Equiband - erfarenheter?

Har inte provat själv men en i stallet har det till sin häst som haft återkommande problem med ryggen coh enligt henne hade hästen antagligen inte kunnat ridas öht idag om inte hon intensivt hade arbetat hästen med equi-bandet.
 
Min kompis häst med KS har blivit hjälpt utav det och tänkte testa på min egen som är överbyggd, ung och just nu konvalescent.
 
Jag har också en häst med ryggproblem och haft mycket goda resultat med equiband. Hästen behöver tränas avsuttet flera gånger i veckan så det handlar inte bara om att rida bättre.

För mig har de varit värda pengarna flera gånger om :)

Hade möjlighet att hyra och testa ett tag innan jag köpte (och fick då hyreskostnaden som rabatt). Min veterinär var också nöjd över resultatet eqibanden gav på min häst.
 
Mycket nöjd med equibandet i rehabträning för rygghäst. Avsuttet, rider sällan med det. Mer behöver jag inte gå in på eftersom det på Buke alltid landar i att man ska rida bättre. Nu behöver inte alla syssla med rehab men jag förutsätter att rehab sker i samråd med kunnigt folk.

När vi själva går till sjukgymnasten och får hjälp med övningar, gummiband och tejp för att träna bättre tycker ingen det är konstigt, trots att vi kunde gjort träningen utan hjälpmedel men får hjälp för att träningen ska bli effektivare och bättre.

När jag gör exakt samma sak men med min häst i samråd med veterinär och sjukgymnast är det genast en genväg istället för ett hjälpmedel. Det är ett intressant sätt att se på saken faktiskt.
 
Jag har använt Equiband på mitt sto som innan jag började med det mer eller mindre hade ett hål i muskulaturen över länden. Väldigt spänd och höjde aldrig ryggen, inte ens när hon tog ner huvudet för att beta alltså. Rätt extremt.

Idag syns det inte att hon har haft problem med länden alls, hon är lika ifylld där som resten av ryggen och hon kan länga överlinjen numera. Framförallt så kan hon höja manken nu! Det syns stor skillnad på henne när hon har stått en vecka och när hon är nyarbetad! Manken är väl 5 cm högre ser det ut som.

Vi har fått dessa förbättringar trots att jag inte lyckas så bra med det. Hon är en häst som vill göra allt i 200, gärna fortare om det går. Det blir med andra ord knepigt att få till lugn jogg....

Jag har löst det med att jag tömkör med equiband, formen blir betydligt kortare än jag egentligen vill, men hon höjer ryggen och springer bara 50% för fort. Man får vara glad för det lilla!

Men trots detta så har alltså equiband gjort en enorm skillnad för henne. Hon höjer nu ryggen när hon betar kan jag tala om!
 
Verkar ju som de som testat det är nöjda :)

Och ang ”rid dit det”/”rid bättre” så förutsätter det att man får rida djuret...

Hästen har stått 5 månader på box i princip. Ridning är långt långt bort. Hagvistelse/fri rörelse med.

Jag har en omusklad, övertaggad häst som inte alls har musklernas stabiliseringseffekt för leder osv. Känns ganska självklart att kan man enkelt, ickeinvasivt och från marken hjälpa till med att på rätt sätt bygga upp sig så känns det dels dumt att inte göra, dels som en bättre ide än gå runt med djuret i snöre i flera månader utan att bygga upp ett dugg. För att SEN börja försöka bygga upp med ridning. Dessutom minskar skaderisken förhoppningsvis markant av att ha stärkt upp vad man kan i skritt i snöre och vistelse i sjukhage INNAN hon får blåsa ur all energi i stor hage. Dvs tanken med equiband är att använda det under rehabiliteringen under promenaderna i snöre vid hand. För det är det mest avancerade som kommer hända de närmsta månaderna.

Idealiskt så den dag jag får klättra upp igen någon gång nästa år så är hon redan hyfsat musklad och uppbyggd i skritt och med bättre förutsättningar både för att bära ryttare och att stärka sig under ryttare. Går vi runt i snöre i tre månader så visst nåt mer än stå stilla på 4*4 m ger det väl. Men försumbart.
 
Jag hade ett, sålde det, det va ok men tyckte inte det va wow. Förbättrade skritten om jag får ge den ett plus, men hästen funkar bättre utan med vanlig tömkörning. Är nog olika från häst till häst.
 
Jag har skickat film via fb. Provade på Annie förra veckan. Jag vill ha ett. Jag tror detta kan hjälpa till under rehab-fasen. Annie var nöjd, ryggen kom upp, korset började röra på sig och när det var klart för den dagen (max 10 min) gäspade hon. Låter kanske som ”inget” men känner man Annie så vet man vad det betyder.
 
Jag har använt ett extra schabrak och täckesgjord istället då min ET tipsade om det som nästan fullgod budgetlösning.
 
Jag har använt ett extra schabrak och täckesgjord istället då min ET tipsade om det som nästan fullgod budgetlösning.

Har du även jämfört med equiband? Jag har provat täckgjord både ensamt och i kombination med kinesiotejp och konstaterade att det var jättestor skillnad med eb, förutom att hästen dessutom blev bränd/skavd av täckgjorden.

Jag säger inte att det är fel att använda täckgjord, för ibland räcker det, men vill ändå skriva att det inte går att jämföra alls eftersom det har helt olika effekt.
 
Har du även jämfört med equiband? Jag har provat täckgjord både ensamt och i kombination med kinesiotejp och konstaterade att det var jättestor skillnad med eb, förutom att hästen dessutom blev bränd/skavd av täckgjorden.

Jag säger inte att det är fel att använda täckgjord, för ibland räcker det, men vill ändå skriva att det inte går att jämföra alls eftersom det har helt olika effekt.

Nej det gjorde jag inte. Bra att veta!
 
Har du även jämfört med equiband? Jag har provat täckgjord både ensamt och i kombination med kinesiotejp och konstaterade att det var jättestor skillnad med eb, förutom att hästen dessutom blev bränd/skavd av täckgjorden.

Jag säger inte att det är fel att använda täckgjord, för ibland räcker det, men vill ändå skriva att det inte går att jämföra alls eftersom det har helt olika effekt.


Dito på den :)
 
Jag har använt ett extra schabrak och täckesgjord istället då min ET tipsade om det som nästan fullgod budgetlösning.

Bara nyfiken hur satte du täckesgjorden?
Equiband är väl ett band bakom rumpan och ett under magen om jag fattat det rätt, behövs inte två gjordar då?

Och ännu lite mer OT, fråga till er som vet :p Vad är det riktiga equibandet för material? Är det typ som såna träningsband för människor fast kraftigare?
 
Bara nyfiken hur satte du täckesgjorden?
Equiband är väl ett band bakom rumpan och ett under magen om jag fattat det rätt, behövs inte två gjordar då?

Och ännu lite mer OT, fråga till er som vet :p Vad är det riktiga equibandet för material? Är det typ som såna träningsband för människor fast kraftigare?

Jo, jag satte ett extra bak och fram, så att jag kunde dra en täckesgjord under magen men längre bak än vad en sadelgjord ex går. Och så drog jag dessutom ett bakom rumpan som jag satte fast i stigläderbanden på schabraket.
 

Liknande trådar

Fordon Bu eller bä? Svårt att få tag i reservdelar? +/-?
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Behöver ev köpa ny padd och blivit tipsad om foampadd typ ogilvy eller snarlik. Ser att både Börjes och Hööks har nåt liknande, någon...
Svar
7
· Visningar
616
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
357
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag går och velar om jag ska införskaffa equiband till hästarna. Anledningen till att jag velar är priset. Finns kopior men det ska inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 570
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp