enskild firma, nu kan jag inte undvika det

tanten

Trådstartare
Har insett att jag behöver starta enskild firma. Kommer att få kunder och kommer att behöva skriva kvitton. Liten skala, kommer inte att ha omsättning på mer än max 10.000 de första åren tror jag.

Har fasat för detta länge. Jag har ju haft lantbruk i liten skala och där var bokföringen årets ångest. Det hundratal verifikationer som blev sorterades - i djup osämja - vid årets slut och matades in i ett program på datorn. Sedan tog vi listorna och gick till LRFkonsult. Där fixade de resten. Moms redovisades en gång per år.

Nu läser jag på nätet och hittar bara att man måste redovisa skatt och moms löpande under hela året.


Snälla säg att allt är enkelt. Visst finns det billiga varianter på bokföringsprogram? Visst kan man klara sig utan revisionshjälp?

Säg nåt snällt.

tanten - med djup bokföringsångest
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Det finns ju lite bokföringskurser att gå. Skulle tro att man kan tussas in i något program där med? Om det är så illa vore det kanske bra att hoppa på en sådan?

Mamma satt med bokföring i sista minuten när jag bodde hemma. Hon hade något program som hon fixade allt i men sätter man sig i sista minuten och ska lägga in alla kvitton förstår jag om det är jobbigt och ger ångest. Prova att lägga in månad för månad i alla fall?
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Jag googlade på "enkla bokföringsprogram enskild firma" och fick många svar. Så ja, jag tror det finns
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Det är inte så svårt som det verkar.

Skatteverket har - faktiskt - väldigt mycket begripligt skrivet på sina websidor. Och böcker som jag tyckt varit väldigt hjälpsamma är Björn Lundens serie, en för varje typ av företag (handelsbolag, enskild firma, etc). Det kommer en ny version varje år så de är updaterade, och de innehåller det mesta man behöver veta, tydligt beskrivet.

Jag gick dessutom en kurs för nya företagare, som min kommun anordnade, som gav mycket grundläggande tips om vad man ska tänka på, ode med bokföring och annat. Se om din kommun (eller någonstans i närheten, googla på Nyföretagarcentrum eller liknande, kanske) har något sådant.

Lycka till!
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Nej, i så liten skala lär det inte vara svårt!

Själv kör jag bara enkel bokföring, eftersom jag dessutom inte gör någon vinst har jag bara behövt redovisa i samband med deklaration.

Dock är jag kass på att bokföra löpande (jo jag vet att det ska göras:p) så det blir ett sjå när det väl görs!

Skulle dock gärna lära mig mer, då jag hoppas kunna få bättre lönsamhet framöver och verksamheten kommer att växa.
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Vet att Visma har en variant där uppgifterna fylls i på ett sådant sätt att det bara är att skicka iväg som det är när det är dags att deklarera :)
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Läser och grubblar.

På skatteverkets sida läser jag detta
Du som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning måste från och med den 1 januari 2010 ha ett certifierat kassaregister.

Betyder det att jag måste ha ett kassaregister om jag skulle få kontant betalning? Verkar märkligt. Säg att det inte är så!

tanten - grundskeptisk mot skatteverkets regler
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Det är tyvärr sant, men jag tror att man även kan använda sig av en så kallad kontantnota som är som en slags faktura som betalas direkt då med kontanter.
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Med din lilla omsättning behöver du inget kassaregister.

Under "vem behöver inte ha kassaregister"

Verksamhet med kontantförsäljning av obetydlig omfattning: Obetydlig omfattning innebär att försäljningen normalt inte överstiger fyra prisbasbelopp per år inklusive moms
http://www.skatteverket.se/foretago...saregister.4.6efe6285127ab4f1d2580005105.html

Sen finns ju numera alternativ till kontanter, t.ex swish eller izettle
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Jag betalar och redovisar bara moms vid deklarationen. Preliminärskatt beräknat på vinsten varje månad.

Jag använder BL Information, ett mkt enkelt program som hjälper till med guider osv, enkelt att föra in dagens eller veckans verifikationer.
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

vi som helårsredovisar momsen kommer hädanefter göra det skilt från vanliga deklarationen, det ska vara inne i februari om jag inte minns galet.
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

vi som helårsredovisar momsen kommer hädanefter göra det skilt från vanliga deklarationen, det ska vara inne i februari om jag inte minns galet.
Oj, då måste jag gå in och läsa på, det hade jag ingen aning om!
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Alltså med ett bra bokföringsprogram blir det inte så omständigt. Idag finns det enkla bokföringsprogram som du inte ens behöver kunna debet och kredit för att använda och de fyller automatiskt i de blanketter som du behöver lämna in tillsammans med deklarationen. Moms redovisas en gång per år, fram tills nu i samband med den vanliga deklarationen. From 2014 ska egna företagare redovisa moms i februari.

Sedan beräknar man som sagt preliminärskatt per månad, men eftersom du beräknar så låg inkomst skulle jag nog rekommendera att du sätter en nolla på första året vilket alltså medför att du inte behöver betala in några sociala avgifter så länge du faktiskt inte tjänar några pengar. När man börjar tjäna lite så skickar man in en blankett om beräknad preliminärskatt och betalar in sociala avgifter därefter.

Mitt råd är att du tar kontakt med Skatteverket och pratar med dem. När jag startade upp var de väldigt hjälpsamma. De vill att allting ska bli rätt från början.

Men när det gäller just bokföring så klarar man sig bra på egen hand bara man köper ett bra och lättanvänt bokföringsprogram. Det är värt att betala för ett sådant.
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Jag betalar och redovisar bara moms vid deklarationen. Preliminärskatt beräknat på vinsten varje månad.

Jag använder BL Information, ett mkt enkelt program som hjälper till med guider osv, enkelt att föra in dagens eller veckans verifikationer.

Aktualiserar tråden
HAr skrivit mina första kvitton och har en hög verifikationer som ska in i bokföring.

Kollade lite på BL Information och det verkar vettigt? Vilka andra alternativ är vettiga?
Erfarenheter tack.
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Jag använder Visma Enskild firma, kostar runt 1000 per år. Programmet räknar ut allt, hur enkelt som helst!
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Jag kör BL och tycker att det funkar bra, men jag har ingen erfarenhet av andra.
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Visma säger jag. Fortnox är i mina ögon hopplöst.
Fördelen med visma är också att det är lätt att uppgradera efter behov.
 
Sv: enskild firma, nu kan jag inte undvika det

Visma säger jag. Fortnox är i mina ögon hopplöst.
Fördelen med visma är också att det är lätt att uppgradera efter behov.

Kanske det... Men 1 668 kr/år är inga småsummor om man har en skapligt minimal verksamhet.

Fortknox kostar 99 kr i månaden. BL 59 för dito.

Jag vill helt enkelt inte betala så mycket när jag knappt har någon omsättning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 919
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Hur är det nu med förlust i enskild firma och kvitta mot sin ”vanliga” inkomst, är det samma år? Dvs om förlusten på säg -20k är 2019...
Svar
2
· Visningar
556
Senast: BornAgain
·
Ekonomi & Juridik Jag har en "vilande" enskild firma. Hyrde ut boxplatser tidigare men har lagt ner det. Nu har jag inte haft nån verksamhet på 2 år och...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: Tussemaja
·
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp