrum o sen årligen. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 848
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Jättefint inslag med Paddy Fanning, Churchmount sheepdogs, och hans jobb med får och hundar. Han förklarar bra, Bruce och Jim gör ett...
Svar
18
· Visningar
925
Senast: Wenniz
·
Skola & Jobb Är det ide att höra av sig till skolan om man är reserv 2 på en kurs efter andra antagning? Eller får man ett meddelande på antagning.se...
Svar
8
· Visningar
540
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 738
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp