Era bästa icke-existerande ord

Halva mitt vokabulär består väl av icke-ord. Har fått sambon att även han börjat säga typ "jag ska äta mig", "jag ska semla mig", jag ska tv:a mig etc.
Vilhöver giller jag!
 
"Thingybob" - om allt där jag inte kan komma ihåg det riktiga ordet, om det så är ett namn, verb, substantiv etc.
"Could you get get me that thingybob?"
"Thingybob never showed up"

Det ar mycket vanligt i min familj ... men annu vanligare, och kan forekomma i samma mening, ar:
Thingamajig
Doohickey
doodad
whatchamacallit
Whatnot
Whatsit
Det finns fler, men jag kommer inte pa nagon mer just nu. :p
 
Jag bor bredvid en å och ibland syns en liten fågel som springer omkring på iskanten och sedan dyker ner i vattnet om och om igen. Den är nog bara 10 cm lång eller något. Jag har inte har en aning om vad den heter så jag har gett den namnet doppling. Då jag bara kan typ tre fågelarter utvecklades det dock till att alla fåglar som dyker som jag inte kan namnet på är en doppling.

Jag kan inte begripa att man inte får upp en enda vettig google-träff om man söker på det. Det borde definitivt vara ett ord! Det ligger väldigt bra i munnen.
 
Jag bor bredvid en å och ibland syns en liten fågel som springer omkring på iskanten och sedan dyker ner i vattnet om och om igen. Den är nog bara 10 cm lång eller något. Jag har inte har en aning om vad den heter så jag har gett den namnet doppling. Då jag bara kan typ tre fågelarter utvecklades det dock till att alla fåglar som dyker som jag inte kan namnet på är en doppling.

Jag kan inte begripa att man inte får upp en enda vettig google-träff om man söker på det. Det borde definitivt vara ett ord! Det ligger väldigt bra i munnen.

Är händelsevis dopping en av de fågelarter du kan? :D
 
Så "ickeord" måste vara ovanliga?

Söker du på gatt, så får du inte upp tvungen liksom så i den meningen är det ett ickeord.
Jag trodde poängen var att de var hemmagjorda och/eller nysnickrade, typ?

Om det ingår i det etablerade ordförrådet sedan flera hundra år och fortfarande är i frekvent bruk över ett relativt stort område har jag svårt att se att man kan betrakta det som något annat än ett "riktigt ord".
 
Jag trodde poängen var att de var hemmagjorda och/eller nysnickrade, typ?

Om det ingår i det etablerade ordförrådet sedan flera hundra år och fortfarande är i frekvent bruk över ett relativt stort område har jag svårt att se att man kan betrakta det som något annat än ett "riktigt ord".
Jag tror "gatt" räknas som dialekt. Jag är uppväxt med det, Västerbotten.
 
Vår fina skånetjej säger ju "bytat" här hemma. Något jag aldrig hört förr men som ju är dialektalt, har jag förstått. Hon såg tämligen förvånad ut att vi aldrig sa det, när vi sa att det heter bytt, även om hon givetvis känner till det.

Däremot har jag svårt för ordet "bästaste" som @Bison och @honung skriver. För mig är det ett lismande FB-ord.

Villhöver är helt nytt för mig. Aldrig hört. Ett ganska praktiskt ord kan jag tycka.
 
Vår fina skånetjej säger ju "bytat" här hemma. Något jag aldrig hört förr men som ju är dialektalt, har jag förstått. Hon såg tämligen förvånad ut att vi aldrig sa det, när vi sa att det heter bytt, även om hon givetvis känner till det.

Däremot har jag svårt för ordet "bästaste" som @Bison och @honung skriver. För mig är det ett lismande FB-ord.

Villhöver är helt nytt för mig. Aldrig hört. Ett ganska praktiskt ord kan jag tycka.

Jag har aldrig sett det på fb 😅
Använder det mest när jag pratar med djuren, bästaste hästisen och bästaste, duktigaste, finigaste Rubisen 😁
 
"Thingybob" - om allt där jag inte kan komma ihåg det riktiga ordet, om det så är ett namn, verb, substantiv etc.
"Could you get get me that thingybob?"
"Thingybob never showed up"
Nää, thingiemajigger heter det ju! Eller bara thingie, för all del! Jag tänkte skriva det också, men sen sa de det på The Wire igår så det är väl kanske inte så påhittat då... 🙄
Det ar mycket vanligt i min familj ... men annu vanligare, och kan forekomma i samma mening, ar:
Thingamajig
Doohickey
doodad
whatchamacallit
Whatnot
Whatsit
Det finns fler, men jag kommer inte pa nagon mer just nu. :p
Åh gud, whatchamacallit säger min sambo ibland och jag får utslag varje gång! Jag kommer att tänka på svenskans "vad heter det" (uttalas vadhettereee), och då kommer jag att tänka på Scans reklamfilm för en herrans massa år sen:


:D
 
Order toastbröd har också blivit väldigt användbart sen jag flyttade ihop med en person som tycker att bröd = rostbröd och att allt bröd är till för att rostas. Numera köper han bara rostbröd om vi specifikt pratat om toastbröd, annars är det vanligt bröd i lösvikt vi snackar!
 
Meckamojs. Använder det när jag inte vet vad något är/heter. Typ "Vad är det här för meckamojs?" "Han lämnade din meckamojs här så du kan hämta den sen."
 
Fisk används flitigt mellan mig och min bror, inte som djuret fisk utan när något är dåligt.
Fiskbil, fisktåg, fiskmat (😂), fiskposten, eller bara fisk eller fiskigt överlag.
Det smittar tydligen av sig, många av mina kompisar har anammat det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 934
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Takire
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp