Enskild firma, hobbyverksamhet eller annat?

TeamTanja

Trådstartare
Jag har försökt söka svar men jag hittar inte riktigt någon stans.
Jag har ett tag hyrt ut en stallplats. Den hyran har inte överskridit det man får omsätta på hobbyverksamhet, so that's all good, men i vinter kommer jag flytta till en annan gård med ett lite större stall och tänkte således hyra ut två platser till men hur gör jag då eftersom jag kommer omsätta för mycket för att kalla det hobbyverksamhet?
Måste jag starta ett litet företag för att det ska vara ok?
 
Hur man gör skattemässigt vet jag inte men tror att det är bäst att rådfråga skattemyndigheten om vad du ska göra.
Däremot om du har så mycket inkomster av det att du måste ha en en enskild firma, så tänk på att då är det yrkesmässigt och då måste du har ha tillstånd från Länsstyrelsen för yrkesmässig djurhållning. Ett så kallat paragraf 16 tillstånd. Tänk också på att det kan behövas även om inte skattemyndigheten ser det som yrkesverksamhet. Dom två regelverken är inte samkörda så det kan vara yrkesmässigt enligt det ena och inte det andra.
 
Jag har försökt söka svar men jag hittar inte riktigt någon stans.
Jag har ett tag hyrt ut en stallplats. Den hyran har inte överskridit det man får omsätta på hobbyverksamhet, so that's all good, men i vinter kommer jag flytta till en annan gård med ett lite större stall och tänkte således hyra ut två platser till men hur gör jag då eftersom jag kommer omsätta för mycket för att kalla det hobbyverksamhet?
Måste jag starta ett litet företag för att det ska vara ok?

Det är bara vissa verksamheter som har beloppsgränser, t ex bärplockning. Resterande har, vad jag kan läsa, ingen nedre gräns utan är skattskyldiga från första kronan. Har du annan info får du gärna dela den.

Frågan är om det fyller kriterierna för näringsverksamhet? Varaktighet, självständigt och med vinstsyfte.
 
Det är bara vissa verksamheter som har beloppsgränser, t ex bärplockning. Resterande har, vad jag kan läsa, ingen nedre gräns utan är skattskyldiga från första kronan. Har du annan info får du gärna dela den.

Frågan är om det fyller kriterierna för näringsverksamhet? Varaktighet, självständigt och med vinstsyfte.
Låter som @TeamTanja syftar på en ÖVRE gräns för vad som få omsättas i en hobby utan att det ska klassas som näringsverksamhet.
Själv känner jag inte till om det finns en sådan...?
 
Låter som @TeamTanja syftar på en ÖVRE gräns för vad som få omsättas i en hobby utan att det ska klassas som näringsverksamhet.
Själv känner jag inte till om det finns en sådan...?

Jag läser det som att det finns någon form av gräns för vad man får tjäna, och det kan ju tänkas vara en övre, som för bärplockning t ex (12500 kr vill jag minnas?), men för den här typen av verksamhet vill jag tro att det är skatt på första vinstkronan.

BL har gett ut en informationsbok om hästverksamhet, men jag har inte läst den. Någon annan som vet om den är bra? http://www.blinfo.se/hastverksamhet#
 
Jag läser det som att det finns någon form av gräns för vad man får tjäna, och det kan ju tänkas vara en övre, som för bärplockning t ex (12500 kr vill jag minnas?), men för den här typen av verksamhet vill jag tro att det är skatt på första vinstkronan.

BL har gett ut en informationsbok om hästverksamhet, men jag har inte läst den. Någon annan som vet om den är bra? http://www.blinfo.se/hastverksamhet#
Har läst annat av BL som jag kan rekommendera, så tror absolut denna också är bra.
I Lantbrukarboken står en massa som är bra om man har en jordbruksfastighet, kanske ungefär samma finns i hästboken också?
 
@Masse - länsstyrelsens godkännande behöver man om man har över ett visst hästantal - endera egna eller inackorderade enl regelverket.

TS utifrån tråden uppfyller inte det kriteriet.

TS: ring Skatteverket med dina frågor - de är väldigt bra och hjälpsamma i min erf .
 
@Masse - länsstyrelsens godkännande behöver man om man har över ett visst hästantal - endera egna eller inackorderade enl regelverket.

TS utifrån tråden uppfyller inte det kriteriet.

TS: ring Skatteverket med dina frågor - de är väldigt bra och hjälpsamma i min erf .

Eller om verksamheten är yrkesmässig. Dvs i princip uppfyller Skatteverkets kriterier. Vilket inte behöver ha med antalet hästar att göra.
 
Nja numer får du ha inkomster på upp till 30' på en lantbruksfastighet utan att behöva momsregistrera.

Fast det har inte med fastighetstypen eller inkomstens storlek att göra, utan med verksamheten. Uthyrning av lokaler för djurhållning är alltid momspliktiga. Momslagen 3 kap §3 punkt 8.

Vi skulle som förening driva kollektivstall med uppstallning enbart för medlemmar och med tänkt nollresultat, fick besked av två olika medarbetare på SKV att i det fallet styr verksamheten, det vill säga om du hyr ut stallplatser måste du momsredovisa oavsett organisationsform, vinst, et c.
 
Det är nya regler sedan 1 jan 2017 som säger att du kan ha en omsättning på upp till 30 00kr ( vid varor som normalt har 25% moms, annars ännu högre) utan att behöva momsregistrera dig. Gällande uthyrning av lokaler går det inte att tillämpa i det fall som man är registrerad för frivillig skattskyldighet. I övrigt går det utmärkt
 
@Masse - länsstyrelsens godkännande behöver man om man har över ett visst hästantal - endera egna eller inackorderade enl regelverket.

TS utifrån tråden uppfyller inte det kriteriet.

TS: ring Skatteverket med dina frågor - de är väldigt bra och hjälpsamma i min erf .
Som skrivet innan är det yrkesmässigt gäller det från första hästen. Antalet som är angivet i lagstiftningen gäller när det inte är yrkesmässigt.
 
Det gör det inte eftersom ts kanske behöver bilda firma för att fortsätta sin "verksamhet".
Har du det i en firma även om det är en enskild firma kan det räknas som verksamhet.

Men hur kan du då råda samtidigt som du förkunnar att du inte har koll på Skatteverkets regler ? :confused: Det blir ju ett goddag yxskaft svar ?

Självklart borde TS i första hand kontakta SKV och inget annat ?
 
Men hur kan du då råda samtidigt som du förkunnar att du inte har koll på Skatteverkets regler ? :confused: Det blir ju ett goddag yxskaft svar ?

Självklart borde TS i första hand kontakta SKV och inget annat ?
Av den enkla anledningen att många missar att det behövs tillstånd från Länsstyrelsen om man har det som verksamhet. Inte så roligt att bygga upp något som går bra och sedan till ock med riskera djurförbud för att man har missat ett tillstånd.
 
Av den enkla anledningen att många missar att det behövs tillstånd från Länsstyrelsen om man har det som verksamhet. Inte så roligt att bygga upp något som går bra och sedan till ock med riskera djurförbud för att man har missat ett tillstånd.
Fast djurförbud får en inte för att en saknar tillstånd för sin verksamhet...:) (däremot ska det åtalsanmälas enligt JO...).
 
Men om man köper en gård och har verksamhet på den, är då inte alla kostnader i samband med detta avdragsgilla? Naturligtvis, om man bor på gården ska bostadsdelen undantas.
Men fyrhjuling för att kolla beten, pick upp för att hämta grejjor och så vidare ? ;)
 
Men om man köper en gård och har verksamhet på den, är då inte alla kostnader i samband med detta avdragsgilla? Naturligtvis, om man bor på gården ska bostadsdelen undantas.
Men fyrhjuling för att kolla beten, pick upp för att hämta grejjor och så vidare ? ;)
Samt vallhundarna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 193
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 732
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 519
Senast: fejko
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 347
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp