Era bästa barnböcker

1666607323180.png
Tipsar om denna, var en favorit när jag var liten.
 
Detta är nog den bok vi läst mest för dottern.
 

Bifogade filer

  • 7C8C3465-ED53-47D8-B2A1-AC163D505C14.jpeg
    7C8C3465-ED53-47D8-B2A1-AC163D505C14.jpeg
    41,8 KB · Visningar: 11
Så bra tips ni ger!

Jag ska runt en sväng idag på några antikvariat och leta begagnade böcker tänkte jag 🥰
Bra idé, om du inte hade skrivit det själv så hade jag tänkt tipsa om secondhand :up:
Om man har ett lite äldre barn än ditt, så tipsar jag om Jan Lööf's böcker. Vi använde dom som pekböcker innan läsningen kom igång.
Men bästa boken är ändå Pricken :love:
 
Den bok jag och min syster (och mina två yngre systrar några år senare) tyckte om bäst och har mest minnen av är Skattjakten på slottet MacTrassel. Inte riktigt en vanlig bok, utan där du ska hitta en massa saker på varje uppslag. Jag och systrarna kunde sitta i evigheter med den boken, och det är den som varit viktigast att spara av alla barndomsböckerna :heart
 
Jag gillar Pettson & Findus och Mamma Mu & Kråkan! De lästes nästan sönder när min dotter var liten.

När jag själv var barn tyckte jag mycket om Astrid Lindgren, mer än vad min dotter gjort. Vet inte om det är en generationsgrej - för mig påminde Astrid väldigt mycket om min mormor (de var lika gamla och båda kom från Småland och mormors berättelser från barndomen påminde mycket om Emil-böckerna och Bullerbyn). Men jag älskade å andra sidan även de berättelser som inte så tydligt påminde om mormor - Mio min Mio, Madicken, Allra käraste syster, Ronja Rövardotter...
 
”Knacka på” har varit en favorit här med.
Annars har barnen haft varsin favorit som lästes många många gånger från ca 2 till 4 år ”Historien om Någon” samt Alfons ”Vad sa pappa Åberg?”. Det är de som gått varmast här, med äldre barn blir det inte lika repetitivt.

Jag gillar böckerna om Olle och Bolle. Roliga att läsa och igenkänning för alla, rekommenderar!
 
Petter och hans fyra getter! Den kan jag och alla mina syskon deklamera utantill när som helst, femtio-sextio år senare.
Eloise - den där självsäkra lilla flickan som bor på ett hotell.
Vem ska trösta Knyttet (och allt annat av Tove Jansson).
Och så allt av Astrid Lindgren så klart.
Detta är alltså nostalgiska tips från en femtiotalist.
 
När yngsta barnet var sex år gjorde vi en utresning och sparade de böcker (en icakasse) vi vill ha kvar till ”barnbarnen” och sålde resten. De som såldes fotades för annonsen, men de som sparades ligger väl undanstoppade. Så jag vet exakt vilka böcker jag inte rekommenderar, men vilka jag sparade minns jag inte.
 
Vi lånar mycket på biblioteket, det går åt många böcker här. Favoriterna köper vi.

- Mervi Lindman, böckerna om Bebbe
- Eva Eriksson, böckerna om Julia
- Maria Nilsson Thore, gillar allt men dottern har varit väldigt förtjust i Alla tre-böckerna. Min favorit är Livet på en pinne
- Lotta Olsson, skriver väldigt vackert. Min favorit är Mitt bland stjärnor, det har hänt att jag läst den för mig själv (tyvärr är illustrationerna inte lika fantastiska som texten)
- och så finns det (minst) två fantastiska böcker som heter Leta och upptäck:klurigt pyssel för skarpa ögon. Fint illustrerat med några frågor per sida (var är fågeln som inte kan flyga/hur många elefanter med mössa ser du/vem har längst svans). Dottern älskar dom och sysselsätter sig lääänge. Finns tyvärr inte att köpa, vad jag har lyckats hitta iaf.
 
Som jag skrev i VGV-tråden så skulle jag vilja skapa ett litet barnbibliotek i vårt nya hus. Så jag tänkte se om vi kunde tipsa varandra om bra barnböcker i alla åldrar? Det är kanske lite svårt att nå folk utan barn i den här delen av forumet men hittar ni hit så tipsa gärna även ni om era favoritböcker när ni var barn!

Jag gillar mycket mystik och fantasi, gärna böcker med vackra illustrationer i. Finns även på pekboks-nivå har jag upptäckt. Köpte nyligen en pekbok med djur som kommer från illustrationer av Elsa Beskows böcker.
Båda mina barn har gillat (varit besatta av!) pekböcker/faktaböcker med olika bilar/lastbilar/grävmaskiner & dinosaurier i. Dock är det lite jobbigt ibland att "läsa godnattsaga" med böcker som går ut på att de pekar på alla dinosaurier och så ska man läsa upp alla tungvrickande namn när man är jättetrött själv ;)
Den yngsta (som nu snart fyller 18!) gillade (i stigande ålder) tex. Anna-Clara Tidholms, t.ex. Alla får åka med & Knacka på!, Lars Klintings Castor och Frippe-böcker (de är två bävrar): t.ex. Castor odlar, Castor bakar, Castors punka (vi lagade storebrors punka med hjälp av den sistnämnda och lillskrutt plåstrade samtidigt om sin gå-bil) & Per Gustavssons böcker om prinsessor: t.ex Så gör prinsessor.

Lägger till att Nina Ulmajas ”ABC å allt om D” älskades med!
Och Spöket Laban och Labolina.
 
Senast ändrad:
Vems lilla mössa flyger av Barbro Lindgren är ett måste. Älskar den, när de sätter upp NökHamlet bland annat :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp