Equiband - erfarenheter?

Verkar ju som de som testat det är nöjda :)

Och ang ”rid dit det”/”rid bättre” så förutsätter det att man får rida djuret...

Hästen har stått 5 månader på box i princip. Ridning är långt långt bort. Hagvistelse/fri rörelse med.

Jag har en omusklad, övertaggad häst som inte alls har musklernas stabiliseringseffekt för leder osv. Känns ganska självklart att kan man enkelt, ickeinvasivt och från marken hjälpa till med att på rätt sätt bygga upp sig så känns det dels dumt att inte göra, dels som en bättre ide än gå runt med djuret i snöre i flera månader utan att bygga upp ett dugg. För att SEN börja försöka bygga upp med ridning. Dessutom minskar skaderisken förhoppningsvis markant av att ha stärkt upp vad man kan i skritt i snöre och vistelse i sjukhage INNAN hon får blåsa ur all energi i stor hage. Dvs tanken med equiband är att använda det under rehabiliteringen under promenaderna i snöre vid hand. För det är det mest avancerade som kommer hända de närmsta månaderna.

Idealiskt så den dag jag får klättra upp igen någon gång nästa år så är hon redan hyfsat musklad och uppbyggd i skritt och med bättre förutsättningar både för att bära ryttare och att stärka sig under ryttare. Går vi runt i snöre i tre månader så visst nåt mer än stå stilla på 4*4 m ger det väl. Men försumbart.

Tror att equiband under dessa omständigheter kan hjälpa hästen MYCKET! Har inte använt själv men har flera stallkompisar som använder regelbundet - både som rehab i något fall och som "vanlig" uppbyggnadsträning som komplement till ridningen (både på lina och uppsuttet). Har sett mycket goda effekter med hästar som blivit klart starkare i rygg- och bukmuskulatur!
 
Bara nyfiken hur satte du täckesgjorden?
Equiband är väl ett band bakom rumpan och ett under magen om jag fattat det rätt, behövs inte två gjordar då?

Och ännu lite mer OT, fråga till er som vet :p Vad är det riktiga equibandet för material? Är det typ som såna träningsband för människor fast kraftigare?

Ja, de ser precis ut som träningsband för människor, av den kraftigare varianten. Och ja, equiband består av ett band under magen och ett bakom rumpan.
 
Jag har planer på att köpa ett, hästen har varit mer eller mindre avställd under lång tid (ej pga skada). Hästen har lite issues med sadeltvång och ryttaren tyvärr några kilon för tung för tillfället, varpå jag inte vill fresta ryggen mer än nödvändigt i igångsättningsfasen. Planerar att köpa för att kunna jobba framförallt för hand (i lina och promenad för hand). Då jag jobbade på djursjukhus rekommenderades Equibanden framförallt till "rygghästar" och vad jag sett varit väldigt positivt såvidare det används rätt. Det har ju debatterats här på buke om att Equiband är helt överflödigt och ska inte ersätta bra ridning - och i en perfekt värld så absolut. Men ibland behövs lite hjälp längs vägen och i de fallen där man kanske inte kan rida sig till en lösning pga olika skäl, där man först måste bygga upp en grund.
 
Jag har planer på att köpa ett, hästen har varit mer eller mindre avställd under lång tid (ej pga skada). Hästen har lite issues med sadeltvång och ryttaren tyvärr några kilon för tung för tillfället, varpå jag inte vill fresta ryggen mer än nödvändigt i igångsättningsfasen. Planerar att köpa för att kunna jobba framförallt för hand (i lina och promenad för hand). Då jag jobbade på djursjukhus rekommenderades Equibanden framförallt till "rygghästar" och vad jag sett varit väldigt positivt såvidare det används rätt. Det har ju debatterats här på buke om att Equiband är helt överflödigt och ska inte ersätta bra ridning - och i en perfekt värld så absolut. Men ibland behövs lite hjälp längs vägen och i de fallen där man kanske inte kan rida sig till en lösning pga olika skäl, där man först måste bygga upp en grund.

Jag anser inte ens att man i en "perfekt värld" skall kunna rida hästen till den styrka i ryggen/buken som faktiskt krävs för att man skall KUNNA rida på den utan att den tar skada. Ser det snarast som att rygg- och bukmusklerna behöver bli starka innan man börjar rida, och att equiband där är ett utmärkt hjälpmedel! Skall hästen kunna/orka lyfta sin rygg mot ryttarens vikt, så måste den ju helt nödvändigt ha tränat på detta utan vikt, dvs utan ryttare. Det går givetvis att göra utan equibanden med tömkörning, cavalettiträning osv men jag tror inte på att stärka hästens rygg enbart med ridning, faktiskt. I min "perfekta värld" sätter sig ingen på en hästrygg utan att ha förberett hästen fysiskt och mentalt för att bli riden! :)
 
Jag har ingen personlighet erfarenhet, men sett det många gånger på nära håll så att säga.

I rent rehabsyfte, särskilt för hästar med någon form av ryggproblematik, verkar det riktigt bra. I det syftet hade jag själv kunnat tänka mig att använda det, om jag hade haft en häst med den problematiken.

Däremot som ett komplement till uppsutten ridning samt tömkörning, under icke rehabs/uppbyggnadsfas är jag desto mer pessimistisk. Där hade jag nog faktiskt velat påstå att dressyrtträning samt tömkörning är bättre. EB framstår i dessa sammanhang mer som en "snabb genväg" istället för ridning/tömkörning, och samma effekt som den verkar ge i denna kontext, hade som sagt kunnat uppnås minst lika bra med r/tk.
 
Jag har ingen personlighet erfarenhet, men sett det många gånger på nära håll så att säga.

I rent rehabsyfte, särskilt för hästar med någon form av ryggproblematik, verkar det riktigt bra. I det syftet hade jag själv kunnat tänka mig att använda det, om jag hade haft en häst med den problematiken.

Däremot som ett komplement till uppsutten ridning samt tömkörning, under icke rehabs/uppbyggnadsfas är jag desto mer pessimistisk. Där hade jag nog faktiskt velat påstå att dressyrtträning samt tömkörning är bättre. EB framstår i dessa sammanhang mer som en "snabb genväg" istället för ridning/tömkörning, och samma effekt som den verkar ge i denna kontext, hade som sagt kunnat uppnås minst lika bra med r/tk.

Nyfiken bara varför du tycker det är en ”snabb genväg”? OM det fungerar såsom påstås, att det hjälper till att signalera till hjärnan att ”här är en muskel att vara medveten om” så vad är eg ”genvägen” jmf med att med sina hjälper skicka signal till hjärnan att ”ta med dig det här benet också” t ex?

Jag är rätt anti quick fixes och genvägar. Men ser equiband som raka motsatsen - som en grunduppbyggnad. Utifrån det jag läst om funktion då såklart - jag har aldrig provat.

Men hästen är helt fri i munnen och fronten (till skillnad mot inspänningar/pessoasele/etc). Så hur blir det en genväg? Då är ju cavaletti en genväg med?
 
Jag har ingen personlighet erfarenhet, men sett det många gånger på nära håll så att säga.

I rent rehabsyfte, särskilt för hästar med någon form av ryggproblematik, verkar det riktigt bra. I det syftet hade jag själv kunnat tänka mig att använda det, om jag hade haft en häst med den problematiken.

Däremot som ett komplement till uppsutten ridning samt tömkörning, under icke rehabs/uppbyggnadsfas är jag desto mer pessimistisk. Där hade jag nog faktiskt velat påstå att dressyrtträning samt tömkörning är bättre. EB framstår i dessa sammanhang mer som en "snabb genväg" istället för ridning/tömkörning, och samma effekt som den verkar ge i denna kontext, hade som sagt kunnat uppnås minst lika bra med r/tk.

Equiband är ju väldigt långt ifrån en snabb genväg, där får du läsa på lite hur det fungerar och skall användas. Bandet är till för att göra hästen uppmärksam på sina muskler och framförallt för att få "kontakt" med musklerna.
 
Jag har ingen personlighet erfarenhet, men sett det många gånger på nära håll så att säga.

I rent rehabsyfte, särskilt för hästar med någon form av ryggproblematik, verkar det riktigt bra. I det syftet hade jag själv kunnat tänka mig att använda det, om jag hade haft en häst med den problematiken.

Däremot som ett komplement till uppsutten ridning samt tömkörning, under icke rehabs/uppbyggnadsfas är jag desto mer pessimistisk. Där hade jag nog faktiskt velat påstå att dressyrtträning samt tömkörning är bättre. EB framstår i dessa sammanhang mer som en "snabb genväg" istället för ridning/tömkörning, och samma effekt som den verkar ge i denna kontext, hade som sagt kunnat uppnås minst lika bra med r/tk.

Det är ingen genväg. Hur kan du jämföra dressyrträning med detta?
 
Jag funderar på att testa med täckesgjord+tömkörningsgjord för att se hur mycket hästen reagerar på det :), brukar ha ena tömmen runt om rumpan när jag tömkör och det brukar bli bra :), men vill kunna ha vanlig tömmfattning och även longera med bandet :).

Sätter igång en 16årig fd travhäst som är lagom stel, arbetar mest från marken och med bommar för att få henne att arbeta rätt :).
 
Jag är lite sugen att testa, men funderar lite över vilken häst som ska bli första försökskanin. Den häst som nog behöver det mest blir väldigt bromsig när man lägger tömmen runt rumpan, känns som det kanske inte kommer fungera så bra då. Någon som haft problem med att hästarna blivit bromsiga?
 
Jag är lite sugen att testa, men funderar lite över vilken häst som ska bli första försökskanin. Den häst som nog behöver det mest blir väldigt bromsig när man lägger tömmen runt rumpan, känns som det kanske inte kommer fungera så bra då. Någon som haft problem med att hästarna blivit bromsiga?
Man behöver ju inte ha den runt rumpan. Den under magen är viktigast!
 
Har själv varit sugen på att köpa ett equiband, rider ju en del med handhäst och att då låta handhästen ha bandet på sig för att komma mer till jobb än att bara lalla på brevid.

Blev ju inte mindre sugen efter denna tråd:cautious:
 
Jag är lite sugen att testa, men funderar lite över vilken häst som ska bli första försökskanin. Den häst som nog behöver det mest blir väldigt bromsig när man lägger tömmen runt rumpan, känns som det kanske inte kommer fungera så bra då. Någon som haft problem med att hästarna blivit bromsiga?
Nu har jag ingen men tittat på yt klipp om hur den ska sitta, den hästen blev oxå bromsig men det förklarades med att hästen nu måste tänka om hur den ska använda rygg och bakben.
 
Efter förra försökets rodeo som nog berodde på nylossad av ET så knäppte jag på magbandet idag. På töm denna gång mest för att jag tömkör mest rakt ut i skogen (igångsättning). Körde först två varv i alla gångarter åt båda hållen och knäppte sedan magbandet. Intressant så blev hon direkt rundare och mer tillfreds. Hon har inga problem med lång-låg på töm annars heller och rumpan är med och hon trampar under sig ”naturligt”. Men nu kom ryggen med mycket bättre.



Lite wow faktiskt.
 
Testade en täckesgjord runt rumpan på hästen igår när jag tömkörde och wow va fin hon var :D, den kasade ner lite så den var mer på benen än rumpan men struntade i det då jag ändå ska introducera draglinor och bara är glad att hon inte bryr sig öht om vad som hänger över benen :p.

Men hon hade den bästa galoppen jag fått henne till på töm hitintills ^_^ (gammal stel travare :p), hon var inte märkbart mer aktiv med rumpa och bakben än utan remmen men hon var avslappnad och gick i mycket bättre form överlag.
Det brukar ha tömmarna genom de låga ringarna för att lättare kunna be om lång och låg form, men hade de högt igår och fick ändå en fin lång hals ^_^.

Så kommer ha med täckesgjorden vid tömmkörningen fler gånger framöver ^_^.
 
Jag har ingen personlighet erfarenhet, men sett det många gånger på nära håll så att säga.

I rent rehabsyfte, särskilt för hästar med någon form av ryggproblematik, verkar det riktigt bra. I det syftet hade jag själv kunnat tänka mig att använda det, om jag hade haft en häst med den problematiken.

Däremot som ett komplement till uppsutten ridning samt tömkörning, under icke rehabs/uppbyggnadsfas är jag desto mer pessimistisk. Där hade jag nog faktiskt velat påstå att dressyrtträning samt tömkörning är bättre. EB framstår i dessa sammanhang mer som en "snabb genväg" istället för ridning/tömkörning, och samma effekt som den verkar ge i denna kontext, hade som sagt kunnat uppnås minst lika bra med r/tk.

Hur tänker du när du skriver ”snabb genväg”? Till vad?
 
Testade en täckesgjord runt rumpan på hästen igår när jag tömkörde och wow va fin hon var :D, den kasade ner lite så den var mer på benen än rumpan men struntade i det då jag ändå ska introducera draglinor och bara är glad att hon inte bryr sig öht om vad som hänger över benen :p.

Men hon hade den bästa galoppen jag fått henne till på töm hitintills ^_^ (gammal stel travare :p), hon var inte märkbart mer aktiv med rumpa och bakben än utan remmen men hon var avslappnad och gick i mycket bättre form överlag.
Det brukar ha tömmarna genom de låga ringarna för att lättare kunna be om lång och låg form, men hade de högt igår och fick ändå en fin lång hals ^_^.

Så kommer ha med täckesgjorden vid tömmkörningen fler gånger framöver ^_^.
Hur fäste du det?
Har precis införskaffat mig en ny tömkörningsgjord och blir ju väldigt sugen på att testa nu när jag ser vad ni skriver.
Täckesgjordar har jag en masse...
 

Liknande trådar

Fordon Bu eller bä? Svårt att få tag i reservdelar? +/-?
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Behöver ev köpa ny padd och blivit tipsad om foampadd typ ogilvy eller snarlik. Ser att både Börjes och Hööks har nåt liknande, någon...
Svar
7
· Visningar
614
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
357
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag går och velar om jag ska införskaffa equiband till hästarna. Anledningen till att jag velar är priset. Finns kopior men det ska inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 570
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp