Bukefalos 28 år!

Envis torrhosta

Jillybean

Trådstartare
10-åringen har åkt på förkylning med en envis torrhosta som inte ger sig. Hon har ingen feber eller andra symptom, bara denna envisa hosta. Den ger sig en liten stund med hjälp av receptfri hostmedicin men kommer tillbaka igen långt innan det är dags för nästa dos.

Vi har haft henne hos läkare andra gånger men de säger bara vila och vätska. Vill nu ha tips på huskurer som kan hjälpa, vi har en luftfuktare i hennes sovrum men vad annat kan hjälpa? Eftersom hon inte direkt mår dåligt (är hemma från skolan idag) så vill hon gå ut och leka, kan det hjälpa att vara ute i friska luften och röra på sig lite?

Tycker så synd om stackarn. :(
 
Sv: Envis torrhosta

Har en kompis vars pojke har hostat av och till i en längre period. Han har fått hostmedicin på hostmedicin men hostan kom bara tillbaka. Nu har de fått reda på att han har astma... :(

Vill inte verka pessimistisk men kolla upp ordentligt :)
 
Sv: Envis torrhosta

Vår flicka har en kompis som torrhostade från och till ett helt år utan någon egentlig förkylning.Den stackarn visade sej vara allergisk mot diverse saker(pollen,gräs,pälsdjur m.m.) och medecineras nu mot detta.
När hon är hos oss tar hon en extra dos innan eftersom vi har både häst,hund och katt.
Luftfuktarna tror jag inte är bra heller,det växer så otroligt mycket bakterier i sådana!
 
Sv: Envis torrhosta

Jag har fått höra av min fd arbets kompis vars dotter är 3 år att olivolja gör susen för torrhosta. 1 msk och det smörjer halsen så att hostan försvinner ett tag.. Utmärkt att ge innan säng dags!

/A
 
Sv: Envis torrhosta

Jag glömde att skriva att hon har förkylningsastma och har en puffer (eller vad det nu heter på svenska) men den tycker hon givetvis smakar rävgift och det är sällan jag kan få henne att använda den.

skjona: jag kör ättika i den mellan varje användning, det ska tydligen dra ned på antalet bakterier, speciellt om man också bara använder kokat vatten i den. Tror inte det är allergier, hon får bara hostan i samband med förkylningar.

amandas: om jag kan få henne att svälja det, hennes kräkreflex är inte att leka med! :bump:
 
Sv: Envis torrhosta

O.K.då beror nog torrhostan på förkylningsastman ,vilket min flicka också haft sedan hon var ett halvår.
Försök få i henne medecinen ,det är nog det enda som hjälper,det skadar lungorna mera att de får astmareaktionerena än de låga doserna som gör att astman håller sej borta.
Hon kan väl skölja bort smaken i munnen efter med lite vatten?
Vatten som blir stående växer det alltid i oavsett hur rent det är när du häller i det,du har ju bakterier och sporer i luften överallt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 377
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 115
Senast: Trott
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 106
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp