Er bästa kökspryl?

Vad är det absolut bästa du har i köket? Något som du använder varje dag, eller som underlättar någon tråkig syssla, eller bara är något roligt som förgyller matlagningen?

Jag kan börja med min hackarburk från Rusta, kostade knappt någonting men används orimligt ofta när det ska hackas grejer. Extra bonus för att barnen tycker det är roligt att dra i handtaget, så har de plötsligt gjort allt hackande :D
Visa bifogad fil 102071
Åh det är våra köksknivar i kolstål! Har köpt alla möjliga och omöjliga dyra köksknivar och de har alltid varit meh och sämre än den urgamla kniven på landet. Och så en vacker dag stötte vi på dem! handgjorda kolstålsknivar från Spanien, inte i närheten lika dyra som fina knivar men såå mycket vassare och bättre. Enda haken är att man måste diska dem direkt och sedan torka dem så de inte rostar. (alla andra är utslängda i boden nu :) )

Sedan en gigantisk träskärbräda är väldigt användbar för bakning och allt möjligt.

Annars är såklart diskmaskinen en favorit, hade ingen innan vi blev 30 och den är helt fantastisk!
 
Min airfryer. Älskar den!
20221002_170935.jpg
 
Bra knivar är mest vassa knivar tycker jag. Jag trivs väldigt bra med både mina halvdyra knivar och mina billigare, det viktiga är att de grundslipas tillräckligt ofta. (Fast jag har å andra sidan inga riktigt dyra, så jag kanske har missat nåt :-)). Tyngdpunkt och vikt är parametrar jag vill ha rätt.
Skärpa är ju så klart det viktigaste. Men jag gick från helkass knivar till proffskvalitet i ett slag. Och det var lite som att bli att frälst. :)

Jag har ett antal halvbra knivar också. Knivar som håller för att gå i diskmaskin. Och de används flitigt, av just den anledningen.
 
Jag älskar min vinpump! Den gör att jag utan vidare kan öppna en flaska vin och ta ett glas på en måndag med vetskapen att resten förmodligen inte kommer att drickas förrän nästa helg, men att vinet då kommer att smaka precis lika fräscht och bra.

Blendern är en annan grej som går varm här hemma, smoothie är standardfrukosten för både mig och min man och det är ett väldigt bra sätt att börja dagen med en massa olika näringämnen som jag inte skulle ha fått i mig annars.

Håller också med om att riktigt bra knivar (och där kommer även vår knivslip in som favoritgrej) samt en diskmaskin gör livet i köket mycket enklare.
 
När jag förra vintern råkade ställa ifrån mig min köksvåg på en varm spisplatta och därmed strax därefter inte längre hade någon fungerande sådan drabbades jag av lätt panik. Till saken hörde att jag the very same morning hade (strängt) sagt till min partner att det nu var ett absolut förbud att köpa saker då ekonomin blödde efter vinterns elräkningar och föräldraledighet. Jag tror jag stod ut i typ 48 h innan jag kallt trotsade det absoluta köpförbudet och beställde hem en ny. Då hade jag hunnit desperat testa att pilla bort den smälta luckan och byta batterier för att kanske kanske kanske var problemet inte alls att vågen var halvsmält och reformerad utan bara dåliga batterier... det hjälpte inte, oväntat nog :banghead:

Så, ja, jag får nog säga köksvågen.

Och stavmixern :love:

Och riskokaren :love: Fy vilket förakt jag kände för den när vi blev sambos, och oj vad fel jag hade. Fantastisk grej!

Nu blir jag nyfiken eftersom du är omvänd! Vad är det egentligen som är så bra med riskokare? Det tar ju 10-15 minuter att koka ris på spisen. Visst, persiskt ris tar betydligt längre tid, men det inbillar jag mig att man ändå inte åstadkommer i en riskokare.
 
Det är en mängd saker som jag tycker är bästa köksprylen, men ska jag välja något så är det riktigt bra knivar och en tung och stabil skärbräda.

Ska jag välja en mer sällanpryl som jag inte vill vara utan så är det bakstålet som min sambo köpte för att göra pizza på. Jag tyckte att det var ett sjukt onödigt köp, men vilken grej!
 
Blendern är en annan grej som går varm här hemma, smoothie är standardfrukosten för både mig och min man och det är ett väldigt bra sätt att börja dagen med en massa olika näringämnen som jag inte skulle ha fått i mig annars.
Well done! (Eller, som min mobil föreslog, well don’t 😂)

Till det jag egentligen tänkte säga: Vad är en vinpump? Det låter väldigt praktiskt och som att jag borde skaffa en.
 
Jag älskar min vinpump! Den gör att jag utan vidare kan öppna en flaska vin och ta ett glas på en måndag med vetskapen att resten förmodligen inte kommer att drickas förrän nästa helg, men att vinet då kommer att smaka precis lika fräscht och bra.

Blendern är en annan grej som går varm här hemma, smoothie är standardfrukosten för både mig och min man och det är ett väldigt bra sätt att börja dagen med en massa olika näringämnen som jag inte skulle ha fått i mig annars.

Håller också med om att riktigt bra knivar (och där kommer även vår knivslip in som favoritgrej) samt en diskmaskin gör livet i köket mycket enklare.

Ohoh, jag känner att jag kanske behöver en vinpump! det är bara jag som dricker vin hemma och det är så begränsat utbud av vin i småflaskor.
 
Ohoh, jag känner att jag kanske behöver en vinpump! det är bara jag som dricker vin hemma och det är så begränsat utbud av vin i småflaskor.
Det gör du definitivt! Min upplevelse är att vinet klarar sig fint i minst en vecka, men vi har nog låtit det gå 10-14 dagar någon gång också och inte märkt några större förändringar. Det är kanske ingenting man gör med fina och dyra viner, men så dricker vi inte sådana särskilt ofta heller (och när vi gör det är det vid så pass väl valda tillfällen att det inte blir något kvar i flaskan).
 
Nu blir jag nyfiken eftersom du är omvänd! Vad är det egentligen som är så bra med riskokare? Det tar ju 10-15 minuter att koka ris på spisen. Visst, persiskt ris tar betydligt längre tid, men det inbillar jag mig att man ändå inte åstadkommer i en riskokare.
Jag tycker att det underlättar att jag inte behöver tima riskokandet med övrig matlagning, utan drar igång riskokaren i början av matlagningen och så sköter den sig själv och slår snällt över till varmhållning när riset är färdigkokt. Jag testar ganska ofta nya recept och är bland orimligt långsam i köket och behöver då inte lista ut när i receptet jag ska sätta på riset. Är man lite smidigare än jag är det säkert ingen grej men för mig är det toppen.

Sen att det blir en sak mindre på spisen. Så skönt med lite space och låta typ stora wokpannan breda ut sig.

Och så blir riset bra, och inte bränt för att jag glömt det.

Typ så!
 
Min airfryer. Älskar den!

Det var från dig jag fick idén från början, och sen när jag började fråga runt verkar många så himla nöjda. 😊

Nu blir jag nyfiken eftersom du är omvänd! Vad är det egentligen som är så bra med riskokare? Det tar ju 10-15 minuter att koka ris på spisen. Visst, persiskt ris tar betydligt längre tid, men det inbillar jag mig att man ändå inte åstadkommer i en riskokare.

De av mina vänner som har väldigt specifika önskemål på sitt persiska ris använder riskokare. Dock verkar det vara någon specialare, för det är banne mig ingen som har någon av de där man hittar på hyllan i elbutiken. Måste fråga! 🤔
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 483
Senast: fejko
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 571
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 122
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag vet att det just ju känns extra jobbigt med allt för att det är mitt i natten och jag är extremt trött. Inget blir ju någonsin...
2
Svar
26
· Visningar
4 844
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp