Era bästa tips på mat som äts kall

panzy

Trådstartare
Kommer jobba utan möjlighet att värma mat i sommar (och typ resten av livet), behöver inspiration så jag inte tröttnar på sallad efter första veckan ;-)
Behöver va relativt matigt. Sallad funkar om den är lite "roligare". Har i princip fri tillgång på nötkött så förslag på vad man kan göra med det för att äta kallt önskas också :-)
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

Jag har precis (vädret, antar jag :) !) blivit supersugen på pastasallad. Jag brukar ha i pasta, skinka/salami, melon, salladsblad av något slag, majs, oliver, fetaost, etc och så en god dressing på. Gott bröd till. Mums!! Ska jag göra imorgon - en STOR bytta :)!
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

Lyxigare smörgåsar.
Vissa pajer är lika goda kalla som varma.
Wraps.

Kan du ta med mattermos?
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

Lite magrare köttdelar med nån god marinad tycker jag funkar fint. Med nån potatissallat till kanske?

Sist jag var på "finmiddag" på hotell så fick vi kall färskpotatis med aioli och kycklingfile. Det var supergott! Hade först lite svårt för den kalla potatisen, men det gick faktiskt bra ihop med aiolin. Så kall man behöver inte vara så förförligt bara det är rätt konsistens och smakar mycket tycker jag. Är det dåligt kryddat så smakar det ju inte lika bra kallt tycker jag. Riktigt krämig potatisgratäng har jag inga som helst problem att äta kall.
färsbiffar är ju också galet gott kalla, går ju att ha var som helst till eller bara ha på en macka.
Ägg är ju mättande och smidigt att ha med sig.

Beroende på hur lång tid det går mellan att du åker hemifrån och lunchen så kan det ju funka med en ordentlig mattermos/låda som håller värmen. Om du är utomhus och har bil så finns det ju såna där små värmare som man kopplar till cigarettuttaget i bilen. Kanske kan vara något?
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

Kallrökt lax med sås på creme fraiche blandat med hjortronsylt. Låter konstigt men såsen är bara så :d
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

couscous, matvete, quinoa osv

och sa nagon rora till :) jag brukar gora nagot me korsbarstomate och haloumi ;)
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

Av nötkött, rostbiff, kjälknul, saltrulle mm mm flera olika styckdetaljer går att tillaga som dessa, kan även göra köttbullar och äta kalla. Gör sylta på benen. Sen äta med potatissallad, sallad, mackor eller pastasallad typ :D Går att göra massa gott och kul :d
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

*kl*
Tack för alla bra tips!

Mattermos har jag men hade tänkt vänta med den till den kallare årstiden, för då kommer jag definitivt inte vilja äta sallad!
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

Tabouleh, en arabisk bulgursallad som är så god att man baxnar. Kan ätas m lax å kall sås (ex gräddfil m sån därn Tai sweet chili sås)
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

Av nötköttet borde du ju kunna göra tjälknöl eller rostbiff och ha i sallad eller på matiga smörgåsar. Det är otroligt gott, tycker jag! :d
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

hemmagjord pizza är god kall tycker jag :) Nästan godare än när den är nybakad o varm...
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

Kalla hamburgare med sallad o lite tacosås är super gott kallt.
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

Smördegsknyten med tex feta och spenat som innehåll tycker jag funkar bra kallt :).Kanske lite rostbiff/tjälknöl till det?
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

Det finns massor... Det första jag tänkte på (efter sallad) är taco med kycklingbitar i stället för köttfärs. Det är ju i princip bara färsen som är varm.

Hemgjord potatissallad (gräddfil, majonnäs, lök, syrligt äpple och potatis såklart) är ju himmelskt och passar till "allt", såväl grönsaker som varmt eller kallt kött.

Det finns massor med såser som är goda kalla i butik. Funkar ju att servera till t.ex grönsaker och kött.
 
Sv: Era bästa tips på mat som äts kall

Färska vårrullar, wraps, sushi, nice-sallad, pannkaksrullar med fyllning eller kanske en studenklassiker makrill i tomatsås, ett kokt ägg, en skalad morot och en knäckebrödsskiva ;).
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 071
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp