Bukefalos 28 år!

Equal rights

Seabaz

Trådstartare
Här i Australien pågår en folkomröstning just nu om Oz ska tillåta same sex marriage och både ja- och nej kampanjer ser du överallt och på tv.

För mig är det självklart såklart men jag får inte rösta.

Jag pratade med en vän här om dagen och hans och de allra flestas, som är emot, enda argument är att barn har rätt till en mamma och en pappa.

Den diskussionen är såklart oändligt lång och om vi bortser från den så sa jag "men valet handlar inte om barn, det handlar om två vuxnas val att vilja gifta sig men också lagliga rättigheter om ens livspartner dör"

Men argumentet kvarstod "att låta dom (vidrigt, 'vi och dom' ) gifta sig så är det första steget till att senare vill 'dom' ha rättigheter till att adoptera och det tycker jag är fel. Det är inte naturligt. Två av samma kön kan inte få barn på egen hand och så är det bara."

:banghead:

Det går ju inte att argumentera bort det sista heller, det är ju sant, men samtidigt så snedvriden åsikt så man blir ju mörkrädd. Finns massor med hetropar som inte kan få barn på naturlig väg heller men då är det ok att adoptera :grin:


Men hur är det här i Sverige? Får gaypar adoptera? Han frågade men jag kunde inte svara på det?
 
Om jag minns rätt så får gaypar adoptera, men med det låga antal adoptioner som sker inom Sverige så får de oftast se sig om efter lämpliga länder att adoptera från.

Det är här problemen kommer. Sist jag kollade (några år sedan) så finns det bara ett land av alla de som svenskar kan adoptera från som tillåter adoption till homosexuella. Problemet är att detta land (Sydafrika) endast tillåter adoption till gaypar inom landet, dvs inga internationella adoptioner till gaypar accepteras.

Det de kan göra är att adoptera som ensamstående, men beroende på varifrån de adopterar ser lagarna olika ut. Ensamstående hamnar oftare längre bak på listorna, eller på helt separata listor, tex listor med barn äldre än 7 eller listor med barn med funktionsnedsättningar (var så gällande adoption från Estland iaf). Att adoptera som ensamstående resulterar dock i att enbart den ena partnern blir vårdnadshavare, och att lägga till den andra partnern som vårdnadshavare lär vara nästan omöjligt.

Nu är detta några år gammalt, så det kan ju ha skett förändringar på den fronten, men sådana brukar väl ta rätt lång tid...
 
Jag har nära kontakt med ett gaypar som säger att de inte får adoptera men det är för att länderna inte vill "släppa" sina barn till gaypar. Sverige har ingenting emot det.
 
Samkönade par får adoptera i Sverige, men barnens ursprungsländer ser sällan särskilt positivt på det.

Lesbiska par kan också få spermadonation och fertilitetsvård på vanliga sjukhus i Sverige. Det kan ju även ensamstående kvinnor, oavsett sexuell orientering.
 
Men problemet med din bekants resonemang, och med att öht folkomrösta i frågan, är ju att det lägger en viss grupps förutsättningar för sina privatliv i majoritetens händer. Ingen annan behöver utstå synpunkter på sin rätt att gifta sig. Den viktiga frågan ÄR inte frågan om equal MARRIAGE, utan EQUALITY.
 
Det de kan göra är att adoptera som ensamstående, men beroende på varifrån de adopterar ser lagarna olika ut. Ensamstående hamnar oftare längre bak på listorna, eller på helt separata listor, tex listor med barn äldre än 7 eller listor med barn med funktionsnedsättningar (var så gällande adoption från Estland iaf). Att adoptera som ensamstående resulterar dock i att enbart den ena partnern blir vårdnadshavare, och att lägga till den andra partnern som vårdnadshavare lär vara nästan omöjligt.

Vet du om det görs några kontroller så att de ensamstående verkligen är ensamstående, eftersom adoptionsavtalen med en del länder är rätt känsliga saker? Kan tänka mig att det inte skulle uppskattas om ett land tror att de låter sina barn adopteras av ensamstående i Sverige medan det i själva verket är par (som landet inte hade godkänt). Tycker det verkar vara ett lite väl stort kryphål.
 
Den har ar fran 2011 nar Iowa voted on gay marriage ... Very inspiring.


OT, men wtf det var ju Terry Wahls son! Blev som jag alltid blir lite berörd när MS nämns, men det hör kanske inte till vanligheten att patienten i fråga är professor i medicin och har intressanta tankar om kost i förhållande till sjukdomen. Vilken välartad familj :bow:
 
Du kan alltid fråga vad de tycker om barns rätt till en mamma och pappa när det gäller barn som bara har en förälder, ska de barnen inte få vara hos sin mamma eller pappa för att de inte har två föräldrar?

Tycker de att det är skillnad så handlar det bara om homofobi.
 
Finns det något som hindrar att man gör närståendeadoption på dessa barn?
Det vet jag faktiskt inte, som @Tassetass skriver så lär det inte uppskattas i ursprungsländerna. Tror att det skulle bli väldigt svår att lyckas med att få igenom en närståendeadoption i sådana fall, iom att relationerna till ursprungsländerna kan vara rätt sköra. I en internationell adoption är det ju inte bara det ena landets lagar som ska följas.

Nu är detta visserligen inte samma sak, men det har skrivits en hel del i Helsingborgs Dagblad (premiumartikel) om ett gift, lesbiskt par fått barn via en klinik i Köpenhamn. Den ena mamman inte tillåts bli vårdnadshavare i Sverige, medan hon i Storbrittanien räknas som vårdnadshavare för dottern. Detta då Sveriges lagar ser ut på ett annat sätt än de i Storbrittanien.

Vet du om det görs några kontroller så att de ensamstående verkligen är ensamstående, eftersom adoptionsavtalen med en del länder är rätt känsliga saker? Kan tänka mig att det inte skulle uppskattas om ett land tror att de låter sina barn adopteras av ensamstående i Sverige medan det i själva verket är par (som landet inte hade godkänt). Tycker det verkar vara ett lite väl stort kryphål.
Ja det är ett väldigt stort kryphål, men som med alla adoptioner så gör ju soc en ordentlig utredning. Skulle det någonstans framkomma att personen som vill adoptera är homosexuell eller inte ensamstående så skulle den inte få adoptera som ensamstående. Reglerna för adoption är inget de tar lätt på. Har hört talas om par som blivit nekade adoption då den ena partnern haft dyslexi. Iom relationerna till ursprungsländerna så måste ju allt vara rätt när det väl blir en adoption. Dessutom är det ju båda länders lagar som ska följas. Sen kan det ju alltid vara så att någon adopterat som ensamstående 5 år senare är i ett förhållande, har svårt att se att en adoption skulle gå tillbaka då, men är inte helt insatt i det längre.
 
Men problemet med din bekants resonemang, och med att öht folkomrösta i frågan, är ju att det lägger en viss grupps förutsättningar för sina privatliv i majoritetens händer. Ingen annan behöver utstå synpunkter på sin rätt att gifta sig. Den viktiga frågan ÄR inte frågan om equal MARRIAGE, utan EQUALITY.

Ja, det finns någonting djupt osunt med hela frågeställningen.
 
Yttrandefrihet har blivit ett hett ämne i debatten och det verkar som många som egentligen är för samkönade äktenskap kommer att rösta nej för att inte inskränka yttrandefriheten ytterligare. Ingen lätt situation för dem som inte är auktoritära åt det ena eller andra hållet.
 
Men hur hotas yttrandefriheten av att man tillåter samkönade äktenskap? :confused:

Det finns en tillsynes välgrundad fruktan om att en legalisering kommer leda till utökade (och löst definierade) "hate speech"-lagar. Delvis p.g.a att det redan gjort det inför omröstningen. Googla exempelvis "australia gay marriage free speech" för mer detaljer.
 
Det finns en tillsynes välgrundad fruktan om att en legalisering kommer leda till utökade (och löst definierade) "hate speech"-lagar. Delvis p.g.a att det redan gjort det inför omröstningen. Googla exempelvis "australia gay marriage free speech" för mer detaljer.

Nä. Det var bara bullshit för att leda bort debatten från den självklara rätten för vuxna människor att få gifta sig med dem de vill.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp