Envis häst

Irisstogenhage

Trådstartare
Rider en 14årig valack som medryttarhäst. Han är väldigt envis och har alltid fått rida som
han själv vill, vilket har lett till att man måste vara väldigt bestämd. När jag testade att rida honom för första gången lyssnade han inte alls för skänkeln och ville inte gå på spåret. Ägaren sa till mig att dra spöt en gång ordentligt. När jag testade det funkade det heller inte då han inte har någon respekt för spöt. Ägaren har ingen lust att träna upp den så har ni något tips på hur jag får honom mer alert och slutar gå utanför spåret. Och nej det funkar inte att bara trycka lite med innerskänkel. Får heller inget mer tips av ägaren än att dra spöt och driva.
 
Rider en 14årig valack som medryttarhäst. Han är väldigt envis och har alltid fått rida som
han själv vill, vilket har lett till att man måste vara väldigt bestämd. När jag testade att rida honom för första gången lyssnade han inte alls för skänkeln och ville inte gå på spåret. Ägaren sa till mig att dra spöt en gång ordentligt. När jag testade det funkade det heller inte då han inte har någon respekt för spöt. Ägaren har ingen lust att träna upp den så har ni något tips på hur jag får honom mer alert och slutar gå utanför spåret. Och nej det funkar inte att bara trycka lite med innerskänkel. Får heller inget mer tips av ägaren än att dra spöt och driva.
Hästen behöver inte öva upp någon respekt för ett spö, att bli slagen av ett spö gör ont, även för en stor häst, de är mycket känsliga och du vet ju hur de reagerar om det sitter en liten flyga någonstans på kroppen. Du behöver lära dig att kommunicera med hästen för att motivera den att lyssna på dig. Att vara tydlig med vad du vill och berömma när hästen gör rätt, i början måste du vara så lyhörd att du berömmer när hästen gör bara en liten ansats att göra som du ber. Det bästa vore om du kunde rida hästen för någon tränare som kan hjälpa dig.
 
Det låter inte så optimalt det där. Jag säger också att du borde ta ut en tränare.
Ett spörapp fungerar inte om det inte finns timing och ett bra syfte med det. Jag är inte emot att använda spö när det görs på ett bra effektivt sätt, blir det fel är det faktiskt bara dåligt.
Du måste precis som du säger vara bestämd, men på ett lagom mjukt sätt och ge hjälper med bra timing, ha känsla för när hästen vill göra som du vill och/eller tänker framåt och då berömma i överflöd på det sätt hästen förstår är beröm. Kanske ska du skita i att trycka ut hästen med innerskänkeln på spåret om hästen inte lyssnar på det och istället göra något annat? Sväng runt i en volt? Ta tag i yttertygeln och vänd hästen tillbaka och ge dig inte förrän den går ut på spåret igen? Det är supersvårt att säga utan att ha sett er och ännu bättre vore det med en tränare.

Sedan standardfrågan, är hästen helt frisk och sitter utrustningen bra?
 
Rider en 14årig valack som medryttarhäst. Han är väldigt envis och har alltid fått rida som
han själv vill, vilket har lett till att man måste vara väldigt bestämd. När jag testade att rida honom för första gången lyssnade han inte alls för skänkeln och ville inte gå på spåret. Ägaren sa till mig att dra spöt en gång ordentligt. När jag testade det funkade det heller inte då han inte har någon respekt för spöt. Ägaren har ingen lust att träna upp den så har ni något tips på hur jag får honom mer alert och slutar gå utanför spåret. Och nej det funkar inte att bara trycka lite med innerskänkel. Får heller inget mer tips av ägaren än att dra spöt och driva.

Är det så ägaren rider den? Bara på med spö? Om det funkade skulle det inte behövas göras om hela tiden... Det är liksom ett grundtecken på att en metod inte funkar - att du måste göra om och göra om och göra om utan att det blir någon ändring.

Tänker på några saker:
1. Måste du rida i manege? Du kanske kan locka fram lite energi och engagemang om du rider ute istället?
2. Rider du själv med "handbromsen i" och pilar med tyglarna hela tiden? Stilla och fin hand som inte bromsar är en bra start, låt nosen komma fram.
3. Lyssnar den på din röst? Funkar det att smacka, och att berömma verbalt? Ta bort de andra hjälperna en gång och testa att bara rida för röst och säte - kan du starta, stanna, svänga, stoppa, utan att använda tyglar och skänklar? Det behöver inte vara millimeter precision.
4. Gillar den bommar, löshoppning?
5. Försök hitta det roliga och mjuka istället för att dra fram pisken. :)
 
För att lösa situationen i stunden kan du använda vikten. Vill hästen inte gå ut på spåret så luta dig utåt. När du fått hästen uppmärksam kan du förfina dina vikthjälper.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
576
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp