Era bästa barnböcker

Sagan om den underbara familjen Kanin (flera olika böcker) är spännande, annorlunda illustrationer och mycket fantasi. Inte för de allra yngsta då de kan upplevas lite läskiga...
 
Adjö Herr Muffin, superfin bok om ett marsvin som blir gammal och går bort.

Bara rumpor i badhuset, väldigt uppskattad av barnen med många olika kroppar gestaltade.
 
Böckerna om sjöodjuret Birger gillar vi här.
Och böckerna om Vera och Ville (för lite mindre barn, tvååringen älskar dom).
Likaså gillar vi Ivar möter en (dinosaurie av olika slag).
 
Här hemma är dessa de som gått bäst hem hos vår nu snart 3åriga dotter:
Alfons Åberg - alla möjliga olika varianter
Pippi Långstrump -pekböcker
Lilla blå bilen
Lilla kotten får besök
Rebell på ridskolan
 
Jag har beställt årets kalenderbok ”En vän till jul” av mina absoluta favoriter Ylva Karlsson och Katarina Strömgård. Min barn är nog för stora egentligen, men dessa två skapar magiska böcker. Så mitt bidrag till listan blir allt av Ylva Karlsson och/eller Katarina Strömgård.
 
Som jag skrev i VGV-tråden så skulle jag vilja skapa ett litet barnbibliotek i vårt nya hus. Så jag tänkte se om vi kunde tipsa varandra om bra barnböcker i alla åldrar? Det är kanske lite svårt att nå folk utan barn i den här delen av forumet men hittar ni hit så tipsa gärna även ni om era favoritböcker när ni var barn!

Jag gillar mycket mystik och fantasi, gärna böcker med vackra illustrationer i. Finns även på pekboks-nivå har jag upptäckt. Köpte nyligen en pekbok med djur som kommer från illustrationer av Elsa Beskows böcker:

Visa bifogad fil 103697
Hur gick det sen? av Tove Jansson :)
 
Jag har gillat alla pek böcker i stil med mina hundra första ord. Kul att peka på bilderna tillsammans och få höra på småttingarnas små fina röster när dom ska lära sig alla orden 😍
Pettson och Findus finns även som pekböcker, dom har varit väldigt populära hos barnen. Nu när dom är lite större även Pannkakstårtan och samt Hattjakten.
Sen fick vi en pekbok från Singapore i present som var super, Afternoon Tea att Raffles hotel tror jag den heter, osäker på om man kan köpa den i Sverige. Men den har vi läst i länge och ofta, var minis favorit under en låååång tid 🥰
Just nu är, Vems spår...populär, tycker den är en väldigt söt bok

vems-spar.jpeg
 
Sonen hade länge samma favoritbok som heter "När alla sover" av Nicolai Houm som jag också tycker är helt ok (trots att jag läst den ett antal ggr nu... 😜) Illustrationerna tilltalar mig också!

Även Stina Wirséns barnböcker tycker jag är toppen, då dom tar upp olika känslor på ett rimligt sätt för små barn.
 
Sagan om grisen (snäppet bättre än Sagan om kossan). En bok på rim om en gris som inte ville vara ren, och om en kossa som hade svårt att somna.
För typ 2-åringar, med en knapp där grisen nöffar (eller kossar muuar). Trycker man igen stängs ljudet av.
 
Den här tråden får mig att skaffa barn enbart för att kunna bläddra och läsa i barnböcker 🥰
Älskade böcker som barn och vi hade högläsning väldigt länge hemma. Minns veckobesöket på biblioteket med värme och glädje. Så mycket härligt att upptäcka!
Alfons Åberg var definitivt en favorit. Även många av dom klassiska bröderna grimm-sagorna samt Astrid Lindgrens kortare berättelser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp