Bukefalos 28 år!

EPSM (Equine Polysaccharide Storage Myopathy )

B

**BORTTAGEN**

Någon som har några erfarenheter av denna muskel-sjukdom som främst drabbar Kallblod (arbetshästar)?? Har precis fått hem ett Shiresto som har denna sjukdom. Har inget erfarenhet av detta sedan tidigare, hade aldrig hört talats om det faktiskt och försöker nu lära mig så mycket som möjligt. :)
 
Hej!

Jag blev nyfiken på vad det var och har kollat runt lite.
Det verkar som EPSM är samma sjukdom som i Sverige heter "Korsförlamning", som trots namnet drabbar även andra ställen än korset. Men jag fortsätter mitt sökande...

Mvh
 
Det är inte samma sak som korsförlamning, jag har kollat lite på sjukdomen bla: på muskelbiopsier tagna av drabbade hästar, det visar sig vara ganska vanligt på Quarterhästar i USA. Minns inte mer just nu, ska rota i minnet lite.. :)

Det visar sig som ett muskelbortfall som inte kan återställas, spänd rygg, förändringar på cellnivå.
 
Ps..det finns /Har funnits en vet. i Uppsala som forskat i ämnet....kom jag på.

*Fortsätter rota, kom på att jag har ganska mkt info liggande någonstans..*blickar ut över mitt skrivbord och tar mig för pannan*
 
En sak till. Sökning på Google ger flera träffar (över 300) och på flera ställen sägs det att det är en sjukdom som drabbar draghästar och även kallas "Måndagssjuka", vilket är precis vad vi gör med "vår" korsförlamning.
Även syptomen är lika och utvecklingen av tillståndet.
Man som sagt, jag letar vidare också...

Mvh
 
Japp, det sägs vara mkt likt, problemet med denna sjukdomen är att musklerna inte kan återställas igen, så som jag fått det förklarat av folk som forskar på det.

Det stora problemet är att ingen har kommit på ett botemedel än, anledningen till att jag öht. vet något är att jag tillsammans med en annan blev tillfrågade om vi hade ideér på beh. Vilket vi skulle forska vidare i, vilket jag la på hyllan då det för tillfället var för mkt att sätta sig in i.
 
Symptomen är lik korsförlamning men det är inte samma sak. Det finns inget botemedel men med rätt diet så kan hästen få ett normalt liv. Man ska undvika allt foder som innehåller mycket kolhydrater (de flesta sädesslag så havre, korn m.m är uteslutet)och man ska ge hästen energi i form av fett i stället. "Min" shire(foderhäst), får hö, lucernpellets, lite betfor och majsolja.

Hon har gått upp ca 250 kg på ett drygt år! När tjejen som äger henne köpte henne hade veterinären i stort sett dömt ut henne, hon var som ett benrangel och kunde knappt gå. Men med massor av rätt sorts foder så blev hon pigg och glad igen och är ridbar nu. Hon går lite konstigt med bakbenen vilket är utmärkande för hästar med EPSM men det är inget hinder för henne.

Som sagt så vet jag inte så jättemycket om denna sjukdom, har inte hittat någonting på svenska om det, men en del engelska sidor har jag hittat. Den här: http://www.draftresource.com/EPSM/Draft_EPSM.html tyckte jag var bra! Står en del om foderstater till EPSM-hästar där också.

Finns även vissa varmblodsraser som EPSM är ganska vanligt hos tex: Appaloosa, Arabiskt fullblod, Paint, Quarter, Engelskt fullblod och Amerikanska varmblodstravare(standardbred) sjukdomen kan dock ha en annan beteckning (PSSM el EPSSM) när det gäller andra raser än kallblod.
 
Sv: EPSM (Equine Polysaccharide Storage Myopathy )

*nyputt*

Är intresserad av att köpa ett sto som råkar lida av denna sjukdom, och har hört att det går att "göra" häst av henne igen, hade dock varit kul med någon som har erfarenhet av detta!
:bow:
 
Sv: EPSM (Equine Polysaccharide Storage Myopathy )

Jaghar två Friesers somjag EPSM utfodrar,ägaren har forskat ,är bla genetiker och tydligen så har alla av den rasen anlag för sjukdomen.

EPSM kan ju ge allt från slinger symptom till problem med ryggning o galopp till korsförlamningssymptom etc.

jag har -inte-haft symptom men utfodrar med extremt lite stärkelse o fett som energikälla på ägarens rekomendation.

har hittat ett engelskt foder som har mkt lite stärkelse och som hittills verkar rätt ok(D&H)

EPSM är definitivt en underdiagnosticerad sjukdom,menmed rätt mat så kan man häva ganska mycket.


läs på så mkt ni bara kan,det här drabbar inte bara kallblod o fullblod!!
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 973
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 341
Senast: manda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 775
Senast: MML
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 073
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp