Envis fjording

S

SofiaH

Jag har en otroligt envis fjording som jag försöker vara bestämd mot och att inte ge mig för. När han blir istadig så "fryser" han på stället och får man honom att på ngt vis att röra sig så försöker han sticka. Ta tex när jag ska försöka få in honom i transporten ( vilket inte går så bra) Han fryser vid rampen för att sedan kunna gå upp på rampen tills den tar slut och där vägra gå längre. Jag backar honom o gör ett nytt försök. Han brukar gå till samma ställe tills han tröttnar o vägrar helt att gå upp på rampen. Jag försöker få honom att röra sin bakdel men när han tröttnar så vill han sticka. Oftast kan man hålla honom men en fjording som sätter huvet mellan frambenen är inte alltid så lätt att hålla kvar. Hjälp mig någon! Jag frågar för jag vet inte själv vad jag ska göra längre. :confused: :cry:
 
När han sticker skulle jag sätta på en kedja på grimman/tränset så att han ialla fall inte kan dra. Vad du ska göra för att han inte ska "frysa fast" är svårare. Det beror mycket hur han är som individ. Vissa hästar kan man locka in, vissa kan det vara bra att backa/gå fram/backa. Vissa kanske vaknar med ett dask i baken :devil: Beror helt på...

//Sofia
 
Jag har nog testat det mesta. Han är den typen att bråkar man med honom så blir det ännu värre. Kedja bryr han sig inte om..det gör ont ett tag men sen är jag fri...verkar han tänka. Dask i baken? Då tappar jag honom helt och får inte tillbaka honom den gången. Har däremot fått lite tips och ideer av en NH-tränare som håller till inte så långt från mig så jag ska ta och öva lite på dom :) Hon va tyvärr fullbokad till jul men efter det skulle hon komma och hjälpa oss :bump:
 
Vad bra att du får hjälp, även att det dröjer ett tag :) Det är absolut det bästa. Det är ganska så svårt att veta hur man ska göra i sådana situvationer när man inte ser eller känner hästen. Jag kände bara för att svara eftersom du inte fått några svar alls.

Hoppas att de kommer, nu när jag förhoppningsvis sköt upp tråden lite :idea:

Lycka till!

//Sofia
 
Min lille unghingst kan vara jobbig att lasta, tills jag upptäckte att han bara bråkade med mig om jag tog i grimskaftet så att det kändes i grimman. Så fort jag slutade leda in honom utan istället "prata in" honom gick det mycket bättre. Det funkade för mig i alla fall.
 
Alla svar är jättevälkommna :) Finns juh alltid saker man inte tänker på själv. Man kan juh aldrig allt :)
:banana:
 
Va härligt! Tyvärr så har nog min lille herre bestämt sig för att inte vilja gå in. Ibland är fjordingens vilja lite väl stark :smirk: men det är juh för att dom är som dom är vi älskar dom. För i mina ögon är han världens underbaraste fjordkille. Sen om han kunde glömma att va så envis ibland skulle underlätta lite.
 
Min lilla fjording är åxå svår att lasta. Han kommer så långt som till rampen men där tar det stopp. Dock händer inget utan han blir bara stående. Så kan han stå en kvart - tjugo minuter (rekordet är ca 35 minuter) och sedan bestämmer han sig för att gå in. Har en longerlina om baken på han så han inte ska gå bakåt bara.
 
Tänk om min pålle me kunde hålla sig till 20 min :( Sist stog vi fastfrusna i över en timme. Hatar att ge mig men det va dött lopp. Han va jättesnäll att lasta förut. Vet inte om det här har att göra med att jag åkte me honom till uppsala till en tjej som skulle ha honom ett par mån. Där han iofs bara stog :mad: Efter det har han blivit så här. Han gillar inte när jag lämmnar honom bland andra. Man vet inte...han kan juh förknippa transporten med att jag lämnar honom. Brukar sko honom hos en granne. Sist när vi skulle sko va det fel storlek på ett par skor så jag skulle åka o byta dom. Han levde rövare när jag lämnat stallet men blev lugn som en filbunke när jag kom tillbaka. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 051
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp