Er spirituella sida?

Seabaz

Trådstartare
Jag har svårt att hitta rätt svenska ord för vad jag vill säga.
Spirituell? Artistisk? Estetisk? Hippie? Konst?

Detta kom upp på min FB, någon har målat utsidan på de nya offentliga toaletterna nere vid stranden...

20190325_115443.jpg


Jag tycker det ser bra ut och mycket bättre än grå betong, som det var innan.

Men fortfarande, jag ser bara färg på väggen till toalett-blocket.

Min estetiska, hippie-sida är nog obefintlig?


Hur ser ni på saker som detta? Har ni en estetisk sida?

Jämförelsevis kanske konst i tunnelbanan, på husväggar eller som i min hemstad som kör "konst i ån" varje sommar men för mig är det enbart "konstigt i ån". Särskilt den gången det ställde ut en naken barn-mannekäng med skotthål+blod från huvudet och hjärtat.... mitt i sommaridyllen
 
Konstnärlig? Kreativ?

I detta sammanhang hade jag nog kanske sagt konstnärlig?

- - -
För mig är konst det som sker i huvudet på betraktaren. All konst talar inte till mig. Men när den gör det startar tankar hos mig. För mig är det meningen - att jag ska tänka själv och inte bara titta. Alltså att jag inte bara noterar färgen och formen utan börjar tänka andra tankar.
Jag tänker på vatten, hav och maneter :)
 
Jag har svårt att hitta rätt svenska ord för vad jag vill säga.
Spirituell? Artistisk? Estetisk? Hippie? Konst?

Detta kom upp på min FB, någon har målat utsidan på de nya offentliga toaletterna nere vid stranden...

Visa bifogad fil 27165

Jag tycker det ser bra ut och mycket bättre än grå betong, som det var innan.

Men fortfarande, jag ser bara färg på väggen till toalett-blocket.

Min estetiska, hippie-sida är nog obefintlig?


Hur ser ni på saker som detta? Har ni en estetisk sida?

Jämförelsevis kanske konst i tunnelbanan, på husväggar eller som i min hemstad som kör "konst i ån" varje sommar men för mig är det enbart "konstigt i ån". Särskilt den gången det ställde ut en naken barn-mannekäng med skotthål+blod från huvudet och hjärtat.... mitt i sommaridyllen
Tycker konst i offentliga miljöer ofta passar väldigt bra in faktiskt. Stockholms tunnelbana exempelvis har väldigt skiftande konst, färger och ljussättningar.
Sen gör det inte så mycket om man inte alltid förstår konstnärens tankar och känsla, den behöver inte vara rätt för en själv, man får ha sin egen uppfattning.
Tycker det är svårt att avgöra om någon är estetisk (framförallt en själv) eftersom mycket är i betraktarens öga. Men om man säger, den som på något vis reagerar på miljön och själv kan utrycka och visa det så skulle jag säga att den mycket väl är estetisk lagd.
Spirituell är en annan sak (även fast många esteter även är spirituella).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp