Era bästa tips mot bogskav!

Aquakatt

Trådstartare
Hejsan!
Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det på olika sätt men inte lyckats helt. Förra året hittade jag en täckesmodell som inte skavde, men i år skaver samma modell på bogarna. Tidigare år har det funkat utmärkt med Rhino och Amigo, fram tills förra vintern då samma täcken jag haft länge helt plötsligt började skava massor. Antagligen pga mer musklad häst.

Jag är trött på att köpa nya täcken av olika modell för att efter två dagar i hagen konstatera att de också skaver. Känns som pengar i sjön. Har ni några andra tips? Antingen på täckesmodell eller annat.

Följande har testats:
- Rhino & Amigo + liners i 155 cm (skaver)
- Bucas freedom i 165 cm, skaver
- Bucas select i 165 cm, åkte för mkt på sne & skavde då.
- Premier equine Lucanta i 160 cm. Alldeles för långt, men funkar utan svanslapp. Enda täcket förra året som inte skavde. Skaver i år.
- Premier equine Lucanta i 155 cm, skaver
- Premier equine Buster i 155 cm, skaver
- Rambo wug i 155 cm, skaver

Glansspray tycker jag inte hjälper, och är lite rädd för att det skall orsaka reaktion på huden iom att det inte är mkt päls kvar nu. Benlinde-padd hängande över spännen funkade litegrann, men inte i längden. Bogskydd tycker jag generellt stjälper mer än det hjälper, och har skavt mer på tidigare hästar än täcket. Har därför inte vågat prova.
Sydde i renskinn i ett täcke, det lossnade. Sydde i renskinn i ett bogskydd men då blev det alldeles för litet x).

Så, någon som har tips? Naken är inget alternativ, frusen häst som inte satt päls (oklippt).
 
Håll både täcken och häst rena och spraya med glansspray är mitt bästa tips om du inte tycker bogskydd funkar. Byta täckesmodeller ofta och se till att alltid ha täcken med nylonfoder i bogen.
 
Å, visst blir man vansinnig! Det är ju inte billigt med täcken, precis. Jag gjorde av med över 6000 spänn en höst på min skavkänsliga dam...

Mitt hetaste tips är olja. Barn- eller oliv. Det förkortar förvisso livslängden på täckesfodret, men skonar i gengäld bogarna. Överlägset pälsglans, enligt min erfarenhet.

I övrigt håller jag med @Nevermind , här ovan, om ren häst och tillika täcke, växla mellan olika modeller samt nylonfoder.
 
@Aquakatt jag hade provat Rambo original utan wug. På vissa hästar blir just wug tightare och mer låst. Men ja - dyra pengar för att prova blir det men kanske köp ett begagnat?
 
Hejsan!
Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det på olika sätt men inte lyckats helt. Förra året hittade jag en täckesmodell som inte skavde, men i år skaver samma modell på bogarna. Tidigare år har det funkat utmärkt med Rhino och Amigo, fram tills förra vintern då samma täcken jag haft länge helt plötsligt började skava massor. Antagligen pga mer musklad häst.

Jag är trött på att köpa nya täcken av olika modell för att efter två dagar i hagen konstatera att de också skaver. Känns som pengar i sjön. Har ni några andra tips? Antingen på täckesmodell eller annat.

Följande har testats:
- Rhino & Amigo + liners i 155 cm (skaver)
- Bucas freedom i 165 cm, skaver
- Bucas select i 165 cm, åkte för mkt på sne & skavde då.
- Premier equine Lucanta i 160 cm. Alldeles för långt, men funkar utan svanslapp. Enda täcket förra året som inte skavde. Skaver i år.
- Premier equine Lucanta i 155 cm, skaver
- Premier equine Buster i 155 cm, skaver
- Rambo wug i 155 cm, skaver

Glansspray tycker jag inte hjälper, och är lite rädd för att det skall orsaka reaktion på huden iom att det inte är mkt päls kvar nu. Benlinde-padd hängande över spännen funkade litegrann, men inte i längden. Bogskydd tycker jag generellt stjälper mer än det hjälper, och har skavt mer på tidigare hästar än täcket. Har därför inte vågat prova.
Sydde i renskinn i ett täcke, det lossnade. Sydde i renskinn i ett bogskydd men då blev det alldeles för litet x).

Så, någon som har tips? Naken är inget alternativ, frusen häst som inte satt päls (oklippt).

Var på bogen skaver det?

Min har rätt breda bogar och kunde förut få skav om täcket ligger an mot bogen. På honom funkar det fint bara han har höga(!) bogveck på sina täcken. Har du testat med höga bogveck?

Jag hade en elev som hade en häst som var väldigt skavkänslig. De testade allt på hästen. Det som hjälpte mest, förutom täcken som satt väl, var Apotekets vattenbaserade glidmedel. :laugh: Absolut värt att testa!
 
Bogskydd var det som funkade för den hästen jag hade, fick lätt skav om jag glömde bogskyddet.

IMG_2294.JPG
 
Jag har en häst som får skav av allt. Jag hade precis som du provat allt, bogskydd gav än värre skav, man och pälsglans hjälpte inte tillräckligt, renskinn fungerade inte då det blev blött och då orsakade skav osv. osv. Att klippa henne på bogen går absolut inte. Hon var helklippt när hon flyttade hit och hade redan då såriga skav som blödde av och till. Av en ren slump upptäckte jag att lösningen för hennes del är att ha täcken som sitter såpass tajt i halsen så att täcket aldrig hamnar mot bogarna. När jag sticker in handen underifrån ligger täcket alltså inte emot bogen alls.
 
Min känsliga funkar bra med Rambo optimo. Sen tycker jag många har små täcken och drar dem bakåt för att täcka rumpan. Jag drar mitt framåt för att ha mycket plats för bogarna. Optimon är dock väldigt stor i storlekarna. I det täcket har jag en storlek mindre än jag brukar.
 
Min känsliga funkar bra med Rambo optimo. Sen tycker jag många har små täcken och drar dem bakåt för att täcka rumpan. Jag drar mitt framåt för att ha mycket plats för bogarna. Optimon är dock väldigt stor i storlekarna. I det täcket har jag en storlek mindre än jag brukar.

Just det med fel strl på täckena har jag sett ofta. Rambo optimo är super som stalltäcke men utetäcket tycker jag är riktigt tungt att hantera men det är ju höga veck och en annan utskärning på dem liksom.
 
+ en på rambo optimo som löste problemet för min häst.

Min häst har "för breda bogar för sin rygglängd". Har han ett täcke i rätt längd är det för trångt fram. Ett täcke som är nog rymligt fram glider istället bak så att det till slut blir tajt i alla fall. Lösningen var optimo.

Men det är förstås en svindyr lösning. Försök hitta ett slitet begagnat för att testa passformen?
 
Ja det är ett as att hantera 😂 jag är kort med stor häst dessutom. Tycker skärningen är en av de saker som ger så skön passform för hästen
 
Stort tack för alla tips, guld värt! Väljer att försöka svara alla i samma inlägg
@Ace och @Irca Jag har provat ett Rambo Optimo på stallgången en gång, passformen blev skum och det la sig så det kändes som att tryck på manken skulle uppstå.. Gick ändå ner i storlek och provade 145 cm. :( Har dock inte provat det under en längre tid, något dygn.

@mackan har övervägt Rambo original / duo, ska se om någon i stallet har i rätt storlek. Då kan jag ju låna och prova. Annars leta begagnat (behöver bara sälja wug'en först..). Som du säger är det såpass dyra att jag inte är så sugen på att köpa nytt om det sen inte funkar.

@tuaphua Hon får skav framförallt på bogspetsarna. Upplever henne ganska smal över bogarna, en stor häst i övrigt men förbygel etc behöver sitta ganska långt in i hålen s.a.s. Rambo wug såg dock tight ut över bogarna och skavde även "mitt fram", närmare bogspännet. Premier Equine Buster och Lucanta har rätt höga bogveck, är det likvärdiga det som fungerat för dig?

Och i övrigt: Ska prova olja, har även en flaska cowboys magic i stallet också som jag inte tänkt på. Skall testas idag! Har även funderat på om man ska prova Rhino / Amigo i större storlek? Tycker 155 cm generellt sitter bra på henne. Blir dock i minska laget om stalltäcke / liner används.
 
Bogskydd tycker jag generellt stjälper mer än det hjälper, och har skavt mer på tidigare hästar än täcket. Har därför inte vågat prova.
Har du provat bogskydd i "Bib"-modell? De vanliga i "baddräktstyg" har jag också erfarenheten att skavkänsliga får skav av dem istället, men Bib-varianter i satin brukar funka bra. Googla Bossy Bib. Shires har även någon rip-off för lite drygt en hundring. Jag har flera och slänger dem i tvätten ca var 14 dag och det har fungerat för mina skavkänsliga kusar iaf.
 
Stort tack för alla tips, guld värt! Väljer att försöka svara alla i samma inlägg
@Ace och @Irca Jag har provat ett Rambo Optimo på stallgången en gång, passformen blev skum och det la sig så det kändes som att tryck på manken skulle uppstå.. Gick ändå ner i storlek och provade 145 cm. :( Har dock inte provat det under en längre tid, något dygn.

@mackan har övervägt Rambo original / duo, ska se om någon i stallet har i rätt storlek. Då kan jag ju låna och prova. Annars leta begagnat (behöver bara sälja wug'en först..). Som du säger är det såpass dyra att jag inte är så sugen på att köpa nytt om det sen inte funkar.

@tuaphua Hon får skav framförallt på bogspetsarna. Upplever henne ganska smal över bogarna, en stor häst i övrigt men förbygel etc behöver sitta ganska långt in i hålen s.a.s. Rambo wug såg dock tight ut över bogarna och skavde även "mitt fram", närmare bogspännet. Premier Equine Buster och Lucanta har rätt höga bogveck, är det likvärdiga det som fungerat för dig?

Och i övrigt: Ska prova olja, har även en flaska cowboys magic i stallet också som jag inte tänkt på. Skall testas idag! Har även funderat på om man ska prova Rhino / Amigo i större storlek? Tycker 155 cm generellt sitter bra på henne. Blir dock i minska laget om stalltäcke / liner används.
Har du provat något täcke som har bogveck precis över bogspetsarna? Typ som backontracks nättäcke. Jag tror att weatherbeeta gör utetäcken med sådana.
Annars kom jag att tänka på Masta som en kompis till mig har och är väldigt nöjd med. Deras bogveck ser trevliga ut.
 
Hejsan!
Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det på olika sätt men inte lyckats helt. Förra året hittade jag en täckesmodell som inte skavde, men i år skaver samma modell på bogarna. Tidigare år har det funkat utmärkt med Rhino och Amigo, fram tills förra vintern då samma täcken jag haft länge helt plötsligt började skava massor. Antagligen pga mer musklad häst.

Jag är trött på att köpa nya täcken av olika modell för att efter två dagar i hagen konstatera att de också skaver. Känns som pengar i sjön. Har ni några andra tips? Antingen på täckesmodell eller annat.

Följande har testats:
- Rhino & Amigo + liners i 155 cm (skaver)
- Bucas freedom i 165 cm, skaver
- Bucas select i 165 cm, åkte för mkt på sne & skavde då.
- Premier equine Lucanta i 160 cm. Alldeles för långt, men funkar utan svanslapp. Enda täcket förra året som inte skavde. Skaver i år.
- Premier equine Lucanta i 155 cm, skaver
- Premier equine Buster i 155 cm, skaver
- Rambo wug i 155 cm, skaver

Glansspray tycker jag inte hjälper, och är lite rädd för att det skall orsaka reaktion på huden iom att det inte är mkt päls kvar nu. Benlinde-padd hängande över spännen funkade litegrann, men inte i längden. Bogskydd tycker jag generellt stjälper mer än det hjälper, och har skavt mer på tidigare hästar än täcket. Har därför inte vågat prova.
Sydde i renskinn i ett täcke, det lossnade. Sydde i renskinn i ett bogskydd men då blev det alldeles för litet x).

Så, någon som har tips? Naken är inget alternativ, frusen häst som inte satt päls (oklippt).

Det som alltid fungerat klockrent om mina hästar får skav är att ta gamla bommullslakan och tråckla fast för hand i bogen på täckena. Var noga att man inte sticker nålen igenom det yttersta lagret på täcket för då förstör man vattenmembranet och använd riktigt stark tråd. Dom slits och man får byta ut lakanfodringen efter ca en säsong men det är ju inte dyrt så spelar ju inte så stor roll förutom att det är trist att sy dit dom... Tänk på att inte sätta fodret för tajt och sy enbart längs kanterna inte tvärsöver sas. Lakanfodret ska gärna vara lite löst för då följer fodret med hästen och tar smällen vid rörelse istället för hästens hud sas. 😊
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Det som alltid fungerat klockrent om mina hästar får skav är att ta gamla bommullslakan och tråckla fast för hand i bogen på täckena. Var noga att man inte sticker nålen igenom det yttersta lagret på täcket för då förstör man vattenmembranet och använd riktigt stark tråd. Dom slits och man får byta ut lakanfodringen efter ca en säsong men det är ju inte dyrt så spelar ju inte så stor roll förutom att det är trist att sy dit dom... Tänk på att inte sätta fodret för tajt och sy enbart längs kanterna inte tvärsöver sas. Lakanfodret ska gärna vara lite löst för då följer fodret med hästen och tar smällen vid rörelse istället för hästens hud sas. 😊
Jag gjorde liknande när min häst hade problem med skav från schabraket fast jag använde ett örngott i siden. Fungerade toppen och när pälsen väl återhämtat sig i ett år kunde han gå tillbaka till vanliga schabrak.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har en "rygghäst" som lätt blir spänd om han blir kall om ryggen. Att han är extremt varm och helst skulle leva helt utan...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ace
·
Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 623
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 461
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo...
2
Svar
29
· Visningar
2 867
Senast: Gabriol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp