Eosinofil pneumoni

Philosophia

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av det på hund? Jag hittar ganska lite information, t.ex om behandlingen med kortison är livslång eller om sjukdomen kan gå i remission.
 
För de flesta fall jag känner till har det krävts livslång behandling för att inte få återfall. Du hittar säkert mer här:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=eosinophilic+pneumonia+dog

Tack! Jag kikade i några av artiklarna igår. Det som var mest matnyttigt var två artiklar av Clercx et.al., där den senaste (från 2007) nämnde att man bland annat prövade Atopica pga biverkningarna med kortison. Det skulle inså fall vara positivt.

Det som misstänks mer specifikt är eosinofil bronkopneumopati och som lekperson är jag inte helt på det klara över skillnaden (om någon) mellan det och eosinofil granulomatos(?) pneumoni, eller för den delen hypereosinofilt syndrom. Det gör det lite svårt för mig att navigera bland det som finns skrivet om det. Så det är möjligt att det finns mer för mig att hämta i artiklarna än vad jag har kunnat utläsa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Någon som vet ngt om att behandla med cytostatika för omgivningsallergi på hund? Har en gammal hund och han får mycket biverkningar av...
Svar
17
· Visningar
1 526
Senast: fijja
·
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
6
· Visningar
828
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp