Era bästa recept på soppor

Tack för alla tips! Fortsätt gärna då det verkar som att det är fler än jag som har behållning av svaren i tråden, har ett gäng recept jag ska testa nu, blev framförallt sugen på linssoppan då jag har lite röda linser i skafferiet som måste göras åt oavsett :)
 
Någo som har bra tips en kött och grönsakssoppa?:)
Min köttsoppa är ganska traditionell.
Jag kokar kött med ben (viktigt att det ska vara ben!) tills köttet släpper från benen.
Låter stå över natten så fettet stelnar och jag kan skumma av det.
Tärnar lök, potatis, morot, kålrot, och lite övrigz grönsaker och kokar mjuka.
Klart.

Det är enkelt men kräver förberedelse kvällen innan. Men eftersom man inte behöver passa grytan är det inte så arbetskrävande.
 
Min köttsoppa är ganska traditionell.
Jag kokar kött med ben (viktigt att det ska vara ben!) tills köttet släpper från benen.
Låter stå över natten så fettet stelnar och jag kan skumma av det.
Tärnar lök, potatis, morot, kålrot, och lite övrigz grönsaker och kokar mjuka.
Klart.

Det är enkelt men kräver förberedelse kvällen innan. Men eftersom man inte behöver passa grytan är det inte så arbetskrävande.
KLIMP också, för guds skull!!! ;)
Det går inte att ha för mycket klimp i köttsoppa!
Jag gör klimpen på uppvispat ägg och mjöl och lite salt, gillar INTE mjölkvarianterna. ;)
Jag gör ungefär likadant, alltid ren- eller älgkött och purjolök, rotselleri, kålrot, palsternacka, morötter och potatis.
Har jag inte kött med ben hjälper jag till med buljongtärningar efter smak och behov. :)
 
Jag har ju lyxen att bo ihop med en (ex) kock, så när han jobbade som det lagade han aldrig mat hemma men nu lagar han vad jag än ber om! 😂

Sopp-vis så är han grym på att göra en rostad rotfrukts soppa. Oftast efter vi gjort rostade rotfrukter i ugn med nån köttbit till och sedan är det rotfrukter och lök över.

Jag _tror_ han bara kör ner allt i en mixer och tillsätter buljong efter behag, kyckling och eller veggie buljong. Krydda efter behag.
Rotfrukter vi oftast rostar är potatis, morot, sweet potatis, pumpa, gul och eller röd lök, paprika. Så soppan är mixad på detta.

Jag brukar fräsa små små bitar av bacon och strö över. Har även fräst majs och haft över efteråt för att ha det helveggie men det är nice med lite crunch (kanske inte om du dricker den till frukost dock haha).

Och en mack till är ju gott att doppa i soppan med
 
Koka gullök, potatis, broccoli i en kastrull med vatten. Mixa sedan allt innehåll och häll ner en skvätt grädde.
Super enkelt och gott!
 
KLIMP också, för guds skull!!! ;)
Det går inte att ha för mycket klimp i köttsoppa!
Jag gör klimpen på uppvispat ägg och mjöl och lite salt, gillar INTE mjölkvarianterna. ;)
Jag gör ungefär likadant, alltid ren- eller älgkött och purjolök, rotselleri, kålrot, palsternacka, morötter och potatis.
Har jag inte kött med ben hjälper jag till med buljongtärningar efter smak och behov. :)
Och en droppe bittermandel i klimpen!
 
Just nu har jag en sopperiod. Soppa varje dag till frukost. Jag använder benbuljong som bas och stänger i en till tre olika frysta gröna grönsaker (spenat, haricots verts, broccoli, ärtor etc). Kör fryst pga orkbrist och enkelt. Kokar ett par minuter. Mixar med citron på flaska en klick kokosolja för mättnad och ev örter. Äter med ett ägg. Det står jag mig 6 timmar på. Skönt!

Älskar också soppa på pumpa, morot, röda linser, kokosmjölk och apelsin. :d
 
Jag har ett grundrecept på slät grönsaks-/rotfruktssoppa. Brukar göra det med zucchini men det mesta fungerar. Gjorde det senaste med morot och potatis. Mjuka upp grönsaken/rotfrukten med vit-/lök i en stor kastrull lite olja och, vid rotfruktssoppa, vatten. Kör med mixer när huvudingrediensen är mjuk nog (sila bort ev. vatten). Späd med grädde/mjölk och smaksätt med valfri kryddning och riven parmesan.
 
Jag har lite svårt att få i mig frukost på dagarna men behöver verkligen den energikicken innan det är dags för lunch. Jag har tidigare ätit matlåda ibland då jag inte riktigt fixar att äta kall mat så tidigt utan vill ha något varmt (avskyr tyvärr gröt). Det senaste har jag värmt lite soppa i en kopp och ätit en macka till vilket har funkat utmärkt.

Då jag börjar ledsna på butikens utbud (och priset) vill jag gärna ha lite tips! Den enda soppan jag har recept på är potatis och purjolökssoppa, vilket är en favorit men jag vill ju gärna variera lite så jag inte ledsnar.

Så era bästa tips på soppor som kan frysas in? Vegetariskt eller inte spelar ingen roll, den enda förbjudna ingrediensen är svamp :D. Soppan behöver inte vara helt slät men det är en fördel om det inte är alltför stora bitar eftersom jag dricker den ur kopp.
Tack för den här tråden :)
Många intressanta recept.
 
Jag är inte heller förtjust i att äta frukost, har testat massa olika då jag ändå behöver få i mig något. Jag vill också ha något varmt så jag har landat i att dricka en kopp nyponsoppa med en liten skvätt grädde i och några mandelbiskvier. Biskvierna har jag bara i för att det är gott :d men grädden gör att jag står mig till lunchdags. :)

Att dricka matsoppa har aldrig slagit mig så blir riktigt sugen att testa det till frukost någon dag!
 
Wow. Tack @Keb71 Jag har precis gjort linssoppan du tipsade om. Jättegod.
Men så het att jag inte vågar låta hunden slicka tallriken 😀
Tänkte inte på mängden chili och cayenne i min kyckling en gång och när han slickat tallriken låg han och morrade för sig själv länge efteråt.

( Röd linssoppa med räkor | Recept ICA.se )
Ooops, jag glömde skriva att mesiga jag brukar skippa chilin helt och hållet... :angel:
Stackars vovven... :(
 

Liknande trådar

Mat Vilka är era godaste och bästa sopprecept? Gärna en soppa på rotfrukter, blomkål kan funka också. Testat blomkålssoppa en gång och det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 831
Senast: Ajda
·
Mat Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 591
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 909
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 900
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp