EPA och DHA?

igbest

Trådstartare
20220725_175332.jpg
EPA och DHA har jag förstått efter att ha läst denna artikel i en dagstidning är jätteviktigt. Hur viktigt är det då dom svenska fodertillverkarna inte verkar ha det i sina foder. Jag har gett Robur till en av hundarna i flera år och hon verkar ju inte må dåligt, nyss började jag ge unghunden det också och blev lite nojig när jag läste artikeln. Magnussons verkar inte heller ha det i sina foder om jag läst rätt och det äter min ena hund. Är det bara att byta foder på dom eller kan jag lugnt fortsätta med dom svenska fodren?
 
Visa bifogad fil 97202EPA och DHA har jag förstått efter att ha läst denna artikel i en dagstidning är jätteviktigt. Hur viktigt är det då dom svenska fodertillverkarna inte verkar ha det i sina foder. Jag har gett Robur till en av hundarna i flera år och hon verkar ju inte må dåligt, nyss började jag ge unghunden det också och blev lite nojig när jag läste artikeln. Magnussons verkar inte heller ha det i sina foder om jag läst rätt och det äter min ena hund. Är det bara att byta foder på dom eller kan jag lugnt fortsätta med dom svenska fodren?
Du kan tillsätta extra som kosttillskott bara?
Fettsyror har dessutom en tendens att oxidera om man inte förvarar torrfodret helt lufttätt.
Jag ger mina kapslar för människor, köper på nätet. Billigare än hundvarianterna.
Har valt några med hög koncentration dvs hög andel EPA/DHA för att slippa behöva ge så många. Flytande fungerar inte för mina skägghundar för att de då börjar stinka i skägget. De äter kapslarna som godis.
 
Du kan tillsätta extra som kosttillskott bara?
Fettsyror har dessutom en tendens att oxidera om man inte förvarar torrfodret helt lufttätt.
Jag ger mina kapslar för människor, köper på nätet. Billigare än hundvarianterna.
Har valt några med hög koncentration dvs hög andel EPA/DHA för att slippa behöva ge så många. Flytande fungerar inte för mina skägghundar för att de då börjar stinka i skägget. De äter kapslarna som godis.
Tack för svar 🙂 det ska jag kolla upp 👍
 
Jag köper dessa på Apotea för 108kr och ger 1 på morgon och 1 på kvällen till mina dvärgschnauzrar:

BioSalma Omega-3 Forte 70% 1000 mg 132 kapslar​


biosalma-omega-3-forte-70-1000-mg-132-kapslar-4.jpg
Jag har också gett en på morgonen och en på kvällen, men mina är ju lite större än dina..är det mg/kg som doseringen är i? Borde jag ge fler till mina? De väger ju ca 24-30 kg.
Försökte googla fram rekommenderat dagligt intag för hundar men var nog dålig på att söka för träffarna sa inte så mycket :o
 
Jag har också gett en på morgonen och en på kvällen, men mina är ju lite större än dina..är det mg/kg som doseringen är i? Borde jag ge fler till mina? De väger ju ca 24-30 kg.
Försökte googla fram rekommenderat dagligt intag för hundar men var nog dålig på att söka för träffarna sa inte så mycket :o
Jag har räknat på mg/kg så ja du borde behöva ge mer till dina, ska kolla upp dosen och återkomma. För stora hundar kan det ofta vara billigare med olja. Jag hade gärna gett olja om de inte varit skäggiga 😄
 
Vad är det för skillnad mellan de olika laxoljorna/fiskoljorna med omega 3? Det är ju stor variation i pris...
 
Vad är det för skillnad mellan de olika laxoljorna/fiskoljorna med omega 3? Det är ju stor variation i pris...
https://vetmedbiosci.colostate.edu/vth/services/orthopedic-medicine/fish-oil-dosing/

+ @bollen__

Det variera mycket i kvalitet och biotillgänglighet. Många produkter har inte ens angivet hur mycket EPA respektive DHA dom innehåller, dessa skulle jag undvika.

Dosen är 50-220 mg/kg. Där maxdosen är den som används vid behandling av osteoartrit (”artros”). Om man enbart vill komplettera det som finns/inte finns i maten så behöver man inte ge så höga doser utan kan hålla sig i det nedre spannet. Jag har valt att ligga i det högre spannet då min ena hund är njursjuk (ökat behov), den andra har haft en del problem med urinvägarna (behöver antiinflammatorisk dos) samt den tredje som nu är 10 år (risk att utvecklar artros/redan har oupptäckt artros).

Observera att dosen är angiven som mängden EPA+DHA. Dvs om en produkt innehåller 100 mg EPA och 200 mg DHA så innehåller den totalt 300 mg/kapsel eller milliliter och den är den sista siffran du ska gå på. Kolla även vad som finns i fodret (om det är angivet) då dosen inte ska överskrida maxdos.

@bollen__ jag hade gett dina hundar 3-4 kapslar per dag, om du använder den produkten jag länkade.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund hade diarré i förrgår (måndag). Kom plötsligt och hon bajsade två ggr under dagen som var riktig diarré. Förmodligen ätit något...
Svar
6
· Visningar
1 472
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 438
Senast: Kratus
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
4 982
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 784
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp