Bukefalos 28 år!

Envis ponny

kolblakkur

Trådstartare
Jag får spader på min ene ponny.
Har haft honom sedan han var föl och han är precis likadan som när han var ung. På Djursjukshuset tyckte veterinärerna att han hade mycket temperament (japp... 9 månader gammal!) och inköraren som hjälpte mig köra in honom sa rakt ut: han har för mycket egna ideer. Vilket stämmer, envisare har jag aldrig stött på. Känner att det går inte ens att säga "det är en shettis, de är envisa" för han är det värsta jag varit med om. Han vinner aldrig en strid, ALDRIG, men ändå slutar han inte försöka. Det är ett konstant ifrågasättande och vill-inte.

Han är världens goaste i övrigt, han älskar att dra hem timmer tex, det ifrågasätter han inte. Han är världens snällaste häst mot andra hästar och ÄLSKAR andra hästar, även totalt främmande hästar.

Han tycker det är helt okej att bli körd, men det hade varit betydligt roligare ifall han fått bestämma själv tycker han. Speciellt väg vill han bestämma själv. Och när man ska få gå hem. Och om man får äta under tiden man blir körd. Fika borde ingå i motionsprogrammet.

Helst vill han inte vara ensam och han vill helst inte lämna gårdsplanen. Det GÅR, det går an, men helst skulle han vilja vara med sin flock - dvs hans shettiskompis. Och helst ska man få välja tempo själv när man blir körd.

Efter att ha slitit mitt hår idag och tappat tålamodet totalt, så känner jag (och detta är kanske en galen tanke): borde han gå i par istället? Då är han inte ensam, han har en kompis som sporrar honom och han kan inte välja väg själv (och kommer förmodligen inte vilja vända hem).

Han har tex ett ställe där han alltid ifrågasätter. VARTENDA ÅR när stubbåkrarna kommer är det samma visa, han kommer till en punkt på fältet där han bara "nej, nu blev det tungt, vi går hem". I tre år, varenda höst, har han förlorat denna diskussion - han ger ändå inte upp!

Tur han är söt iallafall.
 
Sv: Envis ponny

Oj vad jag känner igen detta, min ponny är lika dan. Varje dag, varje gång vi är ute och motionerar så kastar han sig antingen runt eller av vägen, tvärvänder, sticker, tittar på stubben vi gått förbi varje dag i 4 år osv:grin:. Likadant stå stilla i stallgången eller att inte välta väskan med borstarna:p

Han har precis som din inte fått viljan igenom men ändå fortsätter han. Jag har märkt att ju mer jag håller igång han men hjärngympa och motion varje dag ju mindre hittar han på men det händer ändå nått bus varje dag:D
Bäst går det när han får dra tungt tex stockar eller potatikupan, det tycker han är så roligt
Att han inte hinner hitta på bus:p

Som du sa, de e tur att dom är söta iaf:angel:
 
Sv: Envis ponny

Jag har samma "problem" fast när han rids. Han vill gärna bestämma var han ska gå och kan ibland stå fem minuter och bråka om en sådan sak. Trots det har han aldrig vunnit ett enda slag. Sedan släpper det helt plötsligt och han ger sig och är hur vänlig som helst resten av turen.

Jag brukar säga att han inte passar som barnhäst iallafall. Hade han varit det hade han antagligen styrt hela sin motion helt själv; sakta eller inte alls från stallplan och jäkligt snabbt hem när han själv vill.

Jag har som tur var två bra ryttare till honom som inte ger sig och är vana vid envisa fjordhästar. Det konstiga är att han älskar att bli riden. Det är det bästa han vet. Han går snabbt och och fint från stallplanen och jobbar som en gris ute. Men just det där med att välja väg och vara lite lat när det tar emot.......

Även jag kan känna detta i vagnen men mig frågar han bara om vi inte kan ta "den där vägen" istället, eller om vi inte ska ge upp eftersom det är så jobbigt.
Trots detta är han alltså en väldigt lydig ponny, väldigt väldigt lydig så jag förstår inte riktigt varför det ska vara så här vid vägskälen. Är det något som ligger i ponnyns natur bara eller?

Din ponny kanske saknar lite självförtroende och ibland kan man ju träna upp det men jag tror inte alla fall blir lösta. Kanske är par lösningen för dig?
 
Sv: Envis ponny

Prova med par, fungerar det är det ju super och fungerar det inte så vet du det.

Min ponny är lite likadan, extremt tjurig och egensinnig. Men misströsta inte, idag är han rent av riktigt trevlig och börjar fungera riktigt bra som ridhäst. Han är sjutton år :angel:
 
Sv: Envis ponny

Tack för svaren, skönt att höra att man inte är ensam om att ha en extrem tjurskalle som alltid måste testa.

Ponnyn ifråga är lite mesig faktiskt, så kanske hade han tyckt att det var lättare med en kompis när det är dags att bli körd. Han är trots sin envisa ådra, även väldigt känslig. Han gillar inte snabba rörelser, blir lätt stressad osv. Står där tex ett par cyklar (dvs svampplockare som parkerat) som aldrig stått vid vägen innan så blir han väldigt, väldigt orolig. Kanske "stänger han av" sin kusk för att vara beredd att rädda sitt eget skinn - han är ju ifrån flocken (en annan shettis som han knappt gillar :p)? Kanske bäst att vända hem innan något läbbigt händer? Vem vet vad som försigår i detta huvud...

bild1-1.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 737
Senast: Mia_R
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 972
Senast: co-SMAD4
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp