Era bästa tips för en mysig hästhöst!

WildHorse

Trådstartare
(Hoppas det blev rätt nu, försökte söka men hittade ingen tråd med samma ämne som verkade aktiv)

Ja, som rubriken lyder vad är era bästa tips för en mysig hästhöst och hur brukar ni förberedda er inför hösten på bästa sätt?

Själv brukar jag alltid passa på att se över foderstaten lite extra, även om jag inte stallar in så går dom ju ofta från gräs till hö/hösilage nu.
Samt se över så att jag har fräscha reflexer så det räcker och blir över! I år måste dock en ny pannlampa införskaffas då den gamla gjort sitt.


Så kom igen nu, era bästa tips så ska vi nog alla kunna känna lite höstglädje iår! :bump:
 
Vilken bra tråd. Behöver lite pepp inför hösten, men jag tycker att hösten är mysig, fast jobbigt när det börjar bli mörkt på eftermiddagarna.

Jag bara medryttare, men reflexer och varma sköna kläder ser jag över. En bra pannlampa är ett måste 😁.

Jag ska nog rida lite mer barbacka i höst. Dels är det mysigt och dels är det bra träning för min sits.
 
Jag har börjat att jobba på min inställning till regn. Jag är jättebekväm av mig och blir lätt sittandes i ridhuset hela tiden när hösten och allt regn kommer. Försöker intala mig själv att det är helt ok att rida ute trots att vädret är dåligt 😅
Ska kanske uppdatera regnklädesgarderoben just för ridändamål..
 
Jag kommer inleda min höst med stallbyte nästa helg. Byter från ett trevligt stall (så lite sorgligt) till ett med mer träningsmöjligheter (= pepp!).
Jag ser fram emot att ha ridhus igen efter två vintrar utan, att ha möjligheten att vara torr när det regnar på tvären :p Även bättre uteridningsmöjligheter så jag får nog kika på reflexgarderoben och fylla på.

Annars på hösten brukar jag se över täckesgarderoben, att täcken som kommer användas över höst, vinter, vår är hela och passar. Köpa nytt om det behövs. Nya vinterfodrade vantar som går att både rida och stalljobba i... Vinterfodrade skor då de jag har börjar ge sig efter ett par säsongers flitigt användande.

Ser inte fram emot västkustvintern med blåst och regn, men höst är ändå lite trevligt med fina höstdagar att rida i, inga insekter, jag gillar även när rutinerna är igång mer - tycker det är mysigt att pyssla och mocka :p
 
Nu har jag ingen häst men då jag hade, såg jag till att ha en bra "ull garderob" till mig själv när hösten kom. Är ganska frusen av mig och tycker ofta det är mycket kallare när det blåser och regnar på hösten är när det är torrt och en annan typ av kyla på vintern. En del ställen har lite rea nu på sensommaren så bra å passa på ^^

Att ha någon liten pumpa/höstblomma/lykta eller nått utanför stalldörren/på nått bra ställe tycker jag piggar upp i höstrusket.

Fodrar lite extra med goda äpplen, päron och morötter i krubban.

Försöker boka in uteritter med en kompis lr två (så kan man "lida" tillsammans om vädret är hemskt) 😅

Passa på att rida på fälten nu när man kan och får lov ☺️ nått stall jag varit på kunde vi sätta upp nått litet kryss på ett fält med, kul!

Putsa och fixa utrustning med lite god fika och varm dricka som belöning.

Jag kan tycka det är rätt trevligt att vara social i stallet så om man står på ett ställe där det passar kanske ha höstmingel eller grillning på en fin solig helgdag ☺️
 
Det där med att hösdekorera stallet var en bra ide, det ska jag nog göra! :)
Vi har nyss gått från att bara vara vi till att ha inackorderingar i vårat stall, rätt mysigt med sällskap ändå. Så ett grillparty kan nog passa!
 
Se till att man har bra täcken till hästen och, inte minst, bra kläder till sig själv! Lätt att fastna i ridhuset om man inte har kläder som tål ruskväder... men om man har det så är det faktiskt rätt mysigt att ge sig ut i regnet! :)
 
Mitt bästa hösttips är att rida långa uteritter. Underlaget är inte stenhårt torrt längre, inga insekter och vackra färger gör det till bästa tiden på året att vara ute.

När man passar på att rida ut så fort det inte regnar på tvären så inser man att det faktiskt är fint väder rätt ofta och det är en energikick för mig. Jag brukar försöka se det som att jag inte ska slösa bort fint väder i ridhuset, då blir det plötsligt på gränsen till för få träningspass mellan fyra väggar.
 
20210903_214721.jpg


Vi fick nyligen bekräftat att vi har tillstånd iår oxå att rida på stubben här, så har redan blivit några pass där så passar på att lägga till det som mitt bästa hösttips.

Ut på stubben och njuuut! :love:
 
Jag har laddat upp inför hösten med nya mysiga tröjor som går hela vägen upp i halsen. Även unnat mig ett par nya ridhandskar och en skön ridjacka. Nästa sak på listan är att skaffa ett par varma ridbyxor att ha i vinter, men väntar någon månad med att skaffa det :D

Nästa steg är att kolla se över vilka reflexer som finns och vad som behövs införskaffas för en säker höst.
 
Bra kläder så att man är så komfortabel det bara går, oavsett väder! Älskar mina vattentäta ridbyxor, ett par nya vattentäta arbetshandskar får jag nog införskaffa igen för har slarvat bort mina gamla...

Rejäl uppsättning med handdukar till hands i stallet så att det alltid finns något torrt och lerfritt att torka sig själv och häst/utrustning med. Bagagerumsmatta i skuffen eller bra plastlådor så att man kan ta med sig blött och annat hem i bilen, utan att inredningen blir blöt och smutsig! Och en filt/handduk som man själv kan sitta på om man av någon anledning behöver åka hem med blöta/leriga ridkläder :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det! Jag har aldrig varit så...
2
Svar
25
· Visningar
2 691
Senast: Puffindog
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 769
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp