Epilepsi,dåliga levervärden vs Försäkringsbolaget (långt och virrigt)

MagicaDeHex

Trådstartare
Ska försöka göra mig kort och försöka skriva så man förstår,för jag behöver information. Vet inte om man får skriva ut namnet på sitt försäkringsbolag? Om inte så får moderator ta väck tråden.

Min hund har alltid varit försäkrad i Agria. Av ngn jäkla anledning krånglade mitt autogiro för några månader sedan och jag fick via brev veta att min premie avslutats. Alltså gick vovve oförsäkrad ett tag vilket jag va medveten om och dum som jag är drog jag ut på tiden att förnya försäkringen.

Så,min hund fick för 2 år sedan sitt första EP anfall. Vid detta tillfälle visste jag inte att det va det utan veterinären antog att han ätit ngt olämpligt. Vilket inte är en omöjlighet då han sätter i sig allt möjligt äckligt i stallet.

Efter detta fick han kanske 1 sånt anfall i halvåret,men dom va inte av den kraften att jag reagerade mer på det än första ggn och antog att han även denna ggn satt i sig för mkt hästskit eller dylikt.

För 3 månader fick han ett anfall och kort därefter ett till vilket gjorde att jag misstänkte att det va ngt allvarligare. ( Hade knappt inte vart ute den dagen,än mindre i stallet)
Åkte in akut med honom och dom tog prover för att utesluta andra sjukdomar och han fick kramplösande tabletter som han nu går på. Det togs lever och njurprov där svaret skulle dröja.
Vid detta tillfälle var han alltså oförsäkrad och jag får bita i det sura äpplet och betala. Men med det är jag införstådd då jag visste att han va oförsäkrad.

Han försäkrades dagen efter men med reservation för epilepsi och dess påföljder.

En vecka senare togs nya blodprover för att kontrollera att hans kropp klarade tabletterna.
Fortfarande ej fått svar från de första lever och njurproverna.

Så för nån dag sedan kom svaren. Värdena för tabletterna ligger bra.

MEN,de proverna som togs innan medicineringen va inte helt rena. HAns levervärden va ej helt ok och han visade även spår utav de ämne som ger gulsot.
Veterinären trodde inte att detta va orsaken till hans anfall.
Dock ska nya prover tas nu på måndag för att utesluta att det va anfallet som gjorde att värdena försämrades. Vet inte om så kan va fallet?

Men om det nu visar sig att detta inte alls har med anfallen att göra utan är ngt helt "eget", hur tusan gäller försäkringen då?
För felet hittades ju i samband med undersökning för EP och krampanfall men har antagligen inget med detta att göra.
Skulle han inte fått dessa anfall skulle vi antagligen inte upptäckt detta (ännu) för han är i övrigt,mellan anfallen, helt normal och beter sig som han gjort de senaste 5 åren.

Om veterinären intygar att detta inte har samband med EP utan är en helt annan sjukdomsbild?

Har kollat på Agrias hemsida men kan inte hitta svaret på min fråga. Kanske har jag missat det men jag tänkte väl se om det finns ngn som har liknande erfarenhet eller som helt enkelt bara vet.

Om inte annat va det gott att skriva av sig då jag verkligen lider av att inte veta riktigt vad som är fel med min lilla plutt:(
 
Sv: Epilepsi,dåliga levervärden vs Försäkringsbolaget (långt och virrigt)

Jag kan inte hjälpa dig reda ut frågetecknen kring försäkringsbolaget men jag har en epilepsihund så vill du någon att bolla med är du välkommen att höra av dig.
 
Sv: Epilepsi,dåliga levervärden vs Försäkringsbolaget (långt och virrigt)

Utan en omfattande utredning blir det nog svårt att intyga att det inte kan finnas något samband.
PL
 
Sv: Epilepsi,dåliga levervärden vs Försäkringsbolaget (långt och virrigt)

Hundan har varit oförsäkrad och det har gått mer än en månad innan du hade han försäkrad honom igen?
(vet inte Agrias regel men tror att de flesta bolag räknar mer än en månad utan försäkring som oförsäkrad)

I så fall blir det en nyteckning..
Inget försäkringsbolag tar något bakåt i tiden, alla sjukdomar/skador som finns vid tecknandet får man resv på oavsett vad det är.
Ibland, inte alltid, beroende på vad det är för något, kan man få bort en resv efter ett tag (i regel minst 6-12 månader då hunden bevisligen varit symptom fri) hör med Agria om det går att få bort resv och i så fall när, bara dom som kan svara dig på det. (fast jag tror inte det är så stor chans i detta fall)

Eftersom det är en nyteckning har du dessutom karens för sjukdom, så första frågan är om karens tiden är över, annars får du ingen ersättning oavsett sjukdom.

I det här fallet fick hunden på reservation för epilepsi och dess påföljder.
Och då är det ju det som gäller, inget annat, så det beror helt på vad din veterinär skriver i sitt utlåtande, enklast att fråga din veterinär alltså.
 
Sv: Epilepsi,dåliga levervärden vs Försäkringsbolaget (långt och virrigt)

MEN,de proverna som togs innan medicineringen va inte helt rena. HAns levervärden va ej helt ok

Lägger in min text om ep, som jag postat i ett antal ep-trådar tidigare:

Det finns två typer av epilepsi.

Äkta = primär epilepsi

Ärftlig ep.
Ingen påvisbar orsak dvs inga tecken på organisk sjukdom i nervsystemet / andra organ.

Sekundär epilepsi

Förvärvad ep
Bakomliggande sjukdom eller organförändringar finns
Drabbar alla åldrar

Vid primär ep, behandlas med krampdämpande medicin.
Om anfaller stammar från sekundär ep, så behandlas orsaken( skadan/sjukdomen)

Sjukdomar som ger sekundär epilepsi:

1. Förlossningsskador t.ex syrebrist till hjärnan
2. Hydrocephalus eller annan missbildning
3. Hjärtsjukdom
4. Lungsjukdom
5. Leversjukdom
6. Njursjukdom
7. Skalltrauma
8. Lågt blodsocker
9. Låg blodcalciumhalt
10. Hög blodkaliumhalt
11. Intoxikation
11. Tetenus

Jag tror således att det kan bli mkt svårt att få f-bolaget att tro på att dåliga levervärden och ep:n inte hör ihop
 
Sv: Epilepsi,dåliga levervärden vs Försäkringsbolaget (långt och virrigt)

Håller helt med, men beror ju också mycket vad på vet. intygar/skriver
 
Sv: Epilepsi,dåliga levervärden vs Försäkringsbolaget (långt och virrigt)

Om det inte ligger en riktig utredning bakom så är risken stor att försäkringsbolaget struntar i ett intyg om att det inte finns ngt samband.
PL
 
Sv: Epilepsi,dåliga levervärden vs Försäkringsbolaget (långt och virrigt)

Utan en omfattande utredning blir det nog svårt att intyga att det inte kan finnas något samband.
PL


Lite till er alla
Ja, vi får se vad nästa prover säger. Men veterinären va övertygad om att just DESSA leverproblem ej hade samband med EP.

OM veterinären kan skriva ett intyg att det VERKLIGEN inte har samband så kanske kanske det kan gå,eller?

tack för alla svar förresten:bow:
 
Sv: Epilepsi,dåliga levervärden vs Försäkringsbolaget (långt och virrigt)

Än sålänge inte så mkt.
På måndag ska nya prover tas för att se om värdena kan ha blivit dåliga av själva anfallet. Isåfall borde ju dessa nya prover visa bra resultat.

Visar det sig att levervärdena är ok och gulsoten som visades är borta så är det ju skönt. Men om det visar sig att värdena ligger lika som i första testet så går utredningen vidare så att säga.

Veterinären trodde dock inte att anfallen och provsvaren hade samband då värdena inte va SÅ dåliga att de kunnat va orsaken.
Men sen kan ju även veterinärer ha fel.....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hjälp och råd! Lång text! Jag har en 5 årig tik som är sjuk men vi hittat inte varför. Allt började för ca 9 månader sedan då hon...
2
Svar
27
· Visningar
3 528
Senast: Sampi
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 837
Senast: Docka
·
Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 776
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp