Era bästa tips om lädervård?

Lilla_momma

Trådstartare
Har sökt men bara hittat väldigt gamla trådar så jag startar en ny och hoppas på lite kloka tips och förslag :)
Efter att ha hållit på med hästar i 15 år har jag insett att jag inte kan nånting om lädervård och att jag förmodligen smort sönder mina första ridstövlar. Dom har blivit säckiga och för mjuka av för mycket fett, som jag har smort på med den goda avsikten för att skydda mot väta och slitage mot sadelkåpan. Så snart är det kanske dags att köpa nya och göra om och rätt. Har sett att vissa gör rent med bara vatten eller använder "vanlig" skokräm. Jag bryr mig inte om att det blir blankt utan främst att det inte blir skav mot sadeln och att stövlarna håller. Av samma skäl söker jag en bra produkt att smörja in sadelkåpan med som ger lite skyddande yta mot slitage av stigläder och stövlar, några tips? Har provat några olika helt planlöst med blandat resultat. Har ni olika produkter till träns, sadel och stövlar? Vad har ni för lädervårdsrutiner?
Tack på förhand :bow:
 
Jag använder olika produkter till hästens läder och mitt läder. Dvs till sadel, träns osv använder jag lädertvål ihop med vatten och torkar sedan bort löddret. Efter smörjer jag in med läderbalsam som innehåller antingen lanolin eller neatsfoot oil. Vill inte använda olja pga risken att förstöra lädret.

Stövlarna rengörs med mjuk borste och fuktig trasa. Sen använder jag skokräm vid behov.

Jag tror du bör släppa tanken på ett skyddande lager och istället vara noga med att håll rent, det som skaver är när det kommer in smuts mellan kåpa och stövel (tex damm från underlaget).
 
För att minska slitage/friktion vill du ha helt vanlig lädersåpa/tvål. Fett används när lädret börjar bli torrt, aldrig innan eller "för säkerhets skull". Vax används för att skydda mot väta och smuts.

Jag använder samma produkter till allt mitt läder, hästens, ryttarens och friluftsprylar enligt ovan princip. Vardaglig vård består i fuktig trasa för att hålla rent och stryka på ett lager såpa på slitageytor. Fett använder jag 1-2 gånger per år. Jag har hittils inte haft något läder som gått sönder annat än av våld.

Jag tycker det finns många fina produkter och provar gärna nya när de väl tar slut vilket typ nästan aldrig händer. Favoriterna är:
B&E lädersåpa
Ekol lädertvål
Effax läderbalsam
Meindl sportvax
 
Vad är det för fett du använt? Det är stor skillnad på fett och fett när det kommer till smörjning!
Jag har provat olika, bla stubben hanolfett, något billigare som jag inte minns namnet på men där kvaliteten nog speglas i priset, effax och prestige läderbalsam
 
Kikade i den här tråden där det i trådstarten tipsas om att använda balsam som vårdar (lanolin) och ger en skyddande yta (bivax) samt olja någon gång ibland. Håller ni med? (Tror detta inlägg gäller sadel/träns mer än stövlar?)
 
Jag använder Effax både till hästens grejer och mina. Har gjort det i säkert femton år, kommer aldrig överge det.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Kikade i den här tråden där det i trådstarten tipsas om att använda balsam som vårdar (lanolin) och ger en skyddande yta (bivax) samt olja någon gång ibland. Håller ni med? (Tror detta inlägg gäller sadel/träns mer än stövlar?)
Det är inte svårare än att hålla rent, skydda mot fukt och hålla mjukt. Exakta produkter spelar mindre roll men en stor andel hästmänniskor smörjer helt enkelt för ofta. Läder som redan är mjukt behöver inte vårdas ytterligare. Läder som inte tar åt sig fukt behöver inte vaxas igen osv
 
Jag har provat olika, bla stubben hanolfett, något billigare som jag inte minns namnet på men där kvaliteten nog speglas i priset, effax och prestige läderbalsam
Vax är det enda du behöver för att det ska bli vattenavvisande. Annat smörj kan du spara tills de känns torra. Putsa med skokräm om de förlorar glans/efter rengöring. Jag brukar tvätta och vaxa mina stallkängor varje vår (de används bara på vintern), har inte behövt putsa eller fetta dem sen de köptes för typ tre år sen, och då får de betydligt mer slit än ridstövlar, om du nu inte har ridstövlarna precis alltid. De tål nog mer än du tror :)
 
Jag kör samma på allt. Ekol lädertvål och sen nåt fett vid behov (Om det känns torrt eller vid storrengöring), just nu har jag Veredus Curium läderbalsam hemma.

Min rutin är att när jag har något nytt hemma så fettar jag in det och låter det torka innan användning. Sedan putsas det med tvålen när jag får feeling. Brukar funka bra. Stövlarna drar jag av om de ser skitiga ut eller om jag ska på träning.
 
Jag kör samma på allt. Ekol lädertvål och sen nåt fett vid behov (Om det känns torrt eller vid storrengöring), just nu har jag Veredus Curium läderbalsam hemma.

Min rutin är att när jag har något nytt hemma så fettar jag in det och låter det torka innan användning. Sedan putsas det med tvålen när jag får feeling. Brukar funka bra. Stövlarna drar jag av om de ser skitiga ut eller om jag ska på träning.

Med samma lädertvål? Inte hållit på med lädervård på över 10 år så försöker minnas hur man gör :laugh:
 
Har sökt men bara hittat väldigt gamla trådar så jag startar en ny och hoppas på lite kloka tips och förslag :)
Efter att ha hållit på med hästar i 15 år har jag insett att jag inte kan nånting om lädervård och att jag förmodligen smort sönder mina första ridstövlar. Dom har blivit säckiga och för mjuka av för mycket fett, som jag har smort på med den goda avsikten för att skydda mot väta och slitage mot sadelkåpan. Så snart är det kanske dags att köpa nya och göra om och rätt. Har sett att vissa gör rent med bara vatten eller använder "vanlig" skokräm. Jag bryr mig inte om att det blir blankt utan främst att det inte blir skav mot sadeln och att stövlarna håller. Av samma skäl söker jag en bra produkt att smörja in sadelkåpan med som ger lite skyddande yta mot slitage av stigläder och stövlar, några tips? Har provat några olika helt planlöst med blandat resultat. Har ni olika produkter till träns, sadel och stövlar? Vad har ni för lädervårdsrutiner?
Tack på förhand :bow:
Jag är noga med sadeln och all läderutrustning och jag brukar tvätta av sadeln med prestige cleaner, torka av, och sedan smörja in prestige conditioner. Väldigt lätt att smörja in, som en handkräm ungefär.

För att skydda sadeln läget jag till sist på equipe soft grease. Det är riktigt fett och håller mot väta!

Stövlarna torkar jag av med fuktig trasa och för övrigt så instämmer jag med ett andra. Helt och rent, snarare än för mycket fett.
 

Liknande trådar

W
  • Låst
Utrustning Vad är erat bästa tips för att få läder att SKINA. Få en blank och "hård" yta? Har testat med diverse olika läderfett, salvor, tvålar...
Svar
6
· Visningar
2 041
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 921
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 863
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp