Era bästa barnböcker

Voeux

Trådstartare
Som jag skrev i VGV-tråden så skulle jag vilja skapa ett litet barnbibliotek i vårt nya hus. Så jag tänkte se om vi kunde tipsa varandra om bra barnböcker i alla åldrar? Det är kanske lite svårt att nå folk utan barn i den här delen av forumet men hittar ni hit så tipsa gärna även ni om era favoritböcker när ni var barn!

Jag gillar mycket mystik och fantasi, gärna böcker med vackra illustrationer i. Finns även på pekboks-nivå har jag upptäckt. Köpte nyligen en pekbok med djur som kommer från illustrationer av Elsa Beskows böcker:

D65BA1D2-F627-4F4E-8EFF-1C408CE2E709.jpeg
 
Åh, den såg fin ut! Vi har en samlingsbok med Elsa Beskowsagor som mina barn älskar att sitta och bläddra i. Sagorna är lite för långa för dem än men de gillar bilderna. De älskar också böckerna om Sickan, de är inga vackra böcker på det sättet men väldigt roliga och mycket igenkänning för både barn och föräldrar 😅.
 
Åh, den såg fin ut! Vi har en samlingsbok med Elsa Beskowsagor som mina barn älskar att sitta och bläddra i. Sagorna är lite för långa för dem än men de gillar bilderna. De älskar också böckerna om Sickan, de är inga vackra böcker på det sättet men väldigt roliga och mycket igenkänning för både barn och föräldrar 😅.

Tycker ändå de ser rätt söta ut 🥰
 
Mina båda har gillat Barnkammarböckerna när de har varit små. De är sönderlästa.
Astrid Lindgren är ju givet, framför allt Stora Emilboken (som jag fick när jag var liten) har lästs mycket här.
Jag köpte mycekt böcker på loppis när de var små. Det blir ju rätt tuffa tag stundtals.
 
Historien om Någon av Åke Löfgren och Egon Möller-Nielsen!!

Draken med de röda ögonen av Astrid Lindgren är fin och även Allra käraste syster!
Pettson och Findus
Mamma Mu
Och så klassikerna av Astrid Lindgren: Pippi, Emil, Ronja, Bröderna Lejonhjärta osv
 
Kul med en boktråd! Vi läser flera böcker om dagen här för vår dotter älskar när man läser för henne. Hon älskade Titta djur när hon var mindre (och brukade skratta så hon kiknade åt den 😍) men nu föredrar hon böcker med lite spänning i :D . Knacka på var en favorit länge men är det inte längre. Nu gillar hon Lilla fjärilen (från Goboken), resten av böckerna i Knacka på-serien och en bok om en grön traktor. Annars är alla favoriter på hennes pappas språk.

Jag hoppas på bra tips här för jag är på jakt efter fler böcker på svenska. Gärna med färgglada illustrationer och lite spänning liksom ☺️.
 
Jag gillar Ellen Ekmans Idde och den bortsprungna katten, Idde och Hajen, Hemma hela sommaren och Veckan före barnbidraget. Jag gillar hur illustrationerna och berättelserna visar hur vanliga familjer har det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp