Equalizer pad och bomlöst

F

FTW

Räcker det verkligen med en equalizer pad under en bomlös sadel? Tycker att tunneln inte skulle bli så värst stor eftersom padden inte är särskillt tjock.
Och när jag ändå är igång -
finns det ingen risk att träbågen/framvalvet (som finns på de bomlösa sadlar jag sett i alla fall) är fel storlek för hästen och trycker bakom bogbladen precis som vilken dåligt passande sadelbom som helst?
 
Kanalen över ryggen är väl ungefär 6-8 cm. Mitt ögonmått har inte lyckats mäta mer exakt.
På fit-formen som vi har väljer man mellan smal hög eller vid låg pommel (träbågen).
 
Rider jag min häst svettig men inte dyngsur så har han en torr sträng längs ryggraden. Det tycker jag bevisar att luft kommer dit och att ryggraden ligger fri.
Ang frambommen så är min häst aldrig torr efter den. Skulle den trycka så skulle han varit torr under, vilket aldrig har hänt.
// Linda (haft min SS sedan -99)
 
Det finns ju två tjocklekar på Equalizerpadden - kolla så att du inte har den tunnare av dem, för du ska nog helst använda den tjockare till bomlösa sadlar.
Anledningen till att träbågen fram inte trycker är att den inte tillhör den viktbärande/viktfördelande konstruktionen, som det är på en sadel med bom.
På den bomlösa sadeln är träbågens uppgift snarare att lyfta upp framvalvet och inte värst mycket annat.
 
Jaadå, på första frågan. Angående frambommen så är det ju en enorm skillnad på vikten av att den passar mot en vanlig sadel. På en bomlös bör frambommen inte överhuvudtaget ryttarens vikt. Därför gör det mindre om den inte passar perfekt.
 
Jag har precis fått hem min nya bomfria sadel och har kollat, pillat och kännt och kommit fram till att det går säkert alldelles utmärkt att bara rida med padden. :)

Men jag ska lägga ett tunt shabrak under för jag kan tänka mej att padden är lite svårare att tvätta än ett shabrak.
 
Hmm, skulle nog hellre rida med bara paden. Risk att det glider om man har för många lager.
 
Vi har också vojlock/schabrak under padden, just för att slippa tvätta den så ofta. Funkar jättebra, allt ligger på plats. Och det är skönt att slippa tvätta paddöverdraget för ofta.
 
Eeeh? Två tjocklekar på Equalizer padden?
Jag köpte en från Rudorna för 2.300.- (Ett gigantiskt hål i plånboken blev det ...). Är den då tjock eller tunn? Jag skulle tro att den är ett par cm tjock.
 
Det är inte samma pad, den som Rudorna säljer för 2300 är original Skito. Rudorna har dessutom en Equalizer-pad med samma stoppning som original-Skito för 1480 kronor.
 
FitForm säljer original Skito-pad för 1800:-
finns i både westernmodell och formsydd modell.
 
Själva padden är ju inte så tjock i sig, men dom här inläggen man stoppar i skulle jag tippa på är ett par cm... :confused: Har en, men den är i stallet, så jag gissar...
 
"Foam inserts are available in ½", ¾", 1" and laminated thickness." Så står det på sidan som Torsion länkar till, där man kan beställa paddar. Köpte själv TN Equalizerpadden och den ska vara 3/4 " tjock. Men det finns alltså en som är 1" tjock och de laminerade som väl borde bestå av flera lager skum = hur tjockt som helst beroende på antal lager?

MVH Cim
 
Sv: Equalizer pad och bomlöst

Har köpt en billigare bomlös sadel som heter knights bareback och hon i affären sa att det räckte med en westernpas under, men jag skulld vilja ha en sådan här padd under ändå, någon som vet vad jag har för sadel och tror en padd skulle passa? isåfall vilken?
 
Sv: Equalizer pad och bomlöst

Är det den här typen av sadel?
http://www.lillhastenistav.se/ovriga.htm (den översta.)
Isåfall ser det ju ut som alla fit-form/torsionkopior, och då borde ju en equlizerpad passa.
Jag tycker tn equlizerpadden från torsion/rudorna verkar ha den bästa fästanordningen, som gör att padden ligger stadigt under sadeln.
 
Sv: Equalizer pad och bomlöst

Sadeln ligger inte an mot ryggraden, men jag har förståss en western Equalizer pad som är 2 cm istället för 1,5 cm tjock. Framvalvet kan givetvis sitta illa. Men syftet med den är att hålla sadeln på plats bara så att den inte snurrar runt och till det krävs inte en perfekt passform. Ryttarns vikt bärs inte upp på någon bom, varken fram eller bakbom. Det är skillanden mot en vanlig bomsadel, som skall fördela ryttarens vikt.
Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Utrustning Vad tusan har ni för westernsadlar till era överbyggda hästar? Vi har en quarterhäst som är överbyggd bak och alla sadlar åker fram...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Seabaz
·
Utrustning Hej! Finns hur många trådar som helst om detta sen tidigare men ingen verkar särkilt ny, dvs de senaste två åren. Tänker att mycket har...
Svar
18
· Visningar
1 511
Senast: _Zacke_
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 293
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp