Era åsikter angående osäker hund.

_moa_

Trådstartare
En hund som är osäker mot främlingar. Nafsar när det inte passar mot alla och har nafsat efter barn.
Hur skulle ni göra?
Är kul att veta andras åsikter:)

Själv skulle jag funderat på avlivning om hunden måste vistats bland barn och mycket människor eller ett lungt hem med äldre personer som inte har barnbarn eller barn som kan tänkas få barn.
 
Sv: Era åsikter angående osäker hund.

Det beror helt på vilken miljö man kan erbjuda hunden.
Det finns ju folk som bor ensligt, och inte heller umgås mkt med folk, i synnerlighet barn.
Vet ett fall där man skulle omplacera en hund, och den hade nog kunnat nafsa efter barn.
När folk tittade på hunden så var det ett äldre par som spontant sa "jamen det gör inget, vi tycker inte heller om barn och umgås inte med sådana"
Hunden ompalcerades till dem, och de var extremt nöjjda med sin hund. Och hunden fick ett fullständigt drömliv.

Dessvärre är det väldigt ont om sådna hem!

De flesta av oss har ett socialt liv, även om vi inte har egna barn så kan man råka ut för dem tex på kurser, i trapphuset, bland släkt osv
 
Sv: Era åsikter angående osäker hund.

Jo hittar man ett sånt hem är det ju bra. Men sen beror det väl lite på också vad det är för ras.
 
Sv: Era åsikter angående osäker hund.

JAG vill inte ha en sån hund.Skulle inte passa in i mitt liv,hur jag vill leva och vad jag vill ha en hund till.Avlivning vore enda tänkbara alternativet för mig om inte uppfödaren tog tillbaka hunden då.
/Lines-som har ett gosedjur
 
Sv: Era åsikter angående osäker hund.

Visst om man fann ett sånt hem som ovanstående beskriver. Tyvärr händer det inte ofta, och risken att en olycka händer är alltför stor för att jag skulle behålla en sådan hund i livet. Sen antar jag att en hund som är så inte heller mår psykiskt bra.
 
Sv: Era åsikter angående osäker hund.

Beror helt på vilket liv man lever.

En bekant åt mig har en omplaceringshund, en labradortik som är lite knepig. Hon har jobbat mycket med hunden och fått bort en hel del rädslor, men inte agressiviteten mot tikar, valpar, katter och småbarn - hon gör fortfarande fula utfall.

Min bekant resonerar som så, att hon tänker behålla hunden ändå för att hon tycker om henne. Hon är beredd att offra litegrann för att slippa olyckliga situationer, tex stänga in hunden vid barnbesök osv. Den dagen det blir för jobbigt tas hunden bort, men sålänge det fortfarande känns värt mödan får hon leva.

Så det beror på. Jag skulle inte vilja ha en barnilsk hund personligen, och anser att de som finns antingen bör hamna hos vettiga ägare eller avlivas.
 
Sv: Era åsikter angående osäker hund.

Jag har en sådan hund som kan nafsa och också bitas om det vill sig illa. Hunden ifråga är rädd för okända ( rädd för det mesta faktiskt) men också reserverad. Hon vill inte bli pratad med, klappad på eller liknande. Tränger man sig på ändå så backar hon för det mesta, men det kan också komma skall och andra avståndsökande signaler. Fortsätter man då att envisas kan det komma ett fegbett. Hon har aldrig fått möjligheten, men jag vet att hon är kapabel. Det är ingen elak hund, utan bara en osäker tik som vill bli lämnad ifred. Samtidigt vill hon gärna rusa fram och kolla in den okända så att den verkligen inte är farlig, vilket tyvärr ofta tolkas som att hunden är social och vill hälsa.

Det är inte enkelt att ha en hund som beter sig som min gör. Dock har hon vissa andra egenskaper som gör det hanterbart. Hon saknar skärpa och blir därför lyckligtvis inte förbannad när hon blir rädd. Hon är också vek och vill hemskt gärna vara sin matte till lags och är därför styrbar.

Från början var tanken att jag skulle jobba med hundens självförtroende och på så vis få bort rädslan som gör henne knepig mot folk. Under vägens gång har jag dock börjat tvivla på om det går att få henne så trygg och säker i sig själv som skulle behövas. Rädslan ser helt enkelt ut att vara för stor och sitta för djupt. Det är nämligen ingen enkel förvärvad rädsla vi talar om här. Istället får hon luta sig mot mig och jag får vara den trygghet som hon inte kan vara åt sig själv. Exakt vad jag gjort med hunden är för långt att skriva, men i princip går det ut på att jag tar kommandot helt. Hunden ska inte få ta några beslut alls utan det är mitt jobb att styra. Det kan låta knasigt, men för den här hunden var det jobbigt att behöva bestämma något själv så det överlämnade hon glatt till mig. Det finns dock nackdelar med min metod. Hunden är matte-bunden och svår att lämna hos exempelvis hundvakt, men med rätt sorts hundvakt och kontinuitet så går det också. Det går heller inte att lämna henne utan uppsikt ute bland folk för vem vet vad hon kan hitta på och det är lite tröttande för mig att hela tiden behöva scanna av omgivningen och vara disciplierad. Jag är dessutom bara människa och orkar inte alltid vara så konsekvent och kontrollerande som skulle behövas.

I dagsläget är dock hunden rätt okej. Det går att ha henne med på de flesta ställen. Kanske inte i centrum en lönehelg, men det är fullt möjligt att ha henne med bland folk. Hon hoppar inte högt över minsta lilla och känns överlag mer trygg och stabil.

Men, jag rekommenderar ingen att skaffa sig en sådan hund. Det är mer jobb än man kan tro och det krävs tålamod, mycket tålamod. Det krävs också rätt typ av hem där hunden slipper spring av okända och barn som absolut ska hälsa. En livlig barnfamilj med stort umgänge är kanske inte rätt ställe.
Om min hund skulle acceptera mitt barn (om jag nu skulle skaffa något) vet jag inte. Hon tycker väldigt mycket om min särbo trots att hon i allmänhet är rädd för karlar. Det hon känner till är hon helt enkelt inte rädd för så det är möjligt att just mitt barn skulle fungera, men jag tänker inte prova.
 
Sv: Era åsikter angående osäker hund.

Min ena hund, Bebis har alltid varit blyg och rädd för okända.
De få gånger det kommer folk hem till oss, som inte har träffat våra hundar brukar vi säga till att inte bry sig om hunden, då är han lugn & avkopplad och oftast slutar kvällen med att han ligger i den "okändes" knä, sedan känner han igen personen till nästa gång.

Men om någon tvingar sig på honom kan han resa ragg och morra, men det är inte av elakhet, han är rädd och vill själv ta kontakt.
Hans syster, Spinkis har inga problem hon vill vara kompis med alla.

Den största & äldsta hunden, Helga älskar ALLA människor & andra djur, man kan göra vad man vill med henne.

Bebis & spinkis är små taxblandisar och Helga är en 10-årig Rottweiler.

/Linda
 
Sv: Era åsikter angående osäker hund.

Först hade jag nog som den tjurskalliga människan jag är försökt träna hunden, kanske skulle det funka på ren lydnad.. kanske inte?!
Men om inte annat så tror jag att jag skulle avliva hunden.
Förmodligen bär den ju på en massa rädslor och ingen mår ju så speciellt bra av att gå runt och vara rädd hela tiden..
 
Sv: Era åsikter angående osäker hund.

Jag skulle gjort som du.

Mina föräldrar hade en dv schanuzer som naffsade efter barn,egentligen var det min hund men hon hade aldrig trivts här (jag har barn och ett socialt liv)
Hos päronen är det lugnt och ingen risk att springa på nåt barn,de få gånger de hade barnbesök ville hunden ligga i köksfarstun vilket hon fick och slapp hälsa på barn och övriga gäster.
 
Sv: Era åsikter angående osäker hund.

Jag är i nästan den situationen. Har haft världens snällaste hund till för ca två månader sedan då han började flippa ur mot andra hundar. Gav sej på min pappas ena hund som är två år äldre och det har gått jätte bra i de tre åren jag har haft min hund. Vi tänkte visst farsans hund är ganska vek så ja ja han vill väl bara klättra i rang. Sen flyger han på den äldre hunden som är 13 helt utan anledning. Detta har tyvärr upprepats flera gånger. Han blåser upp sej så fort han ser en annan hund, han har även gett sej på hästar och katter. Tyvärr har han i bland markerat mot mej!
Han är ingen ras som man förknippar med detta beteende men de är ganska "starka" i psyket.

Den dag han sätter tänderna i någon person kommer han att avlivas. Ett sådant beteende är inte önskvärt. Jag har ett sånt liv att jag måste kunna ha med mej honom
 
Sv: Era åsikter angående osäker hund.

Jag undrar jag om det är en osäker hund du har. Vad jag kan utläsa av din korta beskrivning så låter det mer som en hund som håller på att bli kung eller redan är kung. Möjligen ingen bra och säker sådan eftersom han måste han måste hävda sig så.

Det går att åtgärda, men bör göras så snart som möjligt med hjälp av en bra tränare. Hundar som är kungar är dock inte direkt farliga på samma vis som rädda och osäkra hundar. En kung varnar rätt friskt innan bettet kommer och de är inte sällan sociala och glada, så länge de får sin vilja fram vill säga. Du kan förhindra att din hund biter och antagligen få bort de knepiga beteenden han börjat med men ju längre tid han får hålla på som han gör desto svårare blir det att få bort.
 
Sv: Era åsikter angående osäker hund.

Tro mej, vi har försökt allt med honom. Han har visat detta beteende redan när han var valp. Jag tror inte det beror på att han vill vara kung utan för att han är linjeavlad som det heter så fint eller på ren svenska inavlad. Han har inavelsgrad 4:7 och jag och vet. tror mycket på det. Han känner hunden väl då han bott hos honom.

Det jag ska prova nu är att ge honom en P-spruta och se om det tar bort lite av hans beteende gör den det så blir han kastrerad.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
622
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 706
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp