Era bästa icke-existerande ord

Avundsglad!

Fullkomligt älskar det:love:
Såklart när man är sådär riktigt glad för någon annans skull men också lite önskar att det hände/gällde en själv.
Min syster är den enda jag känner som använder det men tycker det förtjänar att få bli ett riktigt ord:)
 
Hos oss har vi ibland ostpastej på macka.
Dvs, färskost på burk...

Det finns ett ord jag ofta använder som är sådär egenpåhittat, men jag kan bannemig inte komma på vilket just nu...


I Kalmar säger man bakanför och har man otur blir det även frammanför :cautious:

Och hur eller hur samt å det å då va.
Den där stan alltså 🙄😂
 
När min lillasyster var liten kunde hon inte säga "förut" utan sa "förraruten", och det kör vi på än. "Erkänn att det låter bra!" säger syrran :D
 
Och hur eller hur samt å det å då va.
Den där stan alltså 🙄😂
huu elle huu uttalas det...

Så ta vi en vaamkååav på laamtååjet, eller en hammbööae….

//uppvuxen i kalmar, jobbar hårt på att dölja Kalmaritiskan :arghh: men kan plocka fram den ordentligt vid behov 😂
 
Som flera har nämnt villhöver, ett riktigt bra ord! Avundsglad gillar jag också. Ett ord som diskuterades på en kurs häromdan var ”tröjla”. En av deltagarna hade ingen aning om vad det var. Det är förmodligen dialektalt, men ett bra ord 😜
 
Jag använder ordet ibbigt rätt så ofta. Eller bara ib. Det kommer från min fd sambos brorsson som bara sa ett ord väldigt länge när han var liten innan han började prata ordentligt. Han sa ibb till allt. Pekade och sa ibb, som i titta. Eller gnällde ibb när han var ledsen. Någon gång under hans mer gnälliga dagar när han hade upprepat ibb under gråten frågade jag varför han var så ibbig, och på den vägen är det. Är jag lite gnällig säger jag att jag är lite ibbig.

Jag använder också ordet bästaste. Typ varje dag.
 
Infkuencertortellini?! Vad är det? :)
Klart man hoppar in i duschen, vad gör man annars?


Upplänningen här räcker upp handen ^^ säger dock inte kluppit eller klöpp, däremot lös istället för lyste och tröck istället för tryckte.

Lös säger jag också. Varje gång uppläsaren av ljudboken säger lyste ropar jag lös.
 
När något är lite analt eller när någon är lite skitviktig använder jag uttrycket ”bajsnödig”. Är ju inte nytt ord, dock.

Ett uttryck för ”gör som jag säger nu, basta” brukar jag ersätta med det kortfattade ”isto”! Uttalas [issto]

Brukar sätta ett o framför ord som egentligen har ett motsatsord som funkar men som inte riktigt sätter fingret på det. Tex o-snabb, o-kul osv.

Villhöver får jag aids av. Klarar inte det uttrycket.
 
Blev lite inspirerad av den senaste tidens språktrådar här på forumet, och tänkte därför höra med er om era favoritord! Nu menar jag inte vilka ord som helst, utan ord som ni använder men som egentligen inte finns.
Automagiskt och villhöver tror jag är mina absoluta favoriter. Mallar i Word som uppdaterar sig automagiskt är mallar jag villhörver :D

Vad är era bästa lotsas-ord?

Mackenödig myntade vår tvååring för någon månad sen. Grymt ord faktiskt. Och väldigt träffande på hennes mors matvanor... Används flitigt numer.
 
Om jag ska kyla ner mat brukar jag säga att jag ska "ställa det på svale".

Funderar dock på om det är ett dialektalt ord och kommer från att ställa det att svalna i farstun typ?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 363
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Takire
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 363
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp