Era bästa tips inför lägenhetsköp

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag och min sambo håller på att leta efter lägenhet att köpa, så jag är ute efter tips på saker som kan vara bra att tänka på. Har ni några smarta knep, och har ni någonsin köpt något som senare visat sig vara mindre bra för att ni glömde att kolla upp sak x, y eller z?

Köpet kommer att ske i Storbritannien, så det är mycket möjligt att en del tips går bort på grund av att det helt enkelt fungerar annorlunda här än i Sverige, men ändå!
 
Kolla föreningen är väl mitt bästa tips, att de sköter ekonomin och har planeringar för kommande renoveringar.
Jag vet inte hur regler ser ut, men annars tänker jag att badrummet är gjort av fackman.
 
Jag var lite less på budgivning inför köp av nuvarande boende, så när jag såg en annons jag var intresserad av så frågade jag om acceptpris på en gång, tyckte att det var rimligt att betala och fick då förstahandsvisning typ dagen efter så fort mäklaren hade tid, var nöjd med visningen och bestämde mig efter en dags betänketid. Nu är det ju svårt att veta om den hade gått för något mindre eller mer i budgivning, men för mig var det "värt" att ev betala lite mer för att få köpa. Så det kan ju vara en idé för att slippa budgivning, förutsatt att man har koll på vad det brukar vara för priser i området 😊
Annars är väl ev lånelöfte från bank skönt att ha klart innan.
 
Ha saker i ordning (lånelöfte etc) innan ni går på visningar. Budgivning etc kan gå väldigt fort när man väl hittat rätt lägenhet.

Lycka till! :)
 
Läget! Det går aldrig att ändra på. Samt planlösningen. Allt annat går mer eller mindre att ändra.

Beroende på område kan det vara värt att kolla upp stadsplaneringen i närområdet. Det kan påverka framtiden både positivt och negativt.
Ja, det var en bra poang! Vi lat faktiskt bli att bjuda pa en annars valdigt fin lagenhet p.g.a just detta, da det fanns planer pa att bygga ett stort studentboende (= ofta ratt stokigt) langre ner pa gatan med borjan denna sommaren.
 
Vad tycker ni om att bjuda pa ett av de forsta stallena man tittar pa? Vi har hittat ett riktigt unikt objekt dar det verkar finnas utrymme for att chansa med ett s.k. "skambud", men kan inte riktigt komma ifran det har att det bara ar fjarde lagenheten vi tittar pa. Vi har ingen bradska alls, men samtidigt ar det som sagt ett valdigt unikt stalle som vi inte lar hitta igen, och som ar precis vad vi drommer om sett till bade omrade och utseende.
 
Om det känns som att ni vill bo där så skulle inte jag tveka på att bjuda bara för att det känns tidigt. Tror ändå magkänslan funkar bra, jag kollade tex både på 1or och 2or när jag började leta bara för att få en känsla för hur det kan vara, innan jag bestämde mig för att ha en 2a. Men om ni skulle tveka lite så är det kanske inte helt rätt.

Sen beror det ju kanske lite på varför det verkar gå att skambjuda, vill de sälja fort? Är det mkt att renovera? Konstigt område?
Men om det går att bjuda lägre än ni kanske planerat att betala så har ni ju tex pengar "kvar" att renovera för eller liknande. Går kanske också att sälja för ett högre pris (eller åtminstone utan större förlust) om några år om ni vill flytta.

Äh vet inte hur mkt jag bidrar med mitt svammel, förhoppningsvis något iaf haha.
 
Vad tycker ni om att bjuda pa ett av de forsta stallena man tittar pa? Vi har hittat ett riktigt unikt objekt dar det verkar finnas utrymme for att chansa med ett s.k. "skambud", men kan inte riktigt komma ifran det har att det bara ar fjarde lagenheten vi tittar pa. Vi har ingen bradska alls, men samtidigt ar det som sagt ett valdigt unikt stalle som vi inte lar hitta igen, och som ar precis vad vi drommer om sett till bade omrade och utseende.

Det viktigaste är att det känns bäst, inte hur många ni tittat på tidigare. Har den det ni är ute efter, så kör!
 
Om det känns som att ni vill bo där så skulle inte jag tveka på att bjuda bara för att det känns tidigt. Tror ändå magkänslan funkar bra, jag kollade tex både på 1or och 2or när jag började leta bara för att få en känsla för hur det kan vara, innan jag bestämde mig för att ha en 2a. Men om ni skulle tveka lite så är det kanske inte helt rätt.

Sen beror det ju kanske lite på varför det verkar gå att skambjuda, vill de sälja fort? Är det mkt att renovera? Konstigt område?
Men om det går att bjuda lägre än ni kanske planerat att betala så har ni ju tex pengar "kvar" att renovera för eller liknande. Går kanske också att sälja för ett högre pris (eller åtminstone utan större förlust) om några år om ni vill flytta.

Äh vet inte hur mkt jag bidrar med mitt svammel, förhoppningsvis något iaf haha.
Jag uppskattar ditt svammel, och tycker inte alls att det är särskilt svamligt! :D

Ja, det är ju alltid lite av ett varningstecken när priset verkar vara förhandlingsbart. I det här fallet har lägenheten legat ute i ungefär 1,5 månad, vilket är länge i den här staden, så ägaren verkar ha lite bråttom att sälja ja. Vi gissar att det beror på att stuprören behöver bytas snarast. Det är ju en relativt liten kostnad som alla boende kommer att dela på (men vi kommer såklart att klargöra detta med föreningen innan vi bjuder i så fall), så det är inte avskräckande för oss. Annars sa mäklaren att intresset har verkat svalt dels p.g.a ont om förvaringsutrymmen (inte ett problem för oss, eftersom vi bara är två och har en del smarta förvaringslösningar i form av möbler redan) och dels p.g.a att det inte finns en enda heltäckningsmatta i hela lägenheten. Folk här är närmast besatta av sina heltäckningsmattor, men för oss är det bara en fördel att det inte finns några :D

Jag har skickat pappren till vår rådgivare nu i alla fall, så får vi se vad han säger. Eventuellt lägger vi ett lågt bud och hoppas på det bästa, precis som du säger så innebär det ju då att man får lite pengar över till att fixa extragrejer. Vi skulle nog börja med att bygga en vägg med skjutdörrsgarderober i båda sovrummen i så fall, för att få mer förvaringsutrymme.
 
I Malmö har det blivit en stor grej med att alla föreningar inte äger marken som husen står på, utan hyr marken av Malmö stad. Hittills har det varit väldigt förmånliga priser då hyreskontrakten författades på typ 20, 30-talet och gällde i 80, 90, 100 års tid med fast hyra... men nu när de omförhandlas är det en sjujäkla hyra, eller så får föreningen köpa loss marken för 50 miljoner (beroende på läge) med saftiga avgiftshöjningar som följd. Vet inte om det är samma i Storbrittanien? Själv hade jag tur och min förening ägde marken, men det var inget jag hade reflekterat över när jag köpte lägenheten för snart 5 år sedan, särskilt som det då inte stod så tydligt i prospektet.
 
Vad tycker ni om att bjuda pa ett av de forsta stallena man tittar pa? Vi har hittat ett riktigt unikt objekt dar det verkar finnas utrymme for att chansa med ett s.k. "skambud", men kan inte riktigt komma ifran det har att det bara ar fjarde lagenheten vi tittar pa. Vi har ingen bradska alls, men samtidigt ar det som sagt ett valdigt unikt stalle som vi inte lar hitta igen, och som ar precis vad vi drommer om sett till bade omrade och utseende.

Jag köpte den första lägenheten jag fysiskt tittade på. Den var liksom rätt. :)
 
I Malmö har det blivit en stor grej med att alla föreningar inte äger marken som husen står på, utan hyr marken av Malmö stad. Hittills har det varit väldigt förmånliga priser då hyreskontrakten författades på typ 20, 30-talet och gällde i 80, 90, 100 års tid med fast hyra... men nu när de omförhandlas är det en sjujäkla hyra, eller så får föreningen köpa loss marken för 50 miljoner (beroende på läge) med saftiga avgiftshöjningar som följd. Vet inte om det är samma i Storbrittanien? Själv hade jag tur och min förening ägde marken, men det var inget jag hade reflekterat över när jag köpte lägenheten för snart 5 år sedan, särskilt som det då inte stod så tydligt i prospektet.
Oj, intressant! Just den lägenheten vi är mest intresserad av just nu står det "Tenure: freehold" på och vi kom fram till att det innebär just något i stil med att även marken under byggnaden ägs. Jag fattade nog aldrig riktigt varför det var så viktigt, men det gör jag ju nu efter att ha läst ditt inlägg. Så tack, den biten ska vi definitivt hålla utkik efter i framtiden! :)
 
Oj, intressant! Just den lägenheten vi är mest intresserad av just nu står det "Tenure: freehold" på och vi kom fram till att det innebär just något i stil med att även marken under byggnaden ägs. Jag fattade nog aldrig riktigt varför det var så viktigt, men det gör jag ju nu efter att ha läst ditt inlägg. Så tack, den biten ska vi definitivt hålla utkik efter i framtiden! :)

Innebär inte freehold ungefär samma sak som ägarlägenhet, dvs. att du äger lägenhet i betydelse att du har lagfart på den?
 
Innebär inte freehold ungefär samma sak som ägarlägenhet, dvs. att du äger lägenhet i betydelse att du har lagfart på den?
Såvitt jag har förstått det så är de flesta lägenheterna här motsvarande ägarlägenheter, om jag har förstått termen "ägarlägenhet" rätt. Bostadsrättsföreningar och liknande existerar inte, utan alla ägare äger sin lägenhet samt en del av byggnaden och får lagfart på detta när köpet går igenom. Det är oftast en salig blandning mellan hyreslägenheter och ägarlägenheter i samma byggnad. Man får sedan antingen anlita ett externt bolag (s.k. factor) som sköter de gemensamma utrymmena, eller så bär man som ägare ansvaret för att sköta det, ta in offerter på t.ex. reparationer och se till att alla ägare bidrar till kostnaden. Tenure freehold beskrivs såhär:

"Outright ownership of the property and land on which it stands. A freehold estate in land (as opposed to a leasehold) is where the owner of the land has no time limit to his period of ownership."
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 904
Senast: Yeah but
·
Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
2 791
Senast: Bison
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
Relationer Vänner och ett socialt liv mår vi ju alla bättre av, men kanske möjligtvis på lite olika sätt beroende på vem vi är tänker jag. Jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 580
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp