Era akvarium. Visa och berätta.

Vi har först ett på 200 l. Där har vi en dvärgguramihane (hans hona dog efter ett lekförsök - kanske får han en ny partner en dag), 7 Botia striata (”zebrabotia”) och ca 20 Trigonostigma espei (”drottningrasbora”). Akvariet är också befolkat av ett okänt antal körsbärsräkor och tre Neritinasnäckor. Vi försöker få till en artsammansättning som liksom passar lite ihop. I detta fallet är nyckelordet ”Asien”. Växterna är vi mindre noga med, där får det funka att de ger rätt struktur och att de trivs i vårat akvarium... Målet är att det ska se så naturligt ut som möjligt. Vi har en bakgrund av kokosfibrer inne i akvariet för att få bort ”glaskänslan” som lätt blir i bakgrunden annars. Fiskarna trivs och visar sina färger bäst i lite dämpat ljus (inte Botiorna, kanske) så vi har försökt få det lite murrigt sådär. Bild:

5AC968AC-1A7F-4EFA-B919-4FBF4F9EC694.jpeg
 
Sedan har vi ett mindre, väldigt långsmalt akvarium som vi roffade åt oss på makens jobb. Det är 170 cm långt, 30 cm djupt och 26 cm högt. Vi har gjort det lite som en långsamtrinnande bäck med hjälp av ett ytterfilter som suger in vatten i ena änden och så kommer det ut i andra. Här bor det massor av Endler-guppys och en hop med körsbärsräkor. Har gjort en egen bakgrund med ett sorts byggskum som vi sedan målat (ogiftigt, såklart). Olika mossor och ett par växter växer ovanför vattnet på bakgrunden och en stor sumpväxt sticker upp ur vattnet (shit, namnet på den är totalborta...). Detta akvarium har inget riktigt tema, mer än att se lite ut som en bäck... Översiktsbild:

4BE441DE-E463-46F5-B1C8-19E8EF984E2D.jpeg
 
Sedan har vi ett mindre, väldigt långsmalt akvarium som vi roffade åt oss på makens jobb. Det är 170 cm långt, 30 cm djupt och 26 cm högt. Vi har gjort det lite som en långsamtrinnande bäck med hjälp av ett ytterfilter som suger in vatten i ena änden och så kommer det ut i andra. Här bor det massor av Endler-guppys och en hop med körsbärsräkor. Har gjort en egen bakgrund med ett sorts byggskum som vi sedan målat (ogiftigt, såklart). Olika mossor och ett par växter växer ovanför vattnet på bakgrunden och en stor sumpväxt sticker upp ur vattnet (shit, namnet på den är totalborta...). Detta akvarium har inget riktigt tema, mer än att se lite ut som en bäck... Översiktsbild:

Visa bifogad fil 12348


Åh så fint! Jag lekte så läänge med tanken på ett bäckakvarium när jag körde som hårdast men det blev aldrig av! Hade fem kar i en etta.
Asientemat gillar jag också. Ni behöver kanske lite regnbågar? ;) Vackraste fiskarna i världen!

Just nu har jag bara ett kar på runt sjuttio liter. Här bor ett par paletter, fem glödband och tre albinocorysar.
Ehum och en överbliven stackars körsbärsbarb. Jag hade de vackraste körsbären någonsin - men fick någon skum sjuka på dem för några månader sedan. Hade inte hjärta att skaffa nya så det blev glödband istället. Tänker att de kommer komma till sin rätt när växterna tar över. ;)

Jag har nyss planterat om (igen) så vattnet är dimmigt.
29313971_2103784029840881_7544055861784973007_n.jpg
 
Åh så fint! Jag lekte så läänge med tanken på ett bäckakvarium när jag körde som hårdast men det blev aldrig av! Hade fem kar i en etta.
Asientemat gillar jag också. Ni behöver kanske lite regnbågar? ;) Vackraste fiskarna i världen!

Just nu har jag bara ett kar på runt sjuttio liter. Här bor ett par paletter, fem glödband och tre albinocorysar.
Ehum och en överbliven stackars körsbärsbarb. Jag hade de vackraste körsbären någonsin - men fick någon skum sjuka på dem för några månader sedan. Hade inte hjärta att skaffa nya så det blev glödband istället. Tänker att de kommer komma till sin rätt när växterna tar över. ;)

Jag har nyss planterat om (igen) så vattnet är dimmigt.
29313971_2103784029840881_7544055861784973007_n.jpg
Ja, det är roligt med ett bäckakvarium! Jag hade helst velat ha ett med mycket mer strömt vatten med fiskar som verkligen är anpassade för det. Vi provade först med en ”rätt” rejäl pump. Blev nästan en fors, men det lät helt galet mycket... Både pumpen och vattnet. Då bestämde vi oss för att det fick räcka med ett långsamtflytande dike. ;)

Regnbågsfisk är fina, men de flesta arter blir väl rätt stora? Och det är nog ändå rätt lagom befolkat där i tror jag...

Tycker ditt är fint med! :up: Gillar när det är grönt och lummigt med mycket växter!
 
Sen har jag en 48 liters men ingen bild på det än. Min kampfisk hane från Thailand går där tillsammans med posthorn, nertina, red onion och sandsnäckor
 
Har precis startat mitt 112liters, det har varit igång i en månad nu.
Håller mig till guppy och ancistrus. Satsar på att få det lummigt med mossa och olika växter som fäster på rötter. Testar med lite nya växter i förgrunden, får se om gödning och ljuset räcker till.

Innan jag köpt alla växter, ser strömt ut men är för att jag har luftbubblor i utblåset också.
rmwc8U2.jpg


Dagens, tyvärr ser man mig i glaset men tror man ser hur det ser ut just nu ändå
ewiSsJN.jpg


2 av mina guppyhanar
V7Iruok.jpg

cZSbLPg.jpg
 
Sedan har vi ett mindre, väldigt långsmalt akvarium som vi roffade åt oss på makens jobb. Det är 170 cm långt, 30 cm djupt och 26 cm högt. Vi har gjort det lite som en långsamtrinnande bäck med hjälp av ett ytterfilter som suger in vatten i ena änden och så kommer det ut i andra. Här bor det massor av Endler-guppys och en hop med körsbärsräkor. Har gjort en egen bakgrund med ett sorts byggskum som vi sedan målat (ogiftigt, såklart). Olika mossor och ett par växter växer ovanför vattnet på bakgrunden och en stor sumpväxt sticker upp ur vattnet (shit, namnet på den är totalborta...). Detta akvarium har inget riktigt tema, mer än att se lite ut som en bäck... Översiktsbild:

Visa bifogad fil 12348

Sjukt häftigt :)
Något jag också kunnat tänka mig då mitt akvarie intresse vart som stört.
 
Ja, det är roligt med ett bäckakvarium! Jag hade helst velat ha ett med mycket mer strömt vatten med fiskar som verkligen är anpassade för det. Vi provade först med en ”rätt” rejäl pump. Blev nästan en fors, men det lät helt galet mycket... Både pumpen och vattnet. Då bestämde vi oss för att det fick räcka med ett långsamtflytande dike. ;)

Regnbågsfisk är fina, men de flesta arter blir väl rätt stora? Och det är nog ändå rätt lagom befolkat där i tror jag...

Tycker ditt är fint med! :up: Gillar när det är grönt och lummigt med mycket växter!

Jag ville också ha någonting rejält strömt när jag gick i de tankarna! Ville gärna ha grönlingar och botior! :heart
Kanske lika bra att det aldrig hände. Det fanns knappt plats i lägenheten som det var! Och jag kan tänka mig att pumpljudet skulle bli rätt högt ja. Bäcken är jättefin oavsett! Och så kul att kunna kombinera halvdränkta/sumpplantor också. Jag kan tänka mig att en ampellilja skulle vara jätteglad!

Regnbågar finns i flera olika varianter. Pastellerna är ju till exempel små och supervackra! Trådfenor ännu mindre.
Och i ett tvåhundraliters skulle man säkert kunna rymma andra också. Trots att de är aktiva. Boesemani blir visserligen hyfsat stora, men en liten familjegrupp kanske? Jag hade splendida splendida i mitt stora kar och de var helt magiska.
Hah, men nu simmar jag iväg i min egen värld, om ni har fin balans är det sääkert lite tokigt att börja experimentera, :o

Tack! Jag gillar lätt överplanterade kar. :p
 
Jag ville också ha någonting rejält strömt när jag gick i de tankarna! Ville gärna ha grönlingar och botior! :heart
Kanske lika bra att det aldrig hände. Det fanns knappt plats i lägenheten som det var! Och jag kan tänka mig att pumpljudet skulle bli rätt högt ja. Bäcken är jättefin oavsett! Och så kul att kunna kombinera halvdränkta/sumpplantor också. Jag kan tänka mig att en ampellilja skulle vara jätteglad!

Regnbågar finns i flera olika varianter. Pastellerna är ju till exempel små och supervackra! Trådfenor ännu mindre.
Och i ett tvåhundraliters skulle man säkert kunna rymma andra också. Trots att de är aktiva. Boesemani blir visserligen hyfsat stora, men en liten familjegrupp kanske? Jag hade splendida splendida i mitt stora kar och de var helt magiska.
Hah, men nu simmar jag iväg i min egen värld, om ni har fin balans är det sääkert lite tokigt att börja experimentera, :o

Tack! Jag gillar lätt överplanterade kar. :p
Finns ju små regnbågsfiskar också, det är sant. :) Men de är ju inte riktig lika spektakulära. Större fiskar än typ dvärggurami kommer inte att få flytta in. Har bestämt nån sorts storleks-limit. :p

PS. Ett akvarium KAN inte vara överplanterat! Någonsin. :D
 

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
34 358
Senast: Scandi
·
Övr. Djur Jag har hittat ett akvarium som skulle passa utmärkt på vår ena köksbänk. Måtten är 180x20x20 så det är lågt och långsmalt och skulle...
Svar
2
· Visningar
447
Senast: Sassy
·
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: tanten
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 220
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp