epilepsi anfall?

S

__Stilett__

för några dagars sen skrev jag ett inlägg här hur man ska göra om en hund sätter i halsen. För det var det vi trodde vår ena hund hade gjort. Nu börjar man komma i andra tankar.

det började så här;
torsdag: vart pigg och framåt hela dagen, precis vart på promenad, kommer in och hälsar glatt på andra hunden. börjar senare äta torrfoder. trodde då han satt i halsen. pga att han lekt och ev slängt i sig maten för fort.
för när jag skulle ropa på hundarna och träna lite med deras favpritgodis så kom inte han. Han låg nära mig men kom inte. såg normal ut. började ana att ngt va fel. han gnydde inte, han bara låg och tittade på mig. sen började han rulla ögonen, flackar med blicken, ser ut som ögonen är halvöppna och han inte kan öppna dom!han la sig ner hela tiden. Vi trodde som sagt han satt i halsen. efter några minuter så blev han sitt vanliga jag, dock ngt hängig, mest chockad. efter 10 min var det som inget hade hänt.

fredag: jag såg inte anfallet. men han fick ett liknande anfall inför andras ögon. tog upp han i famnen. gick över efter en liten stund. pigg och glad övrig tid på dagen.

lördag: helt som vanligt. pigg och glad, lekfull och som vanligt. inget anfall kom.

söndag: 1 anfall kom på förmiddagen. ett anfall, dock mildare än dom andra, kom snabbt på eftermiddagen.
hunden livfull, glad och som vanligt resten av dagen.
anfallen kommer utan förvarning.

har han fått epilipsi?? vad är detta?
Han fyllde 3 år i början av feb, vi har haft han han sen valp.
han är en silky terrier. Han har vart fullt frisk under alla år, förutom som valp då han hade fått för lite mat och var liten och svag och full i mask. vi fick han av en veterinär gratis. (han va igentligen värd massor i pengar pga sin stam). vi räddade livet på honom och han är nu normal i sin storlek , alltid haft gott hull och väldigt levnadsglad och hur pigg som helst. tills i torsdags.

tips?? Han är helt normal nu, stojjar och leker i skrivande stund. skiter och äter som vanligt.
 
Jag har haft en epilepsihund, första anfallet han hade var på natten och jag trodde han rasat ner för trappen, men han krampade riktigt och vart stel som en pinne..sen fick han sina anfall med mellan 5-14 dagar(trots medicinering) han var normal mellan alla anfallen , men han lärde sig när dom var på gång och kom alltid en 20-30 minuter INNAN han fick anfallen och bad om hjälp :(
sista anfallet han fick gav aldrig med sig, han gck i och ur hela tiden , efter 4:e började jag ringa runt och fick hit en granne med bössan så vi fick ta bort honom :(
Jag VET att det var rätt beslut, och det var skönt att se när kroppen inte hade kramper längre...men jag saknar honom än och det var snart 2 år sen han försvann...han var 2 år då.
Jag vet inte om det är epilepsi din hund har, men nåt mysko verkar det ju vara så jag skulle rekommendera att åka till vet och ta en del prover...det kan även vara diabetes...eller nåt annat.
 
tack för ditt svar.
han har inte visat några kramper och inga skakningar.
ligger mest helt stilla, det är ögonen som blir så konstiga.

Diabetes...hmm..usch. Dela gärna med er av era erfarenheter.

Ja får han ytterligare fler fall måste vi ju ta han till vet! detta kom helt bara sådär. otäckt! :cry:
han har dock *peppar peppar* verkat normal under kvällen.
 
Precis sådär började våran tiks anfall. Dom vart senare värre och värre, trots medicinering, och vi fick avliva henne efter några månader :(
 
nemen usch :-( va det epilepsi då?

han har tack och lov inte visat ngt nytt anfall ännu men man är ständigt på sin vakt...
 
Jo, det var det tyvärr. Hennes anfall började som små, som dom du beskriver men vart senare grand mal-anfall. Hennes sista anfall (Trots att hon gick på högsta dos av medicinen) ville inte riktigt sluta så vi fick åka in akut med henne och avliva henne. Hon krampade inte alls då under hennes sista anfall, utan vart helt apatisk och var totalt omedveten om omvärlden. Det fastnade liksom så.. :cry:
 
Jag vet faktiskt inte, för jag följde inte med in till djursjukhuset.

Dom sa dock att vi kunde prova en ny medicin, men då skulle hon få gå med grand mal-anfall i ungefär 3 månader till medicinen skulle börja funka ordentligt. Vi valde att låta henne somna in då, det är inget väridgt hundliv att vara så sjuk i 3 månader till :(
 
Skulle kunna vara det.

Min äldsta hund, nu 13 år, har liknande anfall. För honom började det när han var 1-2 års ålder. Det tog ett tag innan vi fattade var det var.
De första gångerna (som vi såg det) så blev han bara lite frånvarande, såg mer ut som han blev yr och la sig ner en stund. Det brukade vara i några minuter sedan reste han sig och var nästan som vanligt. Ofta var han lite trött efteråt.

När det hållt på ett tag ville vi kolla upp honom men inga andra fel hittades. Veterinären sa då att det troligtvis var epilepsi.
Något år senare var det ett tag anfallen kom ganska tätt och vi provade medicinera honom, det fungerade så där. Han blev inte alls samma glada hund och vi valde att sluta med medicineringen (i samråd med vet). Hans anfall var ganska korta och några direkta kramer var det sällan. Han kunde vid "stora" anfall vara lite stel.

Nu är han som jag skrev 13 år och fortfarnade en go och glad hund. Anfallen har ökat något den senaste tiden, både i styrka och antal. Fortfarande så krampar han inte så mycket även om det ibland blir lite ryckningar.

Vi har lärt oss hantera det ganska bra. Oftast visar han när det är på gång och om vi då stänger av ljud och ljusintryck (släcker alt stänger in honom i ett mörkt rum) så blir det oftast inte mer än att han stäcker på sig intenstiv ett tag. Ser vi det inte i tid blir det mera.

Så det behöver inte blir så mycket värre...

Kolla upp hunden så det inte är något som annat felas.

Krama hunden
Pewa
 
vår förra hund hade troligtvis epilepsi (veterinärerna var inte riktigt säkra, medicin mot epilepsi hjälpte inte). han fick oftast sina anfall efter att ha varit ute och lekt.
han la sig på sidan, hade kramper i hela kroppen, det rann tuggad saliv och avföringen bara åkte rakt ut :cry:
han avlivades innan 1 års ålder :(
 
åhhh :(

som tur är tuggar han inte saliv eller dylikt heller.(än..?)

han har fortfarande ej fått ngt nytt anfall och jag är väldigt nervös hela tiden men samtidigt glad iaf....
han har vart på väldigt gott humör idag.
 
lånar din svarknapp. jag har väldigt lite erfarenhet av ep hos hundar, men desto mer hos människor. så jag undrar lite hur en utredning går till...? gör man ett eeg? blir anfallstyperna ordentligt utredda? hur många mediciner provar man? det finns ett tiotal olika aktiva substanser som är effektiva mot olika saker.

hur gör man med hundar som avlivas p g a ep? görs en obduktion? ep orsakas ju av hjärnskador, så det borde vara intressant att få veta varifrån skadan kommer. om ep uppkommer plötsligt, och snabbt blir värre så kanske det beror på en hjärntumör (obs bara spekulation) som kanske borde behandlas först? hur noggranna är egentligen veterinärerna? :confused:
 
Det är ganska svårt att "diagnostisera" ep hos djur...proverna man tar är att uteslutna andra saker som diabetes och nån njursjukdom tror jag...är det ingen av dessa får hunden diagnos ep...
När min hund fick sitt sista anfall som han aldrig gick ur så föstod jag att han aldrig mer kunde bli den hund han varit pga att han hade så kraftiga anfall...han krampade i ca 45 minuter konstant mer eller mindre innan vi fick bort honom....visserligen var han helt borta men jag tror inte att man kan bli normal i hjärnan efter en sån dust....om det VAR ep är inte konstaterat...medicinen hjälpte inte iallafall...
Jag var även hos en osteopat med honom och han hade kontraktioner i både nacke o ländrygg...så troligtvis hade han dunkat i sig ordentligt nångång...han var en vilding, levnadsglad och 50 kg vovve som gav ALLT när han var lycklo.....
 
det sista låter onekligen som ett status epilepticus som ju är dödligt i sig självt, hade ni inte avlivat hunden hade den m a o nog dött ändå.

men det måste ju gå att göra ett eeg på en hund med! :eek: det är det enda riktigt tillförlitliga sättet hos människor (man kan ju krampa utan att ha ep). detta låter som ett stort hål inom veterinärmedicinen. för det verkar ju inte helt ovanligt med ep hs hund... :(
 
Skönt att höra....jag VET ju att jag tog rätt beslut men det var tufft ändå.....efter 4-5:e anfallet på raken(dom kom tätt, bara med nån halvminut emellan) fick jag ringa runt hos alla grannar som hade bössa...tillslut fick jag tag på en stackare och TVINGADE honom att skjuta hunden :(
(inte är det lätt att ha martha som granne inte :angel:)
Det är en av de få ggr jag varit nästan hysterisk....jag var galen av att inte få bort honom fort nog....
 
ja, jag hoppas verkligen att jag aldrig hamnar i en liknande sits... :( men det var bra att du hade sinnesnärvaro nog att få någon till att avliva hunden fort i alla fall.
 
ni som vart i liknande sits,
hur ofta kom anfallen,? kunde det gå bara få dagar imellan, eller gick det veckor eller månader?

min lilla vovve har inte fått ngt nytt anfall.
just nu känner jag mig gladare och hoppas det håller i sig.

tack för era svar föressten...
 
Min brors schäfertik är 10 år och ahr haft epelepsi flera år. Hon äter medicin och mår bra, får anfall mycket sällan! Sen vet jag inte riktigt hur pass allvarlig ep hon har, och hur hennes anfall är. Ska du inte ringa vet och fråga vad din vovvsing har?
 
jo om han visar samma symptom en gång till så får jag besöka vet för undersökning. Dock har han inte visat ngt mer och dom anfall han visade varade bara i ett par minuter, så det är inte säkert det är epilepsi. Men man antar ju alltid det värsta antar jag. Men som tur är så verkar han okey nu.
 
Vår tik började med att få anfall med någon veckas mellanrum, för att sen bli värre. Men hon hade också grand mal. För dom flesta hundar brukar det inte gå så långt utan stanna vid enstaka anfall, och lättare medicinering.

Hennes anfall brukade vara mellan 1-3 min i början.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
728
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 020
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 241
Senast: AnneB
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 230
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hitta tillbaka till varann?
  • Flytta eller ej?
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Vikten av unghästbete

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp