Bukefalos 28 år!

Equiterapeut / kiropraktor

T

Tveket

Min häst brukar kännas stel och ovillig till arbete från och till. Det kan variera från en dag till en annan. Tänkte boka tid för ett klinikbesök för att se om ngt är fel. Oftast är det lång vänte tid för en hältutredning till "min" veterinär så jag funderade på att ev ta ut en equiterapeut eller en kiropraktor under tiden... Vilken skulle ni tagit? ETn eller kiropraktorn? Är det nån vits att ta ut nån av dem innan klinikbesöket? Vet ju iochförsig inte ens om hästen är halt, han känns inte halt utan bara ovillig att arbeta. Han vill inte böja, han går gärna och hänger i bettet och är allmänt ointresserad av vad jag försöker åstakomma på ryggen... (Allt runt i kring är mycket intressantare) När jag ber om trav är det huvudet upp i luften och race som gäller. (kan nämna att det är en fd travare) Tycker dock att det är lite konstigt att han ena dagen är supermjuk, följsam och arbetsvillig, nästa dag är han som jag beskrivit tidigare... :crazy: Kan det bara vara enkel träningsvärk? Tycker dock inte att han går så pass mycket att det borde göra en sån skillnad...

Så, vad tror ni? Dela med er av era kloka erfarenheter... :bow:
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

Min häst brukar kännas stel och ovillig till arbete från och till. Det kan variera från en dag till en annan. Tänkte boka tid för ett klinikbesök för att se om ngt är fel. Oftast är det lång vänte tid för en hältutredning till "min" veterinär så jag funderade på att ev ta ut en equiterapeut eller en kiropraktor under tiden... Vilken skulle ni tagit? ETn eller kiropraktorn? Är det nån vits att ta ut nån av dem innan klinikbesöket? Vet ju iochförsig inte ens om hästen är halt, han känns inte halt utan bara ovillig att arbeta. Han vill inte böja, han går gärna och hänger i bettet och är allmänt ointresserad av vad jag försöker åstakomma på ryggen... (Allt runt i kring är mycket intressantare) När jag ber om trav är det huvudet upp i luften och race som gäller. (kan nämna att det är en fd travare) Tycker dock att det är lite konstigt att han ena dagen är supermjuk, följsam och arbetsvillig, nästa dag är han som jag beskrivit tidigare... :crazy: Kan det bara vara enkel träningsvärk? Tycker dock inte att han går så pass mycket att det borde göra en sån skillnad...

Så, vad tror ni? Dela med er av era kloka erfarenheter... :bow:

Jag skulle absolut ta ET/kiropraktor före veterinär, särskilt om du inte har någonspecifik skada, utan lite mer diffus som du beskriver. De brukar kunna hitta både det ena å det andra. Jag har bara erfarenhet av equiatriker, men inte kiropraktor eller equiterapeft och vet inte skillnaden helt heller- LYCKA TILL!
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

Det kan ju vara träningsvärk, men för säkerhets skull skulle jag ta hjälp av veterinär och ev massör/ET.
Om jag skulle ta ut ET före eller efter veterinärkoll skulle bero på var hästen har ont. Ärligt talat skulle jag, om jag misstänkte inflammation eller nåt annat liknande fel, vilja ha hästen genomkollad av veterinär först, för att säkert veta att veterinären inte hittar nåt. Kotledsinflammationer, ont i magen eller njurarna eller sånt kan ju en ET inte göra nåt åt. Men däremot snedhet i muskler och kroppsdelar och sånt kan en ET vara riktigt bra mot.
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

Skulle ta ut ET. Och låta hästen kollas igenom, och oftast om dom är duktiga kan dom nästan säga på en gång om det är något mer som är fel. Något veterinärt. ET;n som jag har ute är väldigt duktig och säger till om hon hittar något som hon inte kan lösa.
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

Jag skulle absolut åka till klinik före något annat.. för det är precis så jag har gjort med min häst. Kan dom där inte hitta något så ta ut en duktig ET. Då har du åtminstonde gått den traditionella vägen först och har på så sätt bättre grund att stå på. Vart i landet bor du? Kan varmt rekomendera en ET och PM:ar dig gärna om du vill ha namn.

Min häst brukar kännas stel och ovillig till arbete från och till. Det kan variera från en dag till en annan. Tänkte boka tid för ett klinikbesök för att se om ngt är fel. Oftast är det lång vänte tid för en hältutredning till "min" veterinär så jag funderade på att ev ta ut en equiterapeut eller en kiropraktor under tiden... Vilken skulle ni tagit? ETn eller kiropraktorn? Är det nån vits att ta ut nån av dem innan klinikbesöket? Vet ju iochförsig inte ens om hästen är halt, han känns inte halt utan bara ovillig att arbeta. Han vill inte böja, han går gärna och hänger i bettet och är allmänt ointresserad av vad jag försöker åstakomma på ryggen... (Allt runt i kring är mycket intressantare) När jag ber om trav är det huvudet upp i luften och race som gäller. (kan nämna att det är en fd travare) Tycker dock att det är lite konstigt att han ena dagen är supermjuk, följsam och arbetsvillig, nästa dag är han som jag beskrivit tidigare... :crazy: Kan det bara vara enkel träningsvärk? Tycker dock inte att han går så pass mycket att det borde göra en sån skillnad...

Så, vad tror ni? Dela med er av era kloka erfarenheter... :bow:
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

Tack för alla svar. Har beställt tid för hältutredning på klinik. Det är ju lite väntetid tills dess så under tiden ska jag försöka få tag på en bra ET som kan titta på honom iallafall, kan ju inte skada... Eller??

Percival, PMa gärna namn på nån duktig ET om du vet nån som finns i Stockholmstrakten, bor söder om stan.

Nån som vet vad det är för skillnad på en equiterapeut, Equicare bodyworker och en equiatriker??? Eller är det olika namn för samma sak??
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

Tja det beror ju på.. en ET kanske kan göra mer skada än nytta om det inte är en et som behövs? jag har hört att man kan få problem med försäkringsbolaget osv... men jag ska nog inte utala mig så mkt för jag vet som sagt inte säkert.

Du bor perfekt till :) , PM.ar dig nu.



Tack för alla svar. Har beställt tid för hältutredning på klinik. Det är ju lite väntetid tills dess så under tiden ska jag försöka få tag på en bra ET som kan titta på honom iallafall, kan ju inte skada... Eller??

Percival, PMa gärna namn på nån duktig ET om du vet nån som finns i Stockholmstrakten, bor söder om stan.

Nån som vet vad det är för skillnad på en equiterapeut, Equicare bodyworker och en equiatriker??? Eller är det olika namn för samma sak??
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

Nån som vet vad det är för skillnad på en equiterapeut, Equicare bodyworker och en equiatriker??? Eller är det olika namn för samma sak??

Equiterapeut och equiatriker är relativt likartade.
Kortfattat kan man säga att en ET jobbar med laser/elektroterapi, akupunktur, homeopati samt manipulationer. Utbildningen pågår under 3 terminers heltidsstudier.

En Equiatriker jobbar med akupunktur, homeopati och mer invärtes medicin. Den utbildingen är 2-årig och läses till stor del på distans med månatliga träffar och föreläsningar.

Equicare Bodyworker är väl bara det nya namnet på fd Stall Oberons friskvårdare - häst distansutbildning.
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

oki:

Jag vill inte säga att en equiatriker och en ET är snarlika.
En ET kan jobba med kiropraktik - det är ett stort område som kan ge stora problem för hästen.
Ska jag vara riktigt noga så arbetar en ET med: "hästar med störning från rörelseapparaten."

Jag har gått heltid i 2 år inte 3 terminer.
Vi får en grundlig utbildning i hästens anatomi, rörelsemönster - självklart hur olika raser och tävlingsinriktningar har olika rörelsemönster och problem, sjukdomslära, med mycket mera. Förutom de olika behandlingsmetoderna förstås.

www.svef.se är Equieterapiförbundets hemsida - här kan man se vilka ET som är medlemmar i sitt förbund och har där igenom en ansvarsförsäkring.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

oki:

Jag vill inte säga att en equiatriker och en ET är snarlika.
En ET kan jobba med kiropraktik - det är ett stort område som kan ge stora problem för hästen.
Ska jag vara riktigt noga så arbetar en ET med: "hästar med störning från rörelseapparaten."

Jag har gått heltid i 2 år inte 3 terminer.
Vi får en grundlig utbildning i hästens anatomi, rörelsemönster - självklart hur olika raser och tävlingsinriktningar har olika rörelsemönster och problem, sjukdomslära, med mycket mera. Förutom de olika behandlingsmetoderna förstås.

www.svef.se är Equieterapiförbundets hemsida - här kan man se vilka ET som är medlemmar i sitt förbund och har där igenom en ansvarsförsäkring.

Okej, tack för rättelsen. Tidigare (för något år sedan?) har den utbildningen varit 3 terminer iaf.
Även Equiatrikerutbildningen har mycket grundlig utbildning i anatomi och fysiologi mm men där läggs största vikten på invärtes medicin istället för kiropraktik. Men även en stor bit av problem från rörelseapparaten.
Tanken med båda utbildningarna är ju att yrkesmässigt lära sig hjälpa hästen till en bättre hälsa...
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

Tanken med båda utbildningarna är ju att yrkesmässigt lära sig hjälpa hästen till en bättre hälsa...

Ja där har du alldeles rätt! Det kan jag hålla med om! :)

Utbildningen var 3 terminer medan den var privat. När jag gick var den statlig och 2år heltid.
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

Även Equiatrikerutbildningen har mycket grundlig utbildning i anatomi och fysiologi mm men där läggs största vikten på invärtes medicin istället för kiropraktik. Men även en stor bit av problem från rörelseapparaten.
Tanken med båda utbildningarna är ju att yrkesmässigt lära sig hjälpa hästen till en bättre hälsa...

Min fd equiatriker utbildad bland de föesta hade BETYDLIGT minre kriopraktikkunnande och lärt sig betydligt mindre kiropraktik än min nuv equiatriker som gick ut nu på 2000-talet. Så det kan skilja väldigt hur mkt/lite kriopraktik en equiatriker kan - beroende på när de är utbildade.

tyvärr... Värt att tänka på dock!
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

Tveket - det finns en klinik som har kiropraktor knuten till sig, det skulle jag rekommndera!
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

Kan du PMa klinikens namn? Vore snällt... Kliniken jag ska till har en vet som har vidarutbildat sig på kiropraktik, tyvärr är det några veckort vänte tid för att få tid till henne. Har därför valt en annan vet på samma klinik, har man tur kanske den andra vetten har lite tid över och kan kolla igenom min häst...
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

Tja det beror ju på.. en ET kanske kan göra mer skada än nytta om det inte är en et som behövs? jag har hört att man kan få problem med försäkringsbolaget osv... men jag ska nog inte utala mig så mkt för jag vet som sagt inte säkert.

Du bor perfekt till :) , PM.ar dig nu.

På vilket sätt kan en ET göra mer skada än nytta? Har en bokad tid med en ET på måndag och tid till vet på fredag. Är i valet och kvalet att avboka ETn... Har ju ingen erfarenhet av ET fast det kan väl inte skada att hon tittar iallafall... Usch, vilken beslutsångets!! :crazy:
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

På vilket sätt kan en ET göra mer skada än nytta? Har en bokad tid med en ET på måndag och tid till vet på fredag. Är i valet och kvalet att avboka ETn... Har ju ingen erfarenhet av ET fast det kan väl inte skada att hon tittar iallafall... Usch, vilken beslutsångets!! :crazy:


Rätt ordning enligt mig, då de flesta et INTE behandlar en häst som 'nyss' är behandlad ( t ex fått kortison, står på antiinflammatoriskt etc).

och skada kan ingen ET göra sålänge de sköter sitt jobb korrekt, en bra ET hänvisar dessutom till veterinär för utredning innan de går vidare om de är osäkra.

Så, jag skulle inte avboka. Du KAN få en hälta efter ET-besöket, men då är det i 9 fall av 10 så att ET:n släpper hästens försvarsmuskelspänningar så en redan existerande hälta framträder. Det underlättar för veterinären att ställa korrekt diagnos i sin sida. Men många tror/tänker att ET:n 'gjort' något som gjort hästen halt.
 
Sv: Equiterapeut / kiropraktor

Tack för PMet och dina lugnande ord... Red hästen idag och han känndes hundra gånger bättre än för två dagar sen. Förhoppningsvis är det bara nån spänndhet i musklerna eller nåt. Får se vad ETn säger på måndag...
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 109
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 526
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 214
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp