Epilepsi hos katt

monster1

Trådstartare
I fredags kväll och natten mot lördag så fick min ena katt krampanfall, hon lades in på lördag morgon och då sattes epilepsi medicin in, sedan dess har hon inte haft några kramper. De tog blodprover men allt såg bra ut. Hon har sedan tidigare en inflammatorisk autoimmun mag- och tarmsjukdom som behandlas med kortison. Idag har vi fått hem henne igen och just nu knatar hon runt i hela huset och pratar och är lite vinglig (ska vara pga av medicinen enligt veterinären). Vi är remitterade till MRI men det blir en längre resa för det finns inte häromkring. Hon medicineras morgon och kväll plus att vi fått akutmedecin om hon ändå skulle få ett krampanfall. Jag känner mig helt snurrig och utmattad och vet inte hur jag ska våga lämna henne själv när jag ska gå till jobbet eller ens våga sova. Ni som har katter med epilepsi hur hanterar ni det hela?
 
Jag har tyvärr inga råd att ge, men hoppas att allt löser sig till det bästa. Veterinären skulle säkert inte släppa hem er om de inte trodde att det vore tryggt. Hade de inga råd och tankar, att ge? :heart
 
Prada har epilepsi. Har en vän med en katt som haft epilepsi i flera år så jag tog det lugnt när hon fick sitt första anfall. Noterade hur länge det höll på och hur snabbt hon blev okej efteråt. Nästa anfall kom efter ca tre månader, samma sak som första gången. Bokade in ett besök på djursjukhuset, de konstaterade att hon var helt frisk och ansåg inte att det fanns någon anledning att göra något.
Hon får ett anfall var tredje till var sjätte månad, de är korta och hon återhämtar sig snabbt. Hon medicineras inte för det och har levt med det i tre år nu.
Inget jag tänker på alls i vardagen.
 
Jag har haft en katt med epilepsie, efter att medicin sattes in var hon symptomfri tills hon dog (pga av annan sjukdom). Först provades med en medicin, Luminaletten men hon fick anfall ändå om än mkt lindrigare. En kombi av Luminaletten och Levetiracetam gjorde henne helt symptonfri. Först en hög dos av Luminaletten för att få upp Phenobarbitalpegeln men sen kunde vi långsamt minska.

Biverkningarna på Luminaletten är extrem hunger och slöhet/apati vilket är en dålig kombo. Hon ville leka/röra på sig men var som full och det funkade dåligt, gick upp i vikt också men när vi fått upp pegeln och kunde minska dosen blev hon sig själv igen. Tog ca 4 veckor att få upp pegeln och anfallen slutade helt och vi började långsamt minska dosen. Skulle säga det tog ca 3 månader innan hon var sitt gamla jag men sen levde hon drygt 3 år symptomfri och dog av hjärtfel (som hon hade innan epilepsin dök upp).
 
I fredags kväll och natten mot lördag så fick min ena katt krampanfall, hon lades in på lördag morgon och då sattes epilepsi medicin in, sedan dess har hon inte haft några kramper. De tog blodprover men allt såg bra ut. Hon har sedan tidigare en inflammatorisk autoimmun mag- och tarmsjukdom som behandlas med kortison. Idag har vi fått hem henne igen och just nu knatar hon runt i hela huset och pratar och är lite vinglig (ska vara pga av medicinen enligt veterinären). Vi är remitterade till MRI men det blir en längre resa för det finns inte häromkring. Hon medicineras morgon och kväll plus att vi fått akutmedecin om hon ändå skulle få ett krampanfall. Jag känner mig helt snurrig och utmattad och vet inte hur jag ska våga lämna henne själv när jag ska gå till jobbet eller ens våga sova. Ni som har katter med epilepsi hur hanterar ni det hela?
Min katt blev 20 år, och hade epilepsi sista två åren.
Jag trodde han dog första gången. Vi hann med ganska många anfall under de två åren.

Bra att ni är igång med mediciner och sånt! Vi medicinerade aldrig (samråd med vet osv.)

Känner 1000% igen mig med att inte våga gå till jobbet, sova, våga gå och handla eller vad som helst. Jag har tyvärr inga goda råd där, även om man lite "vänjer sig" med tiden, så ligger tanken där i alla fall. Tänk om det eller det händer? Framför allt var det för mig en stor grej att jag ville vara där för honom, jag stod liksom inte ut med att han skulle vakna efter ett anfall helt ensam...

Det jag gjorde var att jag ordnade många mörka, tysta, mjuka och varma platser i golvhöjd. Efter anfallet verkar de helst vilja ha det så. Att vara lugn själv efter gör även det att de återhämtar sig bättre. Jag kan säga att jag inte var det första gången, för jag hade noll koll på att katter kan få epilepsi, och han ramlade ner från en loftsäng och nosen sprack lite så det var blod och dräggel överallt. Det var fullständig panik från min sida, inte det bästa för honom, och inte direkt min stoltaste stund i livet.
Jag brukade, när han hade anfall när jag var hemma, försöka mitt bästa med att få in något mjukt under huvudet (i bland skrapade han tänderna så hårt mot golvet att det gick hål i läpparna) och under benen och tassarna eftersom en klo en gång bröts av.
Efteråt pratade jag lugnt med honom och bar honom till en av hans lugna platser. Satt med honom där tyst och bara klappade en stund tills han ville gå därifrån och kände sig bättre. Oftast ville han bli handmatad då.

Jag hoppas medicinen funkar bra och att ni hittar era egna sätt att hantera anfallen (om katten inte blir symptomfri) :heart
 
Jag har haft en katt (exotic) med epilepsi. Igår var det 13 år sedan hon fick sitt sista anfall som gjorde att vi valde att ta bort henne.
Jag övertog henne efter en vän, som ursprungligen köpt henne för utställning och avel. Hon fick sitt första anfall när hon var dräktig med sin första och enda kull ungar, sen kastrerades hon och fick flytta till mig med dealen att hon skulle ha ett bra liv hos oss och avlivas om hon mådde dåligt av sin epilepsi. Den information som fanns när hon flyttade hit var att det var svårt att både diagnosticera och framförallt att medicinera katter mot epilepsi, så vi var överens om att avstå från det. Jag tror att hon bodde här i 2-3 år och under den tiden hade hon ett anfall som jag såg, fram till sista dagen när hon fick ett stort anfall och ett till strax därefter. Och då sa jag stopp. För såna anfall ansåg jag inte att de ska behöva leva med.
 
Min kisse har fått två nya anfall båda vid nästan samma klockslag. Det kändes som evigheter på det sista men jag fumlade med stesoliden och när jag väl öppnat den hade kramperna börjat lugna sig. Den här gången sprang hon iväg i panik i början av anfallet och jag lyckades inte hålla henne kvar. Veterinärens säger att det kan ta en stund innan medicinen byggt upp sig i kroppen. Själv vara jag helt redo att avliva henne i natt när det sista anfallet höll på.
 
Min kisse har fått två nya anfall båda vid nästan samma klockslag. Det kändes som evigheter på det sista men jag fumlade med stesoliden och när jag väl öppnat den hade kramperna börjat lugna sig. Den här gången sprang hon iväg i panik i början av anfallet och jag lyckades inte hålla henne kvar. Veterinärens säger att det kan ta en stund innan medicinen byggt upp sig i kroppen. Själv vara jag helt redo att avliva henne i natt när det sista anfallet höll på.
Har du en regelbunden medicin utöver stesoliden? Är den i maxdos?
Vår ena katt har epilepsi, hade många anfall en sommar, flera i veckan men var rätt opåverkad efteråt. Fick medicin och lever bra på den, men vi fick först gå upp i dos över 6-9 månader (blodprov varannan månad för att se till att han inte fick leverpåverkan) innan han var helt anfallsfri, sen 6 månder senare var vi tvugna att gå ner lite på grund av levervärdena, så nu ger vi 5/8 av en tablett morgon och kväll, men nu har han varit besvärsfri på det i nästan ett år.
 
Min kisse har fått två nya anfall båda vid nästan samma klockslag. Det kändes som evigheter på det sista men jag fumlade med stesoliden och när jag väl öppnat den hade kramperna börjat lugna sig. Den här gången sprang hon iväg i panik i början av anfallet och jag lyckades inte hålla henne kvar. Veterinärens säger att det kan ta en stund innan medicinen byggt upp sig i kroppen. Själv vara jag helt redo att avliva henne i natt när det sista anfallet höll på.
Det är riktigt jobbigt det där :heart
Jag avlivade min katt efter ett anfall. Det var inte ett jättestort anfall men jag såg på honom att nu räcker det. Det fanns något i hans blick jag aldrig sett förut på alla 20 år vi kamperat ihop.

Skickar styrketankar :heart
 
Har du en regelbunden medicin utöver stesoliden? Är den i maxdos?
Vår ena katt har epilepsi, hade många anfall en sommar, flera i veckan men var rätt opåverkad efteråt. Fick medicin och lever bra på den, men vi fick först gå upp i dos över 6-9 månader (blodprov varannan månad för att se till att han inte fick leverpåverkan) innan han var helt anfallsfri, sen 6 månder senare var vi tvugna att gå ner lite på grund av levervärdena, så nu ger vi 5/8 av en tablett morgon och kväll, men nu har han varit besvärsfri på det i nästan ett år.
Jag vet inte vad maxdos är, hon får 0,75 tablett phenoleptil 2,5 mg 2ggr per dag. Hon väger 4kg men kanske borde ligga närmare 3,5.
 
Jag vet inte vad maxdos är, hon får 0,75 tablett phenoleptil 2,5 mg 2ggr per dag. Hon väger 4kg men kanske borde ligga närmare 3,5.
Har en gammal kattdam med epilepsi sedan hon var ca 2 år. Fick anfall tre nätter på rad, tuggade fradga och skakade i kanske en halv-en minut. Hon fick insatt fenemal på den tiden men det byttes ut till epirepress för kanske två år sedan. Hon har varit fri från anfall sen jag började medicinera och det är klart att jag har oroat ihjäl mig många sena sommarkvällar när tanten inte haft bråttom in och jag har lagt MÅNGA timmar på att gå och leta efter henne för att hon ska ha sin medicin.. men hon är 13 år i år och mår bra vad gäller den biten.
 
Har en gammal kattdam med epilepsi sedan hon var ca 2 år. Fick anfall tre nätter på rad, tuggade fradga och skakade i kanske en halv-en minut. Hon fick insatt fenemal på den tiden men det byttes ut till epirepress för kanske två år sedan. Hon har varit fri från anfall sen jag började medicinera och det är klart att jag har oroat ihjäl mig många sena sommarkvällar när tanten inte haft bråttom in och jag har lagt MÅNGA timmar på att gå och leta efter henne för att hon ska ha sin medicin.. men hon är 13 år i år och mår bra vad gäller den biten.
Min kisse fick två anfall på fredagen ett klockan 20 och sedan ett klockan 04. På lördagmorgonen lades hon in på anicura och stannade där under bevakning, provtagning mm till söndag. De satte in medicin på lördagen och hon hade inga anfall alls hos dem. Igår söndag när hon kommit hem fick hon återigen ett mindre anfall vid 20 och sedan ett vid 04. De kommer när hon ligger och sover verkar det som. Hon startade på djursjukhuset med fenemal, och vi fick med oss två doser för söndag kväll och måndag morgon. Men eftersom fenemal inte går att få tag på längre så har vi fått phenoleptil utskrivet och det börjar ges ikväll.
 
@Gramse och @Madalitso medicinerar ni fortfarande på exakta tider och två gånger om dagen? Får era katter panik i början av anfallet och springer runt, isåfall hur hanterar ni det? Min kisse är inlagd igen eftersom hon även efter medicinerna fortsatte få flera anfall per dygn (och att jag helt enkelt inte klarar av att hantera det). De sista anfallen var dock mindre så hon förlorade aldrig medvetandet och gick in i de där helkropps kramperna, utan det höll sig till darrningar och kramper i vaket tillstånd. Jag antar att det är positivt och tyder på att medicinen verkar, men fortfarande oroande att hon får flera anfall per dygn.
 
@Gramse och @Madalitso medicinerar ni fortfarande på exakta tider och två gånger om dagen? Får era katter panik i början av anfallet och springer runt, isåfall hur hanterar ni det? Min kisse är inlagd igen eftersom hon även efter medicinerna fortsatte få flera anfall per dygn (och att jag helt enkelt inte klarar av att hantera det). De sista anfallen var dock mindre så hon förlorade aldrig medvetandet och gick in i de där helkropps kramperna, utan det höll sig till darrningar och kramper i vaket tillstånd. Jag antar att det är positivt och tyder på att medicinen verkar, men fortfarande oroande att hon får flera anfall per dygn.
Loke har varit anfallsfri i två år nu, hans anfall när han hade dem kom när han sov, tyckte i hela kroppen och sen när han vaknade igen (gick inte att väcka under anfallet) så tvättade han sig, väldigt ryckigt och alltid på precis samma ställe. Han fick dem som jag såg på kvällen, men det kan ju ha varit för att det var då jag var hemma och såg dem.

Vi ger medicin morgon och kväll, har gjort sen november 2020, när vi började gav vi 9 och 21, nu ger vi 8 och 20, och doserna har ändrats, vi har högre dos nu än när vi började, men annars har det varit konstant. Han hade enstaka mildare krampanfall början 2021, så då höjde vi dosen, sen har vi inte sett några.
 
@Gramse och @Madalitso medicinerar ni fortfarande på exakta tider och två gånger om dagen? Får era katter panik i början av anfallet och springer runt, isåfall hur hanterar ni det? Min kisse är inlagd igen eftersom hon även efter medicinerna fortsatte få flera anfall per dygn (och att jag helt enkelt inte klarar av att hantera det). De sista anfallen var dock mindre så hon förlorade aldrig medvetandet och gick in i de där helkropps kramperna, utan det höll sig till darrningar och kramper i vaket tillstånd. Jag antar att det är positivt och tyder på att medicinen verkar, men fortfarande oroande att hon får flera anfall per dygn.
Det tar tid att få upp Phenobarbital nivån i blodet. Min katt hade sina första anfall början av januari, slutade helt med anfall i mitten av mars och först efter att två epilepsie mediciner sattes in. Dock ska sägas att de stora anfallen försvann fort, kvar var bara mindre där hon saliverade mycket och blev stel men inga kramper och de var korta höll på ca 10-20 sekunder.

Jag var också noga med att hålla 12 timmar mellan doserna (ibland gick det inte men det vat enstaka gånger och påverkade inte, hon fick inga anfall).
 
Det tar tid att få upp Phenobarbital nivån i blodet. Min katt hade sina första anfall början av januari, slutade helt med anfall i mitten av mars och först efter att två epilepsie mediciner sattes in. Dock ska sägas att de stora anfallen försvann fort, kvar var bara mindre där hon saliverade mycket och blev stel men inga kramper och de var korta höll på ca 10-20 sekunder.

Jag var också noga med att hålla 12 timmar mellan doserna (ibland gick det inte men det vat enstaka gånger och påverkade inte, hon fick inga anfall).
Hur gör du om du behöver resa bort, har du någon kattpassare som klarar av att ge medicin till katten två gånger om dagen eller tar du katten med dig? Jag är orolig för att bli väldigt låst vid bostaden. Jag har vänner och familj på orter ganska långt bort och vill dessutom kunna ha ett socialt liv utanför bostaden.
 
@Gramse och @Madalitso medicinerar ni fortfarande på exakta tider och två gånger om dagen? Får era katter panik i början av anfallet och springer runt, isåfall hur hanterar ni det? Min kisse är inlagd igen eftersom hon även efter medicinerna fortsatte få flera anfall per dygn (och att jag helt enkelt inte klarar av att hantera det). De sista anfallen var dock mindre så hon förlorade aldrig medvetandet och gick in i de där helkropps kramperna, utan det höll sig till darrningar och kramper i vaket tillstånd. Jag antar att det är positivt och tyder på att medicinen verkar, men fortfarande oroande att hon får flera anfall per dygn.
Jo, jag försöker hålla tiderna rätt så exakt morgon och kväll, kan diffa en halvtimme-timme ibland. Värre när det är fint väder ute, då kan det bli fler timmar emellan kvällstid. Hon har inte haft något anfall sen hon fick medicin insatt så det är många år sen. Efter att hon fått ett anfall så sprang hon iväg en bit men lugnade sig rätt snart.
 
Hur gör du om du behöver resa bort, har du någon kattpassare som klarar av att ge medicin till katten två gånger om dagen eller tar du katten med dig? Jag är orolig för att bli väldigt låst vid bostaden. Jag har vänner och familj på orter ganska långt bort och vill dessutom kunna ha ett socialt liv utanför bostaden.
Vi har kattvakt om vi åker bort så att vi missar en medicinering, men har easy pill/pill pockets, så är inte svårare att ge medicin än att ge en godisbit. Vi har två katter som båda har medicin (Loke för epilepsi två gånger om dagen och Freja för blodtrycket) och de tycker inte om att resa, så ta med hade inte varit möjligt.
Sen har vi ju bestämt vilka tider vi ger efter att bli så lite låsta som möjligt, ger innan jobbet på morgonen och kvällsgivan är så pass att vi kan vara borta under dagen på helger.
 
Vi har kattvakt om vi åker bort så att vi missar en medicinering, men har easy pill/pill pockets, så är inte svårare att ge medicin än att ge en godisbit. Vi har två katter som båda har medicin (Loke för epilepsi två gånger om dagen och Freja för blodtrycket) och de tycker inte om att resa, så ta med hade inte varit möjligt.
Sen har vi ju bestämt vilka tider vi ger efter att bli så lite låsta som möjligt, ger innan jobbet på morgonen och kvällsgivan är så pass att vi kan vara borta under dagen på helger.
Tyvärr accepterar min katt inte easypill eller något annat jag försökt lura i henne piller med, vi har istället landat i att stoppa pillren i en gelantingkapsel och trycka ned i svaljet. Inte den bästa upplevelsen men oftast kort och effektiv, sedan får hon god mat efteråt. Men det hade helt klart varit trevligare med att kunna ge i godis.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 500
Senast: tott
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 281
Senast: Ela
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 277
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 458
Senast: Safir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp