Ajda

Trådstartare
Jag går och velar om jag ska införskaffa equiband till hästarna.
Anledningen till att jag velar är priset. Finns kopior men det ska inte alls vara samma sak har jag förstått.

Ni som har dem, är ni nöjda? Hur jobbar ni med dem?
 
Jag är nöjd, fram tills nu när det gått sönder (spännena har spruckit) och det känns bökigt att laga - halvsvårt att få tag på reservdel, behöver lämna in det för att sy om..
Det har varit trasigt i kanske ett år :o

Longerade och promenerade mest med mitt, inget med avancerat än så men tycker ändå det hjälpt oss mycket. Köpte det som del av rehab och hästen blev markant bättre.
 
Min högst ovetenskapliga tanke är att det visst finns kopior som borde göra samma sak, man måste bara hitta rätt kopia.

Det är ju klart att originalet vill vara unikt men i ärlighetens namn är det sällan det som är fallet.
 
Köpte en kopia där man bara köpte banden som man själv kunde sy på ett schabrak (har så många liggande som jag ändå inte använder!) så det blev betydligt billigare.

Har provat stallkompisens "äkta" vara också och upplever ingen skillnad, men har bara använt några enstaka gånger än så länge, vant in det vid promenader och hunnit köra ett tömkörningspass också och tycker definitivt att det gav resultat vid tömkörningen (svårare att bedöma på promenaderna).
 
Enligt återförsäljaren för Equibands inlägg på instagram för någon dag sedan så är kopior skit och Equiband det enda rätta. Jämförde vikt, struktur osv med kopia vs original.
Jag har själv inte provat varken original eller kopia men varit sugen att testa.
Jag tänker lite så att man kan jämföra med en billig vs en dyr sadel. En billig funkar och gör sitt jobb medan en dyr ser och känns mer exklusiv och ger extra prestanda. Men det är inte alls säkert att hästen går bättre eller att ryttaren rider bättre med en dyrare sadel.
Dock tror jag inte på alla kopior.
Min equiterapeut rekommenderade en täckesgjord spänd under buken fastsatt i ett shabrak som sitter bakåfram för att få hästen att höja upp ryggen lite extra. Funkar det med men ger kanske inte samma effekt som Equiband.
 
Jag är nöjd. Jag köpte in mig på en kompis utrustning som stark skeptiker men blev lite mindblown över skillnaden den gjorde och jag märkte skillnad bara på ett par veckor. Jag har islandshäst och där blir effekten kanske tydligare om man, som jag, har en femgångare som kämpar lite med galoppen, men det var verkligen slående. Som baseline är jag skeptisk till ny och "magisk" utrustning och annat mumbo-jumbo men i det här fallet fick jag motvilligt se mig överbevisad. Jag har använt det i longering, tömkörning och löslongering. Kan inte uttala mig om kopiorna. :)
 
Jag är nöjd. Jag köpte in mig på en kompis utrustning som stark skeptiker men blev lite mindblown över skillnaden den gjorde och jag märkte skillnad bara på ett par veckor. Jag har islandshäst och där blir effekten kanske tydligare om man, som jag, har en femgångare som kämpar lite med galoppen, men det var verkligen slående. Som baseline är jag skeptisk till ny och "magisk" utrustning och annat mumbo-jumbo men i det här fallet fick jag motvilligt se mig överbevisad. Jag har använt det i longering, tömkörning och löslongering. Kan inte uttala mig om kopiorna. :)

Jag har också en stark femgångare med dålig galopp. Dessutom en svag länd på det. Försöker rida så bra jag kan O_o Men länden är svår att muskla på henne.
Tror equiband kan vara en bra investering till henne.
Gick in på hemsidan och 2900:- känns… jävligt dyrt. Sen skulle man köpa till nån extragrej för 149kr för att få tillgång till tips osv. Kanske var det nån app. Läste inte så noga.


Jag har lyssnat på equipodden igår och fattar varför man ska ha orginalet i stället för en kopia. Ska bara ta mig råd. Ser magert ut på begagnatmarknaden.
 
Jag har också en stark femgångare med dålig galopp. Dessutom en svag länd på det. Försöker rida så bra jag kan O_o Men länden är svår att muskla på henne.
Tror equiband kan vara en bra investering till henne.
Gick in på hemsidan och 2900:- känns… jävligt dyrt. Sen skulle man köpa till nån extragrej för 149kr för att få tillgång till tips osv. Kanske var det nån app. Läste inte så noga.


Jag har lyssnat på equipodden igår och fattar varför man ska ha orginalet i stället för en kopia. Ska bara ta mig råd. Ser magert ut på begagnatmarknaden.

Appen är inte så där supermycket att ha, tycker jag. Kan du gå ihop med någon och köpa kanske? Man får ju ett schabrak och två par band, så det är enkelt att dela med någon annan. :) håller med om att det är väl saftigt pris...
 
Jag har lyssnat på equipodden igår och fattar varför man ska ha orginalet i stället för en kopia. Ska bara ta mig råd. Ser magert ut på begagnatmarknaden.

Vad hette avsnittet. Skulle vilja lyssna på just detta Avsnitt men kan inte hitta det.
 
Problemet är för det hade jag gärna gjort är att man kan ju inte köpa banden till den lösa om man inte köpt hela kittet från början och kan bevisa det. Lite tråkigt faktiskt för schabrak det har man ju i mängder och kan sy. Så därför låter jag helt enkelt bli att köpa det blir för dyrt, för banden är ju det viktiga inte själva schabraket.
 
Jag har Equiband sedan några år tillbaka och har använt det både på rehabhästar och ett par av unghästarna och tycker det är ett bra hjälpmedel när jag arbetar dem från marken. Jag ser skillnad i hur de använder kroppen när jag dessutom arbetar dem utifrån equibodybalance-principen.
Jag säger inte att kopiorna är verkningslösa, men jag valde Equiband över dem just för att bandens material är trademark skyddat och den undersökning som gjorts som visar resultat har endast gjorts på just Equiband, inte kopiorna.
Sen vill jag säga att banden bara är ett hjälpmedel och resultat syns inte direkt utan liksom allt uppbyggande jobb tar det tid. Vet att vissa har köpt det och hoppats att hästen skall ändra hela sitt rörelsemönster på ett par veckor, och då förstår jag att man blir besviken. Min rehab-häst jag såg mest resultat på jobbade jag från marken 3 ggr i veckan i 4 månader innan jag såg en enorm förbättring i både humöret och galopparbetet.
 
Jag har också en stark femgångare med dålig galopp. Dessutom en svag länd på det. Försöker rida så bra jag kan O_o Men länden är svår att muskla på henne.
Tror equiband kan vara en bra investering till henne.
Gick in på hemsidan och 2900:- känns… jävligt dyrt. Sen skulle man köpa till nån extragrej för 149kr för att få tillgång till tips osv. Kanske var det nån app. Läste inte så noga.


Jag har lyssnat på equipodden igår och fattar varför man ska ha orginalet i stället för en kopia. Ska bara ta mig råd. Ser magert ut på begagnatmarknaden.

Och för mig blev det inte mycket skillnad i att höra podden faktiskt. Som att köpa en dyson air wrap för 5.000:- eller en mindre dyr för ca 500:-. Man kanske inte får exakt samma kvalitet men man får kanske hälften för 1/5 av priset. Det kanske duger till mig och mina hästar som är friska. Som den avvägning som man alltid gör och har i bakhuvudet.
Om den verkar bra och man har mycket användning av grejjerna så kan man investera i en dyrare som är bättre och håller längre.

Man får inte glömma att det är återförsäljaren av originalet som är berättaren/säljaren. Och originalet vill givetvis få pengarna tillbaka för utvecklingsarbetet.

Att bandens vikt och millimeter skulle spela någon enorm skillnad finns det, som hon själv sa, inga bevis på utan det är tillverkarens egna preferenser.

Jag menar alltså inte att kopiorna nödvändigtvis är lika bra men är tillräckligt bra.
 
Problemet är för det hade jag gärna gjort är att man kan ju inte köpa banden till den lösa om man inte köpt hela kittet från början och kan bevisa det. Lite tråkigt faktiskt för schabrak det har man ju i mängder och kan sy. Så därför låter jag helt enkelt bli att köpa det blir för dyrt, för banden är ju det viktiga inte själva schabraket.

Ja, jag har ju alla nöjligheter att sy då jag håller på med teknisk sömnad och har alla förutsättningar.
Det är något jag gärna skulle göra själv och köpa genom dem, snarare än kopior. De skulle få originalet sålt och ta kunder från kopiorna. Win Win, tänker jag.
 
Jag har gjort en egen enkel variant och jag har även provat originalet.
Kan inte säga att jag märkte någon större skillnad på hästen vid jämförelse av de två. Har köpt träningsband och då valt det med hårdast motstånd som brukar vara ganska likt i känslan iaf.
Själva konceptet fungerar dock kanonbra till min häst och han har fått en helt annan galopp efter jag kört med det. Han har haft svårt att lyfta ryggen och jobba med magmusklerna så har främst använt magbandet. Har även på slutet, innan han blev skadad, kört med bakbandet men med det upplever jag inte riktigt samma revolutionerande resultat som med magbandet. Nu ska han köras igång och då kör jag bara magbandet ett tag igen. Jag tömkör och longerar dock enbart med det då hästen har väldigt lätt till bock så vill inte utmana ödet...
 
Jag går och velar om jag ska införskaffa equiband till hästarna.
Anledningen till att jag velar är priset. Finns kopior men det ska inte alls vara samma sak har jag förstått.

Ni som har dem, är ni nöjda? Hur jobbar ni med dem?
Jag har till min femgångare och märker en enorm skillnad.
Han har musklat sig fantastisk fint övar bakdel och rygg. Får en fantastiskt hjälp att få in bakbenen mer under kroppen.
Jag både rider och longerar med banden.
Viktigt att ta det försiktigt i början och ta längre pass allt eftersom.
Är du händig går det att köpa själva banden separat (kostar 500 kronor) sen kan du ta valfrit schabrak och sy spännerna själv.
 
Och för mig blev det inte mycket skillnad i att höra podden faktiskt. Som att köpa en dyson air wrap för 5.000:- eller en mindre dyr för ca 500:-. Man kanske inte får exakt samma kvalitet men man får kanske hälften för 1/5 av priset. Det kanske duger till mig och mina hästar som är friska. Som den avvägning som man alltid gör och har i bakhuvudet.
Om den verkar bra och man har mycket användning av grejjerna så kan man investera i en dyrare som är bättre och håller längre.

Man får inte glömma att det är återförsäljaren av originalet som är berättaren/säljaren. Och originalet vill givetvis få pengarna tillbaka för utvecklingsarbetet.

Att bandens vikt och millimeter skulle spela någon enorm skillnad finns det, som hon själv sa, inga bevis på utan det är tillverkarens egna preferenser.

Jag menar alltså inte att kopiorna nödvändigtvis är lika bra men är tillräckligt bra.
Jag resonerar som du. Har en kopia (bungeeband) som också påstås vara framtagen av veterinärer. Har också laddat ner appen och tycker den ger några bra tips, den ska också uppdateras när som helst med fler övningar så jag hoppas den blir bättre. Men ska man vara riktigt snål så ska man enbart satsa på appen, för ingen utrustning i världens ersätter rätt utbildning.

Har en travare med fyra gångarter som jag har använt banden på 1-2 gånger/vecka och hon har utvecklats enormt det sista halvåret. Alla gångarter har blivit bättre.

Så har jag en unghäst som skadat ryggen tidigare, har använd banden ungefär lika länge och nu har hon i stort sett fått tillbaka normal rörlighet och styrka.

Jag hade med största sannolikhet fått bra resultat utan band, men möjligtvis har de hjälpt till att få resultat lite snabbare.

Ska också nämna att jag nästan enbart använt magbandet, tycker de blir för spända i bakpartiet med rumpbandet. Det nämns ju också i podden att inte alla hästar bör gå med rumpbandet och ingen ska gå med bara rumpbandet. Först måste ryggen arbeta korrekt, när det gör det får man oftast bakdelen "på köpet".
 
Jag har använt en kompis original. Det fungerade, för bra faktiskt. Min häst blev halt av det. Men det var ändå bra för det hjälpte mig att pinpointa hans "ojämnhet" som funnits till och från som ingen veterinär kunnat lokalisera. Det visade sig sitta i psoas, en av muskelgrupperna som aktiveras av Equiband. Efter detta har jag kunnat rehabilitera psoas effektivt, dock utan Equiband.

Funderar på att introducera band så smått igen och i så fall köpa eget från Bungeeband som går att sy på eget schabrak. Bungeebands grundare hävdar att hennes är originalet för övrigt.

Det viktiga är att bandet "klibbar" mot pälsen så typ täckesgjord eller Catagos variant med ludd missar målet.
 
Jag har använt en kompis original. Det fungerade, för bra faktiskt. Min häst blev halt av det. Men det var ändå bra för det hjälpte mig att pinpointa hans "ojämnhet" som funnits till och från som ingen veterinär kunnat lokalisera. Det visade sig sitta i psoas, en av muskelgrupperna som aktiveras av Equiband. Efter detta har jag kunnat rehabilitera psoas effektivt, dock utan Equiband.

Funderar på att introducera band så smått igen och i så fall köpa eget från Bungeeband som går att sy på eget schabrak. Bungeebands grundare hävdar att hennes är originalet för övrigt.

Det viktiga är att bandet "klibbar" mot pälsen så typ täckesgjord eller Catagos variant med ludd missar målet.
Varför är ”klibbet” viktigt?
 

Liknande trådar

Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
738
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 358
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 229
Senast: WBanna
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp