Bukefalos 28 år!

Epilepsi...

Fibusen

Trådstartare
Min sambos brorsdotter har fått ett epilepsianfall...:cry::( Hon är bara 5 år,lilla skruttan..
Hon hade lekt med en kompis i lekparken,sen när dom skulle gå så låg hon bara på marken och ville inte gå hem redan,utan tjatade om att vara kvar ett tag till,sen så sa de vuxna att nu fick hon ta och komma,inget svar,ropade på henne,inget svar,gick dit,och hon ligger och skakar och tuggar sig på tungan,och saliven rinner...:cry:

Mådde jättedåligt när jag fick höra detta!

Är detta nått som hon "har" nu,kommer hon medicineras,eller görs inget åt ett första anfall? hur vanligt är det att få det när dom är så unga? Har aldrig hafft nått innan,och det kom ju som en blixt från klar himmel...
 
Sv: Epilepsi...

Barn kan få epilepsi som försvinner med tiden. Antagligen kommer hon att kontrolleras ordentligt nu och förhoppningsvis så blir det inte så många fler anfall. Men det finns massor att läsa om du googlar på t.ex barn + epilepsi. Håller tummarna för att allt ska bli bra.

Jag förstår om det är jobbigt att höra hur hon var ensam med det. Men försök att inte få dåligt samvete. Hon har ju er alla som bryr sig om henne och kommer att hjälpa henne att må så bra som hon någonsin kan.
 
Sv: Epilepsi...

Epilepsi kan uppstå när som helst. Lillen som idag är 3 har haft några mindre anfall genom åren, inget farligt men visst blir man skärrad.

Man gör ett EEG för att fastställa diagnosen, sedan så antigen väntar man för att se om det återkommer eller så sätter man in medicin medsamma.
Man brukar dock få utskrivet stesolid eller likn som ska ges när anfallet kommer.

Vår lille medicinerar inte då anfallen inte varit så stora och det verkar som att de avtagit. Men vi vet i vilka situationer de kan uppstå så vi är mycket observanta vi de tillfällena. Men skulle de återkomma så får vi börja med medicinering.

Lycka till!
 
Sv: Epilepsi...

Min hälft fick sitt första anfall när han var 14 år. Det var en morgon då han skulle gå till skolan och han kommer ihåg hur det svartnade för ögonen på honom och av en ren tillfällighet kommer hans mor upp. Det var rätt in på sjukhuset.

Han har haft en hel del sjukhusvistelser i sitt liv. Under utredningen av eplilepsin fick han vara kvar inne på sjukhuset i en tid för att de skulle ta en massa prover och göra tester. Han fick bla vara vaken i 24 h för att sedan kunna framkalla ett anfall och kunna kontrollera anfallsperioden.

Idag mår han bra, han har gått på medicin sedan utredningen var klar och har inte haft några anfall sedan de framkallade det, förhoppningsvis sista (peppar peppar...) på sjukhuset.

Hoppas det går bra för er med det gör det alldelse säkert :)
 
Sv: Epilepsi...

Jag har en lillebror med epilepsi som idag är 21 år.
Han fick sitt första anfall som 3åring, hans diagnos fick han först som 19 åring!!!!!! eftersom alla vändor inne på flera sjukhus inte gett några svar på alla år.

När han var liten kunde det gå flera år emellan, tills han blev 18 då de började komma frekventare, ca 1 gång varannan månad och sen han började på medicin blev anfallen ännu oftare och mycket större för att nu ha minskat och han har inte haft anfall på några månader.

Så epilepsi kan vara väldigt lömskt också, det finns ingen mall för hur någons anfall kommer se ut.
 
Sv: Epilepsi...

Så epilepsi kan vara väldigt lömskt också, det finns ingen mall för hur någons anfall kommer se ut.

Och darfor kan det vara svart att medicinera ocksa, alltsa att hitta ratt kombination som fungerar :(

Min make lider av epilepsi och fick forsta anfallet nar han var ca 12 ar gammal, det tog maaaanga ar innan de lyckades hitta ratt kombination och styrka for att kontrollera det. Men numera far han aldrig nagra anfall :)

TS, det later och ser otackt ut med epilepsianfall, och sarskilt vid sa pass sma barn :( onskar verkligen all lycka till med fortsattningen!
 
Sv: Epilepsi...

Min kompis son har haft tre anfall som alla kom ganska tätt, med ett par månaders mellanrum. Det här hände när han var runt tio år. Efter det, ingenting! Nu har det gått snart tre år sedan sist. Så bara för att barn får ett eller några anfall måste det inte betyda att de får leva resten av livet med jobbiga anfall och medicinering.

Låt oss hoppas att det inte blir mer än så här för din sambos lilla brorsdotter.
 
Sv: Epilepsi...

Är detta nått som hon "har" nu,kommer hon medicineras,eller görs inget åt ett första anfall? hur vanligt är det att få det när dom är så unga? Har aldrig hafft nått innan,och det kom ju som en blixt från klar himmel...

För att ta lite teori: epilepsi är överdriven signalöverföring i hjärnan, som slår ut övriga funktioner. Det finns många sorters epilepsi som ger olika sorters anfall. Det anfallet du pratar om är en ganska ovanlig anfallsform numera eftersom de flesta epileptiker medicineras mot dem. Vanligare är absenser och partiella komplexa anfall (att personen blir frånvarande, plockar med saker, gestikulerar, tuggar och smackar). Dessutom är anfallen inte farliga, även om de ser läskiga ut.

Epilepsi förekommer i alla åldrar, även om det är något vanligare hos barn och pensionärer. Om det kommer medicineras efter det här anfallet beror på om de bedömer att anfallet är provocerat eller inte. Epileptiska anfall kan provoceras av alkoholintag, droger, trötthet eller stress, och ett anfall behöver inte vara epilepsi.

50% av alla epileptiker blir anfallsfria efter en tids medicinering, och hos unga är det inte ovanligt att det "växer bort". Medicineringen botar inte epilepsin utan håller bara undan attackerna medan kroppen får en chans att läka ut problemet själv.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 844
Senast: Elendil
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 713
Senast: Dopy
·
F
Kropp & Själ För någon månad sedan så fick jag ett "anfall" av extraslag på hjärtat, vid läggdags. Det kom och gick under en timme ca, och skrämde...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 202
Senast: Keb71
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 167
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp