Envisa häst :)

A

Andorra

Jag har ju köpt mig en Nordsvensk av brukstypen (men lättare typ).
Han är så envis, vill inte gå dit jag vill osv. Han vänder o "kryper ihop" så man har händerna på tyglarna nästan i munnen på honom, hmmmm??
O rätt som det är så går han till höger "typ", o jag har himla jobbigt att få honom på spår igen.
Rider vi i skogen på en stig, så rätt som det är så är vi mitt inne i buschen..... O även där snurrar vi ett par varv innan jag får ut honom igen.
Han e jätte snäll o go förövrigt..... Men ack så envis.
Finns det några här som kan ge mig råd o tips, som gör att han slutar me dessa olater???? :(

Jag har testat många bett, allt ifrån snälla till skarpare, men han bryr sig inte ändå.

Jag blir överlycklig om nån kan ge mig råd.

Tack på förhand...... :crazy:
 
Låter som du hehöver träna upp ledarskapet med din häst.
Jag tolkar det som att din häst "skiter" i dig.
Ner på marken och jobba massor.

*lycka till*
 
Jo, det har du rätt i.... Men jag glömde säga att när jag köpte honom körde jag markarbete i ca 1½ mån, + att jag har tagit NH kurser....

Men likt förbenat så verkar han strunta totalt i mig..... snyft....

Bara till o jobba vidare då :(

Men tack för ditt svar :)
 
Markarbete.

Har skrivit i din andra tråd på "Ridning".

Det kan ju vara att han bara är "frustrerad" för att han inte förstår vad du vill?
 
När man har vunnit på backen fortsätter det på ryggen! Många kör en NH-markdel ex. 7 games, men kör "det gamla vanliga" när man kommer upp på ryggen. Vill man vinna i ridningen så får man börja med att beta av hästen gångart för gångart tills hästen är lika lätt att stanna som att få igång och blir villig att lyda sin ryttare...

Det finns ett ton övningar att göra - men hinner inte skriva mer nu. Men finns det intresse ska jag skriva ner lite sån´t senare...

/Camilla
 
Har du kollat hur du djälv sitter? Om han är känslig rteagerar han kanske på dina omedvetna sitshjälper. Öppnar du upnär du ska svänga åt vänster respektive höger...sitter du rakt över hästen när du vill rakt fram?
 
Hejsan!

Du behöver nog träna mer ledarskap, kanske börja om från marken ?

Du skriver till en annan att du tränat från marken ngn månad när du köpte hästen.
Men det räcker inte.
Det räcker inte att träna ngn gång & sen inte göra det mer.
Träningen behövs hela tiden.
Gör små övningar varje dag, eftersom att din häst verkar tycka att "den redan gjort sina träningar" med dej & kanske behöver små påminnelser ?
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 910
Senast: Stergo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 187
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 635
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp