Era bästa boots och benskydd

LuckyMe

Trådstartare
Vilka är era favoriter av boots och benskydd? Tänker på vanliga boots och inte barfotaboots :)

Min donna är en sån häst med benen och hovarna precis överallt, och därför behöver hon både benskydd och boots runt om. På 2 månader har vi avverkat 8 par boots och 2 par skydd. Hon sliter i princip sönder dom.

De jag provat är:

- Hööks rosa boots för 99 kr. Dom har hittills hållt bäst. Dom är använda ca 20 pass och för två pass sen slet hon av den yttre knäppningen på ena. Gick att laga rätt lätt så dom har jag fortfarande.
- Hööks reflexboots (förra årets modell) i neopren höll förvånansvärt länge (ca 1,5 månad dagligen). Första gick sönder mitt itu men den gick att laga. Andra åkte av på uteritt (märkte det när vi va tillbaka i stallet :( ) så den vet jag inte hur den gick sönder.
- Protectors gummiboots som kardborre slets bort efter första passet. Har lagat även dom.
- Protectors silverglittriga neoprenboots som fick stora repor efter första passet och gick helt sönder andra passet med dels stora repor men även så lossnade kardborren. Dom gick inte att laga.

Benskydd jag hittills provat är Hööks billiga senskydd och bakstrykkappor s fortfarande är så gott som hela (med mängder av repor och fodringen har fått hål på sig längst ut runt plasten), Protectors silverglittriga strykkappor (helt trasig insida efter första passet :( ) och några märkeslösa dressyrskydd (såna man har istället för benlindor som täcker kotan) och de är hela, men skyddar inte så bra mot slag.

Jag tänkte prova några fälttävlanskydd.

Så nu till frågan, vilka boots och benskydd gillar ni bäst och varför? :)
 
Bell boots från Classic Equine och Splint boots från Classic Equine är de skydd jag använder dagligen och gillar mest.

Bootsen sitter på plats, snurrar inte och är tåliga, Splint bootsen är smidiga och sitter bra på benet.
 
Det är inte normalt att de slår och stryker sig så mycket, kanske läge att kolla över hur hästen skos/verkas och om den är skev eller så i kroppen?

För att svara på frågan, Eskadron och Eskadron :love:
 
Tack för svar :)

Hon stryker eller slår sig inte normalt sett. Det är bara det att hon har enormt mycket energi och får för sig att hoppa, skutta, stegra, skänkelvikning osv och ibland händer allt på en gång. Hon har ingen koll på var hon sätter fötterna helt enkelt :)

I hagen kan dom få för sig att busa och då blir det som det blir. Hon är värre när hon är brunstig och det har hon precis varit så nu håller jag tummarna för att hon ska lugna ner sig lite så att fötterna är där dom ska vara :)
 
Vilka är era favoritergummi och kardborre och benskydd? Tänker på vanliga boots o;)ch inte barfotaboots :)

Min donna är en sån häst med benen och hovarna precis överallt, och därför behöver hon både benskydd och boots runt om. På 2 månader har vi avverkat 8 par boots och 2 par skydd. Hon sliter i princip sönder dom.

De jag provat är:

- Hööks rosa boots för 99 kr. Dom har hittills hållt bäst. Dom är använda ca 20 pass och för två pass sen slet hon av den yttre knäppningen på ena. Gick att laga rätt lätt så dom har jag fortfarande.
- Hööks reflexboots (förra årets modell) i neopren höll förvånansvärt länge (ca 1,5 månad dagligen). Första gick sönder mitt itu men den gick att laga. Andra åkte av på uteritt (märkte det när vi va tillbaka i stallet :( ) så den vet jag inte hur den gick sönder.
- Protectors gummiboots som kardborre slets bort efter första passet. Har lagat även dom.
- Protectors silverglittriga neoprenboots som fick stora repor efter första passet och gick helt sönder andra passet med dels stora repor men även så lossnade kardborren. Dom gick inte att laga.

Benskydd jag hittills provat är Hööks billiga senskydd och bakstrykkappor s fortfarande är så gott som hela (med mängder av repor och fodringen har fått hål på sig längst ut runt plasten), Protectors silverglittriga strykkappor (helt trasig insida efter första passet :( ) och några märkeslösa dressyrskydd (såna man har istället för benlindor som täcker kotan) och de är hela, men skyddar inte så bra mot slag.

Jag tänkte prova några fälttävlanskydd.

Så nu till frågan, vilka boots och benskydd gillar ni bäst och varför? :)
Ribbade gummiboots med enkel kardborre, och vanliga neoprenedamasker med gummiskål och kardborre.
Enkelt och billigt är ofta bäst. ;)
 
Ribbade gummiboots med enkel kardborre, och vanliga neoprenedamasker med gummiskål och kardborre.
Enkelt och billigt är ofta bäst. ;)
Har visserligen enbart prova protectors gummiboots men dom gick sönder i kardborren nästan direkt. Fick köpa 3 par på en vecka och då är dom inte så billiga längre :p

Ja funderar på om vanliga gummiringar skulle funka? Har hittills inte fått något märke på hoven eller kronranden utan det kommer från karleden och uppåt. Det känns som att dom borde hålla bättre och risken för att hon skulle trampa av sig dom blir väl mindre än med vanliga boots?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva nya benskydd till bakbenen på min herre. Problemet är att han har GROVA ben. Skydden kommer främst användas när vi...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Solvira
·
Utrustning Behöver köpa nya benskydd till valacken och behöver tips då jag inte hittat några som jag tycker har det jag söker. Jag vill ha...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: Kristall10
·
Utrustning Behöver alltså igen köpa nya boots att ha på hästen i hagen. Har köpt i gummi från H...s , de gick sönder efter första användningen...
Svar
17
· Visningar
1 912
Senast: Fiorano
·
Utrustning Pålle har fått kassa hovar i år igen såhär till sommaren, bättre än föregående år men ändock... Man trodde att det inte skulle vara...
Svar
16
· Visningar
3 736
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp