Era absoluta favoritprodukter?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har ni några produkter som ni gillar lite sådär extra mycket? Som ni inte skulle klara er utan? Vad i sådana fall? :)

Eller är det bara jag? :p
Mina absoluta favoritprodukter, som jag nog faktiskt inte klarar mig utan, är följande:
Min hjälm - Charles Owen Fiona. Har ganska märklig huvudform, och väldigt få hjälmar sitter bra på mig. Men den här är rena drömmen!
En av mina jackor - En gul, tunn-quiltad jacka i bomber-modell. Är i storlek "S", men det S:et stod nog snarare för "stor" än "small" :grin: Trots att den nog mer är i storlek 46 än 36, är den så grymt skön. Värmer när det är kallt, men blir inte heller för varm när det är varmt.
Mina jordphurs - CRW Patagonia. För mig med dåliga knän är det verkligen allt annat än bekvämt att gå/rida i skor med dålig stötdämpning. Men dessa är verkligen jättebra uppbyggda, och stötdämpande, dessutom snygga.
Mina Mia RS schabrak - Ligger bra, är snygga och är i så grym kvalité.
Min Idomintub - För att min häst lätt blir så torr på sina rosa partier.
Mitt läderbalsam - Från Hööks. Billigt och bra. Det bästa jag testat!

Så, eran tur! :D
 
Jag har Pikeur-röv, tydligen för de sitter alltid som ett smäck och är aldrig på rea när jag ska köpa ridbyxor.

Men som bästa grej om jag bara ska säga en sak så blir det nog mina Muck-boots. Mycket skönare än vanliga gummistövlar, Wear-modellen har jag privat, som nån trodde var läder, perfekt för svensk vår/höst-väder. Sen har jag mina Tay-Mid i stallet, lagom höga så inget spån och skit kommer in, bara att trampa ut i dyngstacken när jag ska tömma kärra och superbekväma. Sitter kvar på fötterna om jag bara ska skritta ut.
 
Jag gillar också min Charles Owen Fiona, @Dressyrtjejen_97. Vi kanske har likadana huvuden, du och jag:D.
Bucas Max schabraken är överlägsna tycker jag.
Spiralkammen/kardan ( vet inte vad den heter egentligen) är oumbärlig vid pälsfällning.
Trimsaxen till manen. Visserligen är nuvarande häst inte så öm i manen som den förra, men det sparar ju fingrarna och blir lika snyggt som ryckt man så varför rycka, liksom.
Vattenkannan finner jag mycket användbar. Fylla på vatten, vattna i boxen samt stallgången, skölja bort schampoo ur svans och från ben när jag inte orkar ta fram slangen.
Tja, det var det jag kom på nu.
 
Skillingarydsalvan
Ikeakassar
Körpisk från Piskmakaren, använder till longering, tömkörning, arbete vi hand. Mkt smidigare än en longerpisk.
Equerryryktborste

Jag tänker mig favoritprodukter främst som förbrukningsvaror för vissa kläder etc kommer ju onekligen att försvinna så småningom hur mkt jag än tycker om de.
 
Skillingarydsalvan
Ikeakassar
Körpisk från Piskmakaren, använder till longering, tömkörning, arbete vi hand. Mkt smidigare än en longerpisk.
Equerryryktborste

Jag tänker mig favoritprodukter främst som förbrukningsvaror för vissa kläder etc kommer ju onekligen att försvinna så småningom hur mkt jag än tycker om de.

Noll koll; vad är det för skillnad på en körpisk och en longerpisk? :D
 
Jag blir så nyfiken av sånthär. På vilken är snärten längre? Och hur kan det vara så "mycket smidigare"? :)
Snärten är längre på longerpisken, och i alla fall jag upplever att det är betydligt smidigare att använda körpisk vid tömkörning då en inte behöver hålla reda på en lång snärt som bara är i vägen. Med körpisk kan en nudda hästen på rumpan eller hasen vid behov. En longerpisk är dessutom tyngre och med fel tyngdpunkt tycker jag, för att fungera optimalt vid tömkörning.
 
  • Cowboy Magic och TiB:love: de två bästa produkterna för trassliga manar och svansar. Måste ha ett ständigt lager av dessa!
  • Svanspåsar syr egna i tyg vaxduk och de håller hästarnas svansar rena och fräscha hela den leriga perioden
  • Stübben lädertvål även den klarar jag mig aldrig utan
 
Jag blir så nyfiken av sånthär. På vilken är snärten längre? Och hur kan det vara så "mycket smidigare"? :)

Longerpisk - Den stela biten är lika lång eller kortare än den hängande, slappa delen. Som ett metspö.

Körpisk - den stela delen är betydligt längre än den slappa, som är högst 30 cm lång, inklusive snärt (det som pangar).

Tendensen att trassla in sig och trampa på den slappa delen på en longerpisk är överhängande. Det kan man aldrig göra med en körpisk.
 
Det är nog egentligen bara en enda sak som jag har svårt att vara utan - ProCell proteinsalva för häst. Grymt bra för alla typer av småsår.
Eller ok, en sak till - Cowboy Magic Detangler & Shine. Få medel reder ut en svans lika lätt.
 
Jag gillar den där flytande lädertvålen som man sprayar på, låter verka och sedan torkar av. Fantastiskt mycket enklare än att tvätta med lädertvål.
I övrigt: gummistövlar!!!
Pannlampa.

Men viktigast av allt: HÄSTARNA
 
Jag gillar den där flytande lädertvålen som man sprayar på, låter verka och sedan torkar av. Fantastiskt mycket enklare än att tvätta med lädertvål.
I övrigt: gummistövlar!!!
Pannlampa.

Men viktigast av allt: HÄSTARNA

Jaaa, sadeltvålen! Den är skitbra. Villaldrig byta tillbaka till fast tvål.
 
Snärten är längre på longerpisken, och i alla fall jag upplever att det är betydligt smidigare att använda körpisk vid tömkörning då en inte behöver hålla reda på en lång snärt som bara är i vägen. Med körpisk kan en nudda hästen på rumpan eller hasen vid behov. En longerpisk är dessutom tyngre och med fel tyngdpunkt tycker jag, för att fungera optimalt vid tömkörning.

Piskmakarens piskar
 
Piskmakarens piskar

De är sköna och fantastiska men har ändå väldigt fel tyngdpunkt.
Jag har ännu inte hittat ett spö som har tyngdpunkten mitt i handtaget. De flesta har nästan mitt på spöet och piskmakaren har ca 5-10 cm från handtaget, vilket är bättre men inte bra nog.
 
OT, men är han fortfarande aktiv? Jag har velat köpa en pisk därifrån i några år, men har inte hittat på någon mässa eller liknande.

Exakt samma tanke här faktiskt.
Mina börjar sjunga på sista versen och frakta dem kostar ju en jäkla massa p.g.a skrymmande paket, så mässorna har ju varit himla bra. Men jag har inte hittat honom de senaste gångerna på Globen och Friends.
 

Liknande trådar

Utrustning Blir bara lite nyfiken på vad folk där ute har för märken till sig och sina hästar ;) Jag som TS får väl äran att börja Jag Hjälm...
2
Svar
36
· Visningar
3 537
Senast: Piraja
·
Utrustning Förut när jag ägde häst var sadel och bett det värsta jag visste att köpa. Nu har jag ett hästlöst problem. vad fasiken ska jag ha för...
Svar
8
· Visningar
2 272
Senast: Drago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp