Era bästa recept på soppor

Exile

Trådstartare
Jag har lite svårt att få i mig frukost på dagarna men behöver verkligen den energikicken innan det är dags för lunch. Jag har tidigare ätit matlåda ibland då jag inte riktigt fixar att äta kall mat så tidigt utan vill ha något varmt (avskyr tyvärr gröt). Det senaste har jag värmt lite soppa i en kopp och ätit en macka till vilket har funkat utmärkt.

Då jag börjar ledsna på butikens utbud (och priset) vill jag gärna ha lite tips! Den enda soppan jag har recept på är potatis och purjolökssoppa, vilket är en favorit men jag vill ju gärna variera lite så jag inte ledsnar.

Så era bästa tips på soppor som kan frysas in? Vegetariskt eller inte spelar ingen roll, den enda förbjudna ingrediensen är svamp :D. Soppan behöver inte vara helt slät men det är en fördel om det inte är alltför stora bitar eftersom jag dricker den ur kopp.
 
Ärtsoppa?
Fräs lök genomskinlig. Tillsätt vatten och buljongtärning, Häll i frysta gröna ärtor. Koka en kvart eller så. Mixa slät. Krydda med paprikapulver elelr annan krydda du tycker passar.

Själv har jag en snabbmat sommartid. Jag rafsar ihop bladgrönt och lökblast - ja allt grönt jag hittar. Ju fler sorter desto mustigare smak. Gärna en finfördelad potatis också. Kokar med buljongtärning. För mer matighet kan man hiva i kryddkorv i småbitar när den är klar.
 
Jordärtskockssoppa, recept från Zeinas:

8 portioner
1 kg jordärtskockor
4 potatisar
1 vitlöksklyfta
1 lök
2 msk smör eller olja
Ca 1 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
3 dl grädde (gärna hög fetthalt)
Salt & svartpeppar

Garnering (valfritt):
Tryffel- eller olivolja
Rostade pumpafrön

Gör såhär:
Skala jordärtskockorna och potatisarna, skölj dem under kallt vatten och skär i bitar. Finhacka vitlök och lök. Fräs först löken och vitlök, tillsätt sedan potatis och jordärtskockorna och fräs lite till under omrörning. Häll över vatten, smula i buljongtärningarna, rör om och låt puttra i ca 20-30 minuter, tills jordärtskockorna är helt mjuka. Mixa soppan till önskad konsistens, antingen helt slät eller med lite bitar i. Rör i grädden, smaka av med salt och peppar. Låt puttra i ca 10 min till. Häll upp soppan på en tallrik och toppa med rostade pumpafrön och servera. Ringla gärna på några droppar tryffel- eller olivolja vid servering.
 
Soppa på gröna blad.
Mangold, asiatiska bladgrönsaker, grönkål, nässlor... Välj innehåll utifrån vad du tycker smakar bäst och vad du har tillgång på. Välj efter smak hur finhackad/puread resp. redd/vattnig och med/utan grädde (motsv.) som passar dig.

Typ liknande detta https://recept.se/recept/mangoldsoppa-med-agghalva-och-vitloksbrod
Personligen föredrar jag att skippa redning och köra lite med mixerstav så det blir småbitar men inte så småttigt som pure. En gnutta chili kan man ha i också.
Mycket gott med ett grövre rågbröd till, då behövs inte heller äggen.
 
Sötpotatissoppa: Skala och dela sötpotatis och gul lök. Lägg i en ugnsform och krydda med salt, peppar och olivolja. Rosta i ugnen tills de är mjuka. Mixa dem tillsammans med varm buljong. Gott att servera med tärnad fetaost och svarta oliver.

Grönkålssoppa: jag steker grönkål och lök lite i olivolja. Sen häller jag på buljong och låter koka tills kålen är mjuk. Tillsätta grädde, salt och pappar. Mixa slät och låt koka upp. Servera med ett kokt ägg.

Jag brukar mixa i en skål/gryta med en stavmixer. Men har man en bra matberedare kan man ju använda det istället.

Sen tycker att det är gott med soppor som är baserade på röda linser! Blir matigt och gott.
 
Mjukfräs gul hackad lök i gryta. Häll på en burk passerade eller krossade tomater. Krydda m peppar o salt. Servera som den är eller toppa med krutonger. Vill jag ha den matig så slänger jag i lite tärnad falukorv alt vegetarisk lite risoni.
 
Kan havresoppa vara ett alternativ ifall du inte gillar gröt?

Är i princip havregryn som kokas med röd saft. Kan ta snabbhavregryn eller hjälpa till med mixerstav om man vill att de ska koka sönder snabbare. Jag har i en liten dutt limesaft i också.
Ett alternativ är att byta saften till en näve vinbär som tas direkt ur frysen. Blåbär borde också kunna bli bra.
 
Min personliga favorit; gula ärtor, gul lök, kålrot, morot. Krydda med salt o timjan, servera med en klick senap. 👌
 
Jag gör ofta egen grönsakssoppa med t.ex. röda bönor i, men de kanske blir för stora om du ska dricka soppan ur kopp. Det finns sopp-pasta (i pasta-avdelningen i butiken); små små pastaformer i risgrynsstorlek, som du kan blanda ner i soppan för att få den matigare och med mer energi.
 
Den här linssoppan är en av mina absoluta favoriter! :love:
(På nivån att jag kan längta till lunchen för att jag har så god mat de dagarna som den är i lådan!)
Jag kör en budgetvariant utan räkor och koriander, men använder kokosgrädde istället för -mjölk för krämighetens skull.
Eftersom den mixas funkar den bra att ha i termos tycker jag!
 
Broccoli-ostsoppa.

Broccoli kokas mjuk i så mycket vatten att det täcker, och med en-två buljongtärningar. Mixas slät med stavmixer, sätt i riven ost (jag tar t.ex gärna port salut) och matgrädde, eventuellt lite peppar, låt koka ihop några minuter, smaksätt med salt.

Brukar variera den lite iibland med att slänga i lite blomkål och/eller potatis, ibland har jag i lite creme fraiche. Enkelt, snabbt och gott.
 
Den här linssoppan är en av mina absoluta favoriter! :love:
(På nivån att jag kan längta till lunchen för att jag har så god mat de dagarna som den är i lådan!)
Jag kör en budgetvariant utan räkor och koriander, men använder kokosgrädde istället för -mjölk för krämighetens skull.
Eftersom den mixas funkar den bra att ha i termos tycker jag!
Den lät så god att jag skrev ut receptet!
 
Broccolisoppa :love: Jag vet inget godare. Har tyvärr inget recept att dela med mig av då sambon freestylar den, men det brukar vara med mycket ost i, och så en potatis eller två (senast var det en vanlig potatis och en sötpotatis).
 
Jag har en soppbas som består av att jag fräser lök och vitlök i lite olja (eller vad man nu föredrar) har i potatis i bitar och sedan de grönsaker man känner för fördagen tex morot. Fräser allt lite till. Sen fyller jag på med buljong dvs tärning + vatten. Låter koka tills grönsakerna är genomkokta, om jag känner för det mixar jag soppan. TIll morot passar då även ingefära och apelsin. Ingefäran river jag i soppan och den får koka med. Apelsinen tillsätts vid servering (pressad).
 
Jag har två favoriter jag alternerar, kan längta till lunchen 😊

Grön ärtsoppa - drygt 1 liter vatten, 1 buljongtärning, 1 kg gröna ärter koka upp och sjud några minuter. Pressa i en eller två vitlöksklyftor (om en vill) och lite citronsaft (jag använder den på flaska). Skiva en rulle getost och lägg i soppan, låt smälta lite. Ta av och mixa till önskad konsistens. Ta mer vatten om den känns för tjock. Kan även kryddas med någon örtkrydda, t ex timjan om det finns hemma.

Tomatsoppa - två tetror tomater, krossade eller passerade spelar ingen roll. Jag brukar skölja rent dem med lite vatten och ha i det också i kastrullen, men det är inte nödvändigt. 2-3 dl grädde/mjölk av valfri sort, koka upp på medelstark värme. Tillsätt en tetra kikärtor, krydda med svartpeppar och basilika. Sjud försiktigt till det känns genomvarmt, mixa sedan till önskad konsistens.

Båda fungerar utmärkt att frysa in och jag tycker de är goda kalla med, särskilt varma sommardagar 🌞
 

Liknande trådar

Mat Vilka är era godaste och bästa sopprecept? Gärna en soppa på rotfrukter, blomkål kan funka också. Testat blomkålssoppa en gång och det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 831
Senast: Ajda
·
Mat Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 591
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 909
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 900
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp