Era bästa tips när allting är skit

Jag har nyligen tagit mig ur en liknande period och även om mitt första råd är att ta hjälp/terapi så har jag också full förståelse för att det tar emot. Jag har dels dåliga erfarenheter och i många fall har det varit en krycka att luta sig mot där och då, men ingen långvarig förändring.

Mitt recept har varit: vara snäll mot mig själv, minska krav till minimum och att det räcker att dyka upp, göra det man måste endast osv - allt behöver inte alltid vara superbra. Regelbundna rutiner med mat, sömn och träning. Planera in någon enstaka rolig grej som spadag, middag ute osv men typ 1-2 gång i månaden bara så det inte blir ett måste/övermäktigt. Underlätta där man kan: orkar man inte laga mat - köp färdigt, orkar man inte städa - låt bli/köp typ robotdammsugare eller städtjänst för att göra det lättare osv. Skippa sånt som inte känns roligt och fokusera på det som känns roligt. Och förlåta mig själv när jag mår dåligt och faktiskt inte orkar! Det är okej att må dåligt, att inte orka, att inte städa/laga mat/vara social och så tar man nya tag en annan dag.
 
Jag har inget att tillägga utan håller med en del inlägg med tips du redan fått.
Själv jobbar jag med mig själv i att bara vara, att det faktiskt är ok, det är nog så svårt att tillåta sig själv det ;)
Men jag vill säga att det är kul och trevligt att du är tillbaka igen och som du märkt så är Buke ett bra bollplank (för det mesta).
Ta hand om dig :heart
 
Ush vad jobbigt det låter :(.

Som flera andra redan nämnt är också mitt tips terapi. Jag går på istdp (intensive short-term dynamic psychoterapy) sedan 2 år tillbaka. Jag går privat så det är dyrt, därför går jag ca varannan månad. Det är långa sessioner på 2-3h så jag får ut mycket av varje tillfälle.

Det man gör är att man går in i sina känslor och terapeuten har stenkoll på ens ångestnivå så att den inte höjs under sessionerna. Det känns tryggt. Samtidigt är det väldigt utmanande. Det går inte att snacka bort något utan fokus ligger på att känna känslor. Det är tufft, men känns skönt efteråt. Jag har genom terapin fått reda på vad som är grundorsaken till mina problem och att mina problem är tillräckligt stora för att gå till psykologen med.

Jag tror det skulle vara bra för dig att ta reda på vad alla känslor grundar sig i och gå vidare därifrån. Lycka till oavsett hur du gör :heart!
 
Nu har har bokat terapi nästa vecka. Genom samma aktör som du tipsade om @Malibu_Stacy men gjorde ett självskattningstest och matchades ihop med några andra terapeuter. Så valde en av dem som såg sympatiskt och trevlig ut.

Jag har nog alltid sett det som onödigt med terapi för att ta mig ur respektive svacka men blev påmind i den här tråden om mönstret med ångestproblematik och nedstämdhet, och att terapin kanske inte primärt behövs för att klara av just den här perioden men att den kanske kan hjälpa mig undvika framtida sådana. Vem vet, att jag har ångest med jämna mellanrum kanske inte måste vara en del av livet? Jag har nog bara tänkt att det är så och förlikat mig med det.
 
Nu har har bokat terapi nästa vecka. Genom samma aktör som du tipsade om @Malibu_Stacy men gjorde ett självskattningstest och matchades ihop med några andra terapeuter. Så valde en av dem som såg sympatiskt och trevlig ut.

Jag har nog alltid sett det som onödigt med terapi för att ta mig ur respektive svacka men blev påmind i den här tråden om mönstret med ångestproblematik och nedstämdhet, och att terapin kanske inte primärt behövs för att klara av just den här perioden men att den kanske kan hjälpa mig undvika framtida sådana. Vem vet, att jag har ångest med jämna mellanrum kanske inte måste vara en del av livet? Jag har nog bara tänkt att det är så och förlikat mig med det.

Bra! :heart

Jag tror också mycket på att få verktyg för att hantera dipparna när de kommer. Det jag lärde mig när jag gick i terapi under en kortare period under universitetstiden har jag fortfarande nytta av när det blåser.

Sedan håller jag med flera andra i tråden, att sova ordentligt, göra roliga saker, träna och unna dig saker. Dvs generellt vara snäll mot dig själv :)
 
Ha kontroll på vardagen/fritiden. Se till att man har snyggt och städat i hemmet.
Sen att ha en rutin på träningen och precis som du att unna sig god mat osv ibland. Försöka se det roliga i de små sakerna och inte titta för mycket i framtiden. Som tex när de och de sker om en vecka/månad/år då kommer allt bli så mycket bättre. Utan se framemot de små sakerna i vardagen hela tiden.
Då mår jag som bäst.
Samtidigt som det där kan bli en press om man lägger det på sig att man ska klara det där när man mår dåligt... Utöver det som redan är jobbigt.
 
[
Instämmer med dig. Det är liksom good enough som gäller, det är bra det man orkar med. Resten får man ta en annan dag.
Exakt. Jag har själv lite så vissa dagar just nu. Vet exakt vad grundorsaken är däremot, så jag väntar mest ut känslorna

Innan någon börjar hojta vården till mig så har jag verktygen osv samt medicinering, men man lyckas inte fullt ut jämt 😉.

@Voeux försök tänk att det är helt mänskligt att få sådana perioder och vi är många som har dem, jag har tyvärr inga konkreta tips utöver de du fått just nu. Men det är möjligt att jag återkommer när jag kan formulera något.
Kram
 
Nu har har bokat terapi nästa vecka. Genom samma aktör som du tipsade om @Malibu_Stacy men gjorde ett självskattningstest och matchades ihop med några andra terapeuter. Så valde en av dem som såg sympatiskt och trevlig ut.

Jag har nog alltid sett det som onödigt med terapi för att ta mig ur respektive svacka men blev påmind i den här tråden om mönstret med ångestproblematik och nedstämdhet, och att terapin kanske inte primärt behövs för att klara av just den här perioden men att den kanske kan hjälpa mig undvika framtida sådana. Vem vet, att jag har ångest med jämna mellanrum kanske inte måste vara en del av livet? Jag har nog bara tänkt att det är så och förlikat mig med det.
Så himla bra! Heja dig :heart
 
Samtidigt som det där kan bli en press om man lägger det på sig att man ska klara det där när man mår dåligt... Utöver det som redan är jobbigt.
Instämmer med dig. Det är liksom good enough som gäller, det är bra det man orkar med. Resten får man ta en annan dag.
Jo, alla fungerar väl olika.
Jag berättade bara vad som fungerar för mig och vad jag mår bra av . Men är man så dålig att man inte ens har ork att städa hemma så kanske man behöver hjälp.
 
Jo, alla fungerar väl olika.
Jag berättade bara vad som fungerar för mig och vad jag mår bra av . Men är man så dålig att man inte ens har ork att städa hemma så kanske man behöver hjälp.

Och jag säger precis tvärtom. Många som mår riktigt dåligt städar frenetiskt hemma eftersom ordningen i hemmet är det enda de kan hålla kontroll över. Ordningen omkring dem får kompensera kaoset inuti.
 
Och jag säger precis tvärtom. Många som mår riktigt dåligt städar frenetiskt hemma eftersom ordningen i hemmet är det enda de kan hålla kontroll över. Ordningen omkring dem får kompensera kaoset inuti.
Alla har ju olika nivåer av vad städat är också...
Man behöver inte ta det till överdrift. Kan ju räcka med att man håller köket rent efter middagen och tar undan disken tex.
 
Nu har har bokat terapi nästa vecka. Genom samma aktör som du tipsade om @Malibu_Stacy men gjorde ett självskattningstest och matchades ihop med några andra terapeuter. Så valde en av dem som såg sympatiskt och trevlig ut.

Jag har nog alltid sett det som onödigt med terapi för att ta mig ur respektive svacka men blev påmind i den här tråden om mönstret med ångestproblematik och nedstämdhet, och att terapin kanske inte primärt behövs för att klara av just den här perioden men att den kanske kan hjälpa mig undvika framtida sådana. Vem vet, att jag har ångest med jämna mellanrum kanske inte måste vara en del av livet? Jag har nog bara tänkt att det är så och förlikat mig med det.
Bra.
Man behöver inte alls ha ångest med jämna mellanrum. Om du kan hitta vägar att hindra det är det värt jobbet.

Varma tankar
/tanten
 
Så bra att du har bokat tid med en terapeut, det kommer säkert vara givande :)

Kan tipsa om en app som heter Wysa. Det är, enkelt beskrivet, en terapeutisk självhjälpbot (helt anonymt). Du kan chatta med den och få hjälp med att utforska olika tekniker för att hantera till exempel stress och ångest, till exempel reframing och guidade meditationer. Det kanske låter lite meningslöst att prata med en bot, men i alla fall jag har haft stor nytta av den.

wysanew_ydv7t2.png


Dessutom har jag appen Happify, som helt enkelt har gamifierat "lycklighetsaktiviteter".
 
Tack för att du gjorde mig självmedveten. :bow:
Jag tål inte kaos hemma. När det blir för stökigt,ex när hantverkare hemma mår jag jättedåligt.
@Görel @Witcher jag tänker att självklart påverkar en vilsam och trivsam miljö och ett hem som är hyfsat rent och fräscht måendet positivt jämfört med ett hem fullt av tomma pizzakartonger, gammal disk och sopor som luktar. Jag tror inte att någon som framhåller det vill sälja in pedanteri och städmani som något positivt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 651
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 871
Senast: Sezziyanen
·
B
Övr. Barn Hej! Skrivit tidigare om min dotter som mår dåligt. Då frågade jag hur ni tyckte jag skulle göra med idrotten, pga att hon skär sig. Det...
2
Svar
23
· Visningar
2 656
Senast: Litenvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp