Er favoritfilm genom tiderna

Twihard

Trådstartare
Har ni någon absolut favoritfilm genom tiderna? Eller flera? Varför? :)

För mig är Sagan om ringen trilogin ett självklart val till min favoritlista. Älskar böckerna, storyn, skådespeleriet men framförallt konstverket i filmerna. Allt arbete med kulisser, smink, dräkter osv. Ett levande mästerverk! :)

Men utöver dem är en storfavorit The Truman Show. Jag älskar den filmen. Under den lite roliga ytan finns ett djup och ett djupt budskap. Jag brukar kalla det för en dramathriller för idén är sjuk - alltså hur Truman lever i filmen och berör så oerhört mycket. Slutscenen med trappan är fantastisk. Dialoger och det dolda! :P Fantastiskt skådespel och Jim Carrey gör sitt livs roll i min mening, men likaså Ed Harris. :)
 
Det finns ju massor egentligen.
Men kan väl ta upp en som kommer direkt på hjärnan och det Terminator 2. Minns första gången man såg den vilket intryck den gav. Action scenerna är ju genialiska. Ingen överdriven användning av CGI heller.
Som den här scenen där Robert Patrik spelar T1000 en livsfarlig robot. Bara sättet han springer på och jagar John i början av motorcykelscenen med iskall blick gav ju kalla kårar.
Och ja sedan när Arnold stencool kommer på sin Harley och laddar om sin shootgun(Winchester) på bästa vilda västern maner. Action när den är som bäst.
 
Det finns ju massor egentligen.
Men kan väl ta upp en som kommer direkt på hjärnan och det Terminator 2. Minns första gången man såg den vilket intryck den gav. Action scenerna är ju genialiska. Ingen överdriven användning av CGI heller.
Som den här scenen där Robert Patrik spelar T1000 en livsfarlig robot. Bara sättet han springer på och jagar John i början av motorcykelscenen med iskall blick gav ju kalla kårar.
Och ja sedan när Arnold stencool kommer på sin Harley och laddar om sin shootgun(Winchester) på bästa vilda västern maner. Action när den är som bäst.
Åhhhhh en till som har den som favorit ❤
 
Girl Interrupted, till viss del för att jag var kär i Angelina Jolie när jag var ung :o men det är en väldigt bra och tänkvärd film för övrigt också, mycket bra gjord och bra skådisar. Åh, längesedan jag såg den nu:love:
 
Oj hjälp vad svårt. Hur långt är ett snöre? Håller med ts dock med hennes val och för de argumenten också. Sen gillar jag:

Slumdog millionaire - för storyn och upplägget att följa hans liv hur han vet svaren på alla frågor.

Good Will hunting - Robin Williams måste vara bästa skådisen alla kategorier.

Gladiator - älskar filmer med någon form av historiskt manus.

Brave heart - samma där.

13 hours of benghazi - egentligen för blodig för mig. Men inspelad på Malta, mannen har en roll, han var dessutom på plats när det hände, verklig händelse. Filmen gjorde intryck på mig.

The Shining - lätt favoriten när det kommer till skräck.

Första hungergamesfilmen - storyn är otäck.

Sen gillar jag det mesta lättsmälta med Hugh grant och ser gärna Steven Spielberg filmer om och om igen. Djupare är jag inte...
 
Thelma & Louise eller Den engelske patienten i kategorin nyproducerad (då jag såg den) på bio.

Så några äldre favoriter som jag sett i efterhand: Casablanca, All About Eve.

Fanny & Alexander: såg jag på TV som ny och har sett många gånger sen. Främst för Stina Ekblads karaktär. Sen bör biskopen kvala in som en av de läskigaste filmskurkarna.
 
Drömprinsen - filmen om EM av Ella Lemhagen. En svensk film att gå från barn till to åring och den första kärleken, med Niclas Olund från Tre Kronor i en av huvudrollerna. Är typ omöjlig att få tag på, men har lyckats lägga vantarna på en dvd iaf!
 
The Shape of Water, otroligt vacker film! Både filmningen och storyn. Skådespelarna är fantastiska som lyckas förmedla så mycket känslor trots att huvudpersonen är stum. Helt underbar!

Dirty Dancing, behöver jag motivera? Underbar! Kan se den om och om igen! Musiken, Patrick Swayze, storyn :love:
 
Alltså så svårt! När jag var barn var min favoritfilm ”Den otroliga vandringen” och scenen på slutet när Shadow kommer haltande får mig fortfarande att börja stortjuta. Och ”Mannen som kunde tala med hästar”. Grinar fortfarande även till den.

Sen gillar jag (av oklar anledning egentligen) en film som heter The Spectacular Now med Shailene Wodley och Miles Teller. Det ”händer” inte så jättemycket men jag gillar stämningen (och älskar för övrigt Shailene, Miles är också bra).

Likaså ”The perks of being a wallflower”. Lite psykologiskt drama. Och Revolutionary Road. Och Gone Girl. Jösses, det finns så många...

Gillar även Ruben Östlunds film ”Play”. Den är jobbig för den är så realistisk men det är väl det jag gillar.

Men om jag ska välja EN film så blir det nog ”Breakfast at Tiffany’s”. Den får mig alltid på bättre humör.
 
Wicker park. Så genialisk, så när jag hade sett färdigt första gången var jag tvungen att se den direkt igen...

Sen älskar jag filmer där jag haft noll förväntningar innan. Tex Fucking Åmål (jag gick dit för att lyssna på filmmusiken) och Flicka med pärlörhänge (var uttråkad och tänkte dreggla över Colin Firth).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp