Bukefalos 28 år!

T

Throlla

Nytt avmaskningsmedel som även tar bandmask (+alla maskar som ivomec tar). Behöver bara användas 2 ggr per år.

Någon som testat detta?
Det jag funderar över är om hästarna inte borde bli resistenta mot medlet efter ett tag, om detta nu är det ända man behöver använda?

Låter mycket bra annars, dock lite dyrare...
 
Ingen anledning att använda om man inte har konstaterad bandmask.
 
Nytt avmaskningsmedel som även tar bandmask (+alla maskar som ivomec tar). Behöver bara användas 2 ggr per år.
Var har du fått det där att man bara behöver använda det två gånger per år från?

Du måste ju avmaska med ivermektinpreparat var åttonde vecka. Dvs om du avmaskar med Equimax inför betessläpp så tar du allt som Ivomec och de andra ivermektinpreparaten tar, och så får du bort bandmask. Men sen efter 8 veckor så har du ju lika mycket av de maskarna som Ivomec tar, så då måste göra en ny ivermektinavmasking. Och fortsätta så var åttonde vecka hela betessäsongen?

Du kan ju inte bara avmaska två gånger per år, (inte utan stöd av träckprov, men det gäller ju för rent ivermektinpreparat med), utan du måste komplettera Equimax med rent ivermektinpreparat resten av säsongen?

ur godkännandet för Equimax:

Det är en kombinationsprodukt som innehåller ivermektin och praziquantel. Båda de ingående komponenterna finns sedan tidigare godkända som läkemedel i Sverige. Mängden ivermektin motsvarar den för produkter vilka innehåller bara ivermektin. Praziquantelmängden är något högre än för motsvarande monoprodukt men skillnaden har ingen klinisk betydelse eftersom praziquantel har ett mycket brett terapeutiskt fönster. Ivermektin är en makrocyklisk lakton som tas upp systemiskt och har effekt på rundmask och styngflugelarver medan praziquantel utövar lokal effekt mot bandmask i tarmen. De båda substanserna interagerar inte utan effekten på respektive parasitgrupp motsvarar den hos ivermektin och praziquantel var för sig. Equimax är därför avsett att ersätta behandling med ivermektin och praziquantel i situationer när samtidig behandling med dessa båda antiparasitära medel är indicerad.

Läkemedelsverkets värdering
Equimax är en kombination av avmaskningsmedel som ger ett mycket brett antihelmintiskt spektrum. Produkten förenklar behandling av hästar som tidigare behövt behandling med två olika avmaskningsmedel vid samtidig infektion med rundmask, styngflugor och bandmask men har inget kliniskt mervärde jämfört med tidigare godkända alternativ vid vanlig rutinavmaskning av häst.



I klartext så är det framtaget för situationer med konstaterad banmask där du samtidigt har behov av att avmaska mot andra maskar (som ivermektin tar). Inte att ersätta 'rutinavmaskningar' på något vis. Och som sagt, du kan inte bara avmaska med det två ggr per år och inget annat medel däremellan?
 
Ok. Tack!!

Den information jag har fått har jag fått direkt i från våran veterinär.

Eftersom vi gjort träckprov och ingen bandmask har konstaterats så kan vi ju lika bra använda ivomec i år då.
 
Mm, veterinären kanske missupffattat eller du missuppfattade? Nu har jag dålig koll på bandmask, men det är ju möjligt att man maskar mot konstaterad bandmask två ggr/år, och då är det ju 'sant' att just Equimax beh man bara anv två ggr per år. Fast däremellan då annat ivermektinpreparat, men man beh inte anv Equimax mer än två ggr? *är du med?*

Men har ni ingen bandmask är det ju bara onödigt somd us jälv säger.

Ang Ivomec btw, vill du spara pengar så är Noromectin och Bimectin billigare än ivomed. Det är exakt samma sak (ivermektin) men det är olika namn & tillverkare. Bimectin smakar sött dessutom och är i geleform så svårare spotta ut än pastan. Alla utom knasvalacken tiggade MER avmaskningsmedel när jag maskade med Bimectin =)
 
Så är det säkert.

Använder Noromectin. Menade ivermektin-preparat när jag skrev Ivomec.

Undrar fortfarande om det inte är så att hästarna blir resistenta om man (som veterinären sa) bara använder sig av Equimax?
 
HÄSTARNA blir inte resistenta, det är maskarna som kan bli det. Man bör byta preparat varje eller varannat år. Varför ska man överhuvudtaget använda ett kombinationsmedel och bekämpa en mask om man inte vet att man har den?
 
Tyckte det lät så bra när veterinären berättade om det, men ni har säkert rätt i det ni säger, så jag fortsätter med de preparat som jag hade planerat från början. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
17 842
Senast: lizzie
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
765
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp