Symptomen är lik korsförlamning men det är inte samma sak. Det finns inget botemedel men med rätt diet så kan hästen få ett normalt liv. Man ska undvika allt foder som innehåller mycket kolhydrater (de flesta sädesslag så havre, korn m.m är uteslutet)och man ska ge hästen energi i form av fett i stället. "Min" shire(foderhäst), får hö, lucernpellets, lite betfor och majsolja.
Hon har gått upp ca 250 kg på ett drygt år! När tjejen som äger henne köpte henne hade veterinären i stort sett dömt ut henne, hon var som ett benrangel och kunde knappt gå. Men med massor av rätt sorts foder så blev hon pigg och glad igen och är ridbar nu. Hon går lite konstigt med bakbenen vilket är utmärkande för hästar med EPSM men det är inget hinder för henne.
Som sagt så vet jag inte så jättemycket om denna sjukdom, har inte hittat någonting på svenska om det, men en del engelska sidor har jag hittat. Den här:
http://www.draftresource.com/EPSM/Draft_EPSM.html tyckte jag var bra! Står en del om foderstater till EPSM-hästar där också.
Finns även vissa varmblodsraser som EPSM är ganska vanligt hos tex: Appaloosa, Arabiskt fullblod, Paint, Quarter, Engelskt fullblod och Amerikanska varmblodstravare(standardbred) sjukdomen kan dock ha en annan beteckning (PSSM el EPSSM) när det gäller andra raser än kallblod.