Era bästa fiskrecept!

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag vill så gärna äta mer fisk men det enda jag lyckas med är lax och det blir ju lite tjatigt i längden...

Någon som sitter på goda recept och/eller tips på hur man får den vita fisken god? Kryddor som lyfter smaken?

Gratäng, soppa, stekt, kokt, gryta-vad som helst! Jag tycker om att laga mat så det behöver inte nödvändigtvis vara superenkelt. Däremot får det gärna vara genomförbart även när man har liten bebis och kanske inte kan/orkar stå halva kvällen vid spisen.
Och inte alltför hett, lite sting tål jag men inte så att hela munnen bränns sönder och magen klappar ihop...
Hjälp!:bump:
 
Något recept har jag inte direkt men för några veckor sen blev jag toksugen på mandelfisk. Du vet det man fick i skolbespisningen. Är väl en 70-tals rätt eller liknande decennium. Gjorde det och det blev kanoners! Finns recept om man söker på google :p
 
Tempa fisken och kör i låg temp. Jag brukar köra till 62grader och aldrig över 120 grader på ugnen. Ju lägre ugn ju bättre fisk.

Färsk fisk är dessutom outstanding och värt att köpa alla dagar i Veckan:d

Glöm inte att våga salta(/krydda) ordentligt :up:
 
Jag tycker vit fisk blir godast om man kokar den lätt. Det är väldigt lätt att överlaga den så därför blir det ofta inte så bra i ugn. Om jag tillagar i ugn ser jag til att ha buljong i ugnsformen så att den täcker ungefär halva fisken. Eller så gör jag fiskgratäng genom att röra ihop t.ex. creme fraiche, rom och lite goda kryddor som jag brer över fisken. Jag har inget särskilt recept. Det viktiga är att inte tillaga för länge, och att salta och peppra.
 
Jag vill så gärna äta mer fisk men det enda jag lyckas med är lax och det blir ju lite tjatigt i längden...

Någon som sitter på goda recept och/eller tips på hur man får den vita fisken god? Kryddor som lyfter smaken?

Gratäng, soppa, stekt, kokt, gryta-vad som helst! Jag tycker om att laga mat så det behöver inte nödvändigtvis vara superenkelt. Däremot får det gärna vara genomförbart även när man har liten bebis och kanske inte kan/orkar stå halva kvällen vid spisen.
Och inte alltför hett, lite sting tål jag men inte så att hela munnen bränns sönder och magen klappar ihop...
Hjälp!:bump:
Stekt sill och kokt torsk är nog det bästa jag vet. Sillfileer lagda dubbelt med klippt persilja emellan och panerade med ströbröd.

Ett tips är Fiskarens kokbok av Paul Lorck Eidem som går att hitta på antikvariat eller bokbörsen. Recepten kan vara lite svåra att följa för en nybörjare för det är inte alltid exakta mått finns med men det är ju knappast ett problem för en van kock. Däremot är den skriven av en person med verklig känsla för fisk och matlagning och ger massvis med inspiration.
 
Jag gjorde den här fiskgratängen igår, blev bra!
http://www.tasteline.com/Recept/Festlig_Fiskgratang

Sen är den här fisksoppan något av det godaste jag har rört ihop, det är ju enkelt att ta lite mindre av chilin och pepparn om du vill ha lite mindre styrka på den :)

Fiskgryta

400 gram vit fisk
Lite blåmusslor
Salt, vitpeppar, cayennepeppar
Schalottenlök
1 chili
Ett par cm ingefära
Ca 3 vitlöksklyftor
1 citrongräs
2 paprikor
Lite haricot verts
Knappt en burk kokosmjölk
2,5 dl grädde
Ca 2 dl vitt vin
1 buljongtärning (grönsak)

Hacka schalottenlök, chili, vitlök, ingefära och citrongräs. Fräs i lite olja i en gryta, när det fått lagom med färg slå på en skvätt vin och lägg i buljongtärningen, låt det götta ihop sig en stund. Lägg i paprikan och haricot verts därefter, låt alltihop brynas lite till innan du häller i kokosmjölk, vin och grädde. Låt koka ihop, tillsammans med blåmusslorna.

Bryn under tiden fisken med salt, vitpeppar och cayenne, i lite olja. Lägg i i grytan ca 5 min innan servering.

Ät med ett gott bröd!
 
Min bästa fisksoppa/gryta:

De grönsaker du har hemma
(Brukar ta purjo, zucchini, fänkål, körsbärstomater)
Dela grönsakerna i tärningar/bitar, fräs med lite olja. Slå på vitt vin, de hela körsbärstomaterna och/eller hel tomat på burk (klipp sönder burktomaterna), matlagningsgrädde, vatten, fiskbuljong, massa torkad timjan, salt, peppar, lite chiliflakes och ett paket saffran (valfritt). När grönsakerna blivit mjuka ha i valfri fisk i bitar (jag brukar ta torsk och lax). Smaka av, toppa med en driva handskalade räkor alternativt kräftstjärtar (funkar med de i lake). Servera med pain riche och aioli vid sidan. Enkelt och snabbt! Måste nog laga detta snart :d
 
Tips: I frysdisken finns påsar med lax och torsk blandat, ca 400 g. Perfekt att ha i frysen och tippa i grytan om du inte har tillgång på färsk fisk. Jag brukar göra något liknande ovan.
 
Ett paket frusen torsk. Lägg i form och salta/ peppra. Blanda 3 dl grädde med ett pkt frusen dill och chilisås ( relativt mkt, kanske 1 dl? Smaka). Häll blandningen över fisken och sätt i ugnen till fisken är klar. Superenkelt och supergott!
 
Något av det godaste jag vet är smörkokt gös. Superenkelt. Smält smör, hårdsalta, lägg i fisken och koka på svag värme tills att fisken är vit rakt igenom. (Det tar kortare tid än en tror.)
 
Personligen älskar jag fisksoppa:d

Pappa brukar göra vit fisk i foljepaket med lite creme fresh, räkor, kryddor och finskurna grönsaker. det är oxå jättegott
 
Ta ett par små spättafiléer per person
Torka dem, panera dem i vetemjöl
skaka av dem
salta dem
Stek ngn minut i smör (30 sek på var sida.)
Upp med dem på ett fat
Häll i vispgrädde, i stekpannan pressa citron och ngn skvätt torrt vitt vin
Strö över finklippt dill, koka upp
Lägg i fiskbitarna och servera omedelbart tillsammans med smörslungad kokt potatis
Fisken blir färdig på den tid det tar att servera grejorna

Vill man kosta på sig extra byter man till hälleflundra men det är onödigt.
 
Vi äter fisk väldigt sällan eftersom flera av oss är veg men det bästa sättet att undvika torr vit fisk är att rimma den. Jag köper frysta ryggbitar av torsk och panerar dem.
Rimma först. Doppa först i mjöl, sedan i ägg och sist i panko. Stek i smör (det går mycket fortare när fisken är rimmad)och servera med någon god kall sås och ris eller potatis. Vi gör egna pommes till ibland.
 
Jag gör ibland fisk pizzaiola - du kokar en riktigt god tomatsås som får koka ihop länge med vitt vin, oliver, olivolja, vitlök och oregano. När såsen är god så sjuder du försiktigt bitar av torsk i den tills fisken är genomkokt. Servera med tagliatelle och parmesan (italienarna tycker inte att fisk och ost passar ihop, men jag tycker att de har fel på den punkten).
 
Fisk i foliepaket med vitlök, ingefära, citrongräs, chili, salt, vitpeppar och en rejäl smörklick är gott! Serveras med crème fraîche blandad med limeskal, god sallad (gärna med fisksås, lime och lite socker som dressing) och ris.

Pankopanerad fisk med avokadosås är också mums. (Avokado, crème fraîche, örtsalt, peppar, spiskummin och paprikapulver) :d
 

Liknande trådar

Mat Jag och mannen behöver äta mer fisk men mannen tycker inte om fisk ”som smakar fisk”. Jag kan tycka det är gott med stekt lax, osv men...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 065
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
3 982
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp