Epilepsi - hur utreds det?

TaxLady

Trådstartare
Hej,

Min ena hund har troligen fått epilepsi och ska utredas av veterinär på onsdag. Jag är inte hemma utan det är min man som pratat med veterinären och kommer ta vår hund dit. Jag är såklart jättenervös och undrar lite hur det går till när man undersöker eventuell epilepsi? Och hur brukar man behandla det? Jag har googlat men får inget entydigt svar.

Vet att några av er här på forumet har hundar med epilepsi och skulle bli jätteglad om ni ville dela med er av era erfarenheter!

Tack på förhand!
 
Veterinären kommer att fråga när hunden påvisat ep, varför ni tror att det är det. Har den haft anfall. så försök beskriva hur hunden var då, vad den gjorde och hur länge anfallet/anfallen pågick t.ex.
Sedan tas det blodprover för att utesluta andra sjukdommar.

OM veterinären misstänker att det är ep så sätts medicin in. Efter ett tag med medicinering så är det återbesök med nya blodprover för att kolla att medicinen finns i kroppen på rätt sätt.

Min hane fick ep förra sommaren och han står på medicinering som funkar hyggligt. Vi har ökat dosen vid ett tillfälle. Han kan få små anfall, men det händer sällan numer. Han är fortfarande "sig själv" och beter sig som vanligt, och så länge han gör det så får han hänga med ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: JosephineR
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
1 895
Senast: Johanna1988
·
Katthälsa Hej! Min katt Freja utreds just nu för allergi. Har en bra dialog med vet. Hon har lämnat två blodprover, ett för foder och ett för...
Svar
10
· Visningar
1 108
Senast: Glimra
·
Hundhälsa Pärla klämde sin lilla tass i dörren 😭 Det blev tvärdrag och jag hann inte stoppa dörren helt. Så den flög inte igen med full kraft men...
Svar
3
· Visningar
1 896
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp