Equsana Senior

Myzan87

Trådstartare
Är det någon som har testat detta? Någon som vet innehållet? Tyckte detta verkade bra med jäst och linfrön.

Vi funderar på att testa detta i stallet till våra gamlingar på 23 resp 26år. Den äldsta har problem med att hålla hullet trots att han har fri tillgång till hö (tjocka strån ratar han), lucern, korn, olja och mineraler. Han får det mesta på kvällen eftersom det är lite bråttom på morgonen (det är ett litet kollektivt stall vi står i).

Lucernpellets är ingen idé eftersom det ratar han efter ett tag.
 
Jag verkar inte komma in på equsanas hemsida men om du gör det borde innehållsförteckning finnas där?
(Verkar skralt med innehållsförteckning för dem på ÅF sidor dock 😎

Jag hade velat se innehållsförteckning innan jag köpte - finns massor med liknande foder. Vet ni vad grovfodret innehåller så ni vet om det är energi eller protein som ffa behöver toppas ?
 
Är det någon som har testat detta? Någon som vet innehållet? Tyckte detta verkade bra med jäst och linfrön.

Vi funderar på att testa detta i stallet till våra gamlingar på 23 resp 26år. Den äldsta har problem med att hålla hullet trots att han har fri tillgång till hö (tjocka strån ratar han), lucern, korn, olja och mineraler. Han får det mesta på kvällen eftersom det är lite bråttom på morgonen (det är ett litet kollektivt stall vi står i).

Lucernpellets är ingen idé eftersom det ratar han efter ett tag.

Ingen erfarenhet av fodret, men innehåll finns här: https://equsana.dk/produkt/equsana-senior-huld-og-sundhed-til-aeldre-heste/

Kollat tänderna?
 
Jag verkar inte komma in på equsanas hemsida men om du gör det borde innehållsförteckning finnas där?
(Verkar skralt med innehållsförteckning för dem på ÅF sidor dock 😎

Jag hade velat se innehållsförteckning innan jag köpte - finns massor med liknande foder. Vet ni vad grovfodret innehåller så ni vet om det är energi eller protein som ffa behöver toppas ?
Det gjorde jag först nu så det blev lite krångligt att förstå danska men har vänner som kan hjälpa till med översättning.:)

Problemet är att han äter bara de tunna stråna så vi får slänga en del varje dag eftersom han använder det som strö.

Tänderna kollas med 6månaders mellanrum av hästtandläkare.
 
@Myzan87 utifrån den produktbeskrivningen är det inget utmärkande alls gällande det, finns hur mycket liknande foderblandningar som helst på marknaden som står sig i jämförelse men billigare peng.

Fundera på vad du vill ha ut av fodret rent konkret . Är det mer energi? Mer protein? En kombo av bägge? Osv .
Om hästen inte äter så mycket grovfoder utan sorterar ur hade jag velat öka just grovfoder i första hand av någon form. Och sedan toppat med kompletterande kraftfoder valt utifrån vad du främst letar efter gällande innehållet .
 
@Myzan87 utifrån den produktbeskrivningen är det inget utmärkande alls gällande det, finns hur mycket liknande foderblandningar som helst på marknaden som står sig i jämförelse men billigare peng.

Fundera på vad du vill ha ut av fodret rent konkret . Är det mer energi? Mer protein? En kombo av bägge? Osv .
Om hästen inte äter så mycket grovfoder utan sorterar ur hade jag velat öka just grovfoder i första hand av någon form. Och sedan toppat med kompletterande kraftfoder valt utifrån vad du främst letar efter gällande innehållet .
Hans ägare vill hitta ett sätt att behålla hullet på honom under vinterhalvåret eftersom han har svårt att lägga på sig. Hästen är en korsning mellan engelskt och arabiskt fullblod.

Och det är inte jätteroligt att slänga ut hö som är nerskitat (går inte att ge till någon annan häst heller) dels så är det dyrt att använda som strö, dels är det svårt att få tag på hö iår.

Han har tidigare fått lucernhack och lucernpellets för att testa om det blev skillnad. Men han ratar lucernpellets efter ett tag. Och hack är svårt att få tag i.
Vi letar efter ett foder där han får i sig så mycket som möjligt (energi och protein) på så lite som möjligt som inte är pellets. Det är önskemålet från hans ägare 🙂
 
Hans ägare vill hitta ett sätt att behålla hullet på honom under vinterhalvåret eftersom han har svårt att lägga på sig. Hästen är en korsning mellan engelskt och arabiskt fullblod.

Och det är inte jätteroligt att slänga ut hö som är nerskitat (går inte att ge till någon annan häst heller) dels så är det dyrt att använda som strö, dels är det svårt att få tag på hö iår.

Han har tidigare fått lucernhack och lucernpellets för att testa om det blev skillnad. Men han ratar lucernpellets efter ett tag. Och hack är svårt att få tag i.
Vi letar efter ett foder där han får i sig så mycket som möjligt (energi och protein) på så lite som möjligt som inte är pellets. Det är önskemålet från hans ägare 🙂

Jamen precis självklart förstår jag att ni vill behålla hullet på hästen ?
Det är ju lite mer komplicerat som sagt om ingen analys finns osv. Som sagt så fodret du kikar på nu är inget unikt utan det finns massor att välja mellan inkl olika prisbilder för i sak samma innehåll osv.

Sen att ”det inte är pellets” ? Varför ? Att hästen inte äter just lusern betyder inte att den automatiskt ratar andra pelleterade foder .

Just müsli blandningar om man enbart är ute efter att öka MJ och smrp är det dyraste man kan ge, plus att innehållet aldrig kommer upp i MJ och smrp så pass att det verkligen gör skillnad jmf med andra foder. Isåfall får du lägga på kilovis i giva varje dag och då får du nackdelen förrutom pris att du fodrar med väldigt mycket stärkelse osv.

Ni har inte analys på grovfodret som jag tolkar det ?
Att alla inte har det är ju ett fakrum, och ffa ett år som detta med torkan och foderkrisen förstår jag verkligen att många inte har det.
 
Senast ändrad:
@Myzan87 jag hade valt att fodra höet ni har i endera nät eller låg foderhäck i boxen för att undvika att hästen drar runt och sölar ner fodret.

Sen utifrån att du nu har produktinnehållet på Equsana Senior, om det nu är just ett müsli foder du vill ha för smrp och MJ, så hade jag lagt tid på att läsa om alla övriga liknande müsli/seniorblandningar som säljs på marknaden, för att verkligen få en jämförelse gällande innehåll och pris.

Det tar lite tid men är värt mödan, och rätt intressant och spännande också tycker jag 😄

Utifrån vad du beskriver du är ute efter, som jag tolkar det, så fokusera helt på MJ och Smrp här. övriga div tillskott osv är högst sekundära här i ditt läge som jag uppfattat din tråd.

Eftersom du har fullblod, dvs en typ av häst som sällan livnär sig på ”vadsom nästan”, i jämförelse med många andra raser inkl SWB i många fall, så blir det ännu mer vitalt att du fokuserar på just MJ och smrp för din dessutom seniora häst 😄
 
Senast ändrad:
Hans ägare vill hitta ett sätt att behålla hullet på honom under vinterhalvåret eftersom han har svårt att lägga på sig. Hästen är en korsning mellan engelskt och arabiskt fullblod.

Och det är inte jätteroligt att slänga ut hö som är nerskitat (går inte att ge till någon annan häst heller) dels så är det dyrt att använda som strö, dels är det svårt att få tag på hö iår.

Han har tidigare fått lucernhack och lucernpellets för att testa om det blev skillnad. Men han ratar lucernpellets efter ett tag. Och hack är svårt att få tag i.
Vi letar efter ett foder där han får i sig så mycket som möjligt (energi och protein) på så lite som möjligt som inte är pellets. Det är önskemålet från hans ägare 🙂
Har ni testat betfiber? Betfor och lucern uppblött i stor balja i boxen kan fungera. Då får han både grovfoder (både lucern och betfiber är grovfoder) och tuggtiden han behöver ha. Många hästar som ratar lucern eller betfiber äter det glatt ihopblandat. Linfrökaka är också något som många hästar tycker är väldigt gott och det går också bra att blanda ner i baljan. Behövs det så toppa med lite musli. Med en balja med det antal kilo lucern/betfiber hästen behöver under natten kommer han ha att äta och ni slipper problemet med att ni får kassera hö.
 
När Tant började rata de grova stråna i hösilaget var det för att tänderna var nästan slut, och det nog var lite obekvämt att äta. Hon fick en kort kur smärtstillande, vilket gjorde att hon började äta alla strån igen (tidigare var de grova stråna favoriter).

Tant var också av sorten som ratade lucern (både hackat och pellets), betfor fick vi i henne en del, och havre behövde man inte truga med, och hon fick ca 20 kg hösilage/dygn för att kunna äta de tunna stråna.

Men i ärlighetens namn var det dags för henne då. Och hon avlivades senare den vintern och matsituationen var en del i det hela.
 
@mackan tack för rådet, ska jämföra några olika sorter sen.

Nej, tyvärr är inte höet analyserat. Dels så vägrar höbonden göra något sådant och dels så hade vi fått skicka in till analys många gånger eftersom vi inte vet om det kommer från samma ställe/under samma tidpunkt. Vi får bara lite åt gången. Hade varit önskvärt att få hem allt så hade man kunnat plocka från några olika balar 🙂

Ang pellets är att ägaren inte vill hålla på att blöta upp det. Vi är ett kollektivt stall där vi har en vardag som vi sköter allt och på morgonen ska det gå snabbt att få ut dom. Fodring och utsläpp ska ta max 20min på morgonen och man ska helst slippa blöta upp foder inför kvällen. Dessutom vill man minimera risken att det fryser på vintern.

Och vi tänkte om vi ger den äldsta hästen seniorfoder så hakar min gamling på. Ser hellre lite för mycket hull på de gamla fall i fall det händer något.
De övriga hästarna får bara lucern och mineraler. Och de håller sig fina i hullet. Men igår verkar det svårt att få tag i lucern. Det är slut på många ställen.
 
@Elo Än är det inte dags för gammelfarbron att vandra vidare. Han är pigg och glad så livsgnista än är det inget fel på. Tandläkaren kommer regelbundet och kollar tänderna och veterinären säger att det inte är dags än.
 
@mackan tack för rådet, ska jämföra några olika sorter sen.

Nej, tyvärr är inte höet analyserat. Dels så vägrar höbonden göra något sådant och dels så hade vi fått skicka in till analys många gånger eftersom vi inte vet om det kommer från samma ställe/under samma tidpunkt. Vi får bara lite åt gången. Hade varit önskvärt att få hem allt så hade man kunnat plocka från några olika balar 🙂

Ang pellets är att ägaren inte vill hålla på att blöta upp det. Vi är ett kollektivt stall där vi har en vardag som vi sköter allt och på morgonen ska det gå snabbt att få ut dom. Fodring och utsläpp ska ta max 20min på morgonen och man ska helst slippa blöta upp foder inför kvällen. Dessutom vill man minimera risken att det fryser på vintern.

Och vi tänkte om vi ger den äldsta hästen seniorfoder så hakar min gamling på. Ser hellre lite för mycket hull på de gamla fall i fall det händer något.
De övriga hästarna får bara lucern och mineraler. Och de håller sig fina i hullet. Men igår verkar det svårt att få tag i lucern. Det är slut på många ställen.

Som sagt har jag tolkat din tråd som att ingen analys finns på grovfodret, så utifrån det mina tidigare råd ang tillskottsfoder osv 👍
 
@Elo Än är det inte dags för gammelfarbron att vandra vidare. Han är pigg och glad så livsgnista än är det inget fel på. Tandläkaren kommer regelbundet och kollar tänderna och veterinären säger att det inte är dags än.

Alltså, jag kan inte säga om det är dags eller inte. Det har jag inte med att göra.

Tant var också pigg å glad å rabiat och bitchig. Precis som vanligt. Men det var svårt att hålla henne i hull, hon började få svårt att komma upp efter att ha legat ner, och började undvika det. Det var först när hon fick metacam i ca 2v som vi insåg HUR dålig hon egentligen var, hon rörde sig annorlunda, började äta ordentligt osv.

När hon togs bort var hon tunn men inte mager. men fodret i kombination med att vi insåg att hon hade ont var liksom droppen. För oss.
 
Alltså, jag kan inte säga om det är dags eller inte. Det har jag inte med att göra.

Tant var också pigg å glad å rabiat och bitchig. Precis som vanligt. Men det var svårt att hålla henne i hull, hon började få svårt att komma upp efter att ha legat ner, och började undvika det. Det var först när hon fick metacam i ca 2v som vi insåg HUR dålig hon egentligen var, hon rörde sig annorlunda, började äta ordentligt osv.

När hon togs bort var hon tunn men inte mager. men fodret i kombination med att vi insåg att hon hade ont var liksom droppen. För oss.

Fast att ta bort häst/att häst är i läget att den pga ålder osv i sammanhanget borde tas bort/funderas över att tas bort känner jag är en helt annan tråd och inget som är särskilt relevant utifrån TS tråd ?
 
Är det någon som har testat detta? Någon som vet innehållet? Tyckte detta verkade bra med jäst och linfrön.

Vi funderar på att testa detta i stallet till våra gamlingar på 23 resp 26år. Den äldsta har problem med att hålla hullet trots att han har fri tillgång till hö (tjocka strån ratar han), lucern, korn, olja och mineraler. Han får det mesta på kvällen eftersom det är lite bråttom på morgonen (det är ett litet kollektivt stall vi står i).

Lucernpellets är ingen idé eftersom det ratar han efter ett tag.

Det behöver inte vara ett speciellt ålder-foder sas bara för att hästen är till åren. Det finns "vanliga" bra foder som gör sig utmärkt även till äldre. Equsana tex behöver du ge rätt stora givor av iom att det är rätt fattigt på innehåll.
Det finns ju andra foder med mer av både fettsyror, smrp, mj och biotillgängliga mineraler etc som både lämpar sig bättre och kräver mindre giva. Och som också har tex yea-sacc eller likn i.
Sen finns det förvisso seniorfoder som innehåller diverse ledpreparat etc.

Väljer den att pillra i maten kan det bero på tandstatus och då vara lämpligt att man blöter fodret, även om det blir bökigt för er.
Men annars finns det ju pelleterade koncentrat som man behöver ge så lite av att det inte är någon större fara att ge det torrt. Det finns ju också med mycket små pellets.

Lucern har en helt annan smak än många pelleterade kraftfoder. Så att den ratar det betyder absolut inte att den inte kan älska sina pellets.
 
@mackan tack för rådet, ska jämföra några olika sorter sen.

Nej, tyvärr är inte höet analyserat. Dels så vägrar höbonden göra något sådant och dels så hade vi fått skicka in till analys många gånger eftersom vi inte vet om det kommer från samma ställe/under samma tidpunkt. Vi får bara lite åt gången. Hade varit önskvärt att få hem allt så hade man kunnat plocka från några olika balar 🙂

Ang pellets är att ägaren inte vill hålla på att blöta upp det. Vi är ett kollektivt stall där vi har en vardag som vi sköter allt och på morgonen ska det gå snabbt att få ut dom. Fodring och utsläpp ska ta max 20min på morgonen och man ska helst slippa blöta upp foder inför kvällen. Dessutom vill man minimera risken att det fryser på vintern.

Och vi tänkte om vi ger den äldsta hästen seniorfoder så hakar min gamling på. Ser hellre lite för mycket hull på de gamla fall i fall det händer något.
De övriga hästarna får bara lucern och mineraler. Och de håller sig fina i hullet. Men igår verkar det svårt att få tag i lucern. Det är slut på många ställen.
Jag tycker att ägaren behöver tänka om ifall hen inte vill ha besväret med att blöta foder. Man kan inte resonera så. Hästens bästa måste gå först. Så länge behöver inga foder svälla att man behöver blötlägga på morgonen för att kunna ge på kvällen. En timme innan fodring räcker gott och väl och de flesta foder behöver inte ens så lång tid så det borde inte vara några problem för ägaren att fixa det i samband med mockning någon gång under dagen. Någon annan ska självklart inte behöva få extra jobb.
 
@TinyWiny när vi har vår stalldag så mockar man även åt de andra i stallet. Så ägaren till hästen behöver inte komma upp varje dag. Ibland blir det tyvärr att man inte kan komma upp på 3-4dagar.

Jag är inte ägare till den äldsta hästen utan försöker hitta ett smidigt sätt att lösa det för alla parter.
 
@TinyWiny när vi har vår stalldag så mockar man även åt de andra i stallet. Så ägaren till hästen behöver inte komma upp varje dag. Ibland blir det tyvärr att man inte kan komma upp på 3-4dagar.

Jag är inte ägare till den äldsta hästen utan försöker hitta ett smidigt sätt att lösa det för alla parter.

Om man har en häst så har man ett ansvar. Menar du verkligen att ingen kommer upp till hästen på 3-4 dagar? Om hästen har behov av att få uppblött foder så är det ägarens ansvar att ordna det, oavsett om det blir jobbigt eller inte. Jag förstår mig inte på folk....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 461
Senast: Smokey
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
2 931
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 916
Senast: axel
·
Foder & Strö Min häst behöver gå upp i vikt, är ett 5 årigt fullblod, har gått på banan tills för ca 6 månader sen och vi har haft henne ca 1 ½ månad...
Svar
17
· Visningar
4 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp