Era bästa tips på ridkläder för att hålla sig torr i regn

__sofia__

Trådstartare
Nu är ju hösten på gång (i alla fall här) och med den mer regn, lera och mörker. Vad är era bästa tips för att man ska hålla sig helt torr när man är ute och sköter om hästarna och framförallt när man rider?
Funkar det för er med bara vanlig ridutrustning med bara en ridkappa över? Något annat speciellt över benen? Vanliga ridskor/ridstövlar i läder eller speciella? Något ovanpå hjälmen, eller räcker den? Några speciella märken som är bra och håller tätt?
 
Jag har en regnkappa från gekås som går ner till fötterna. Finns liknande på hööks också. Torrt att rida i. 👍🏻 Gummistövlar när jag grejar ute så blir det inte blött alls. Den är rymlig så får under kläder ifall det är kallt.
 
Jacka och byxor från Stierna 😍 Finns både fodrad och ofodrad beroende på behov. Håller alltid tätt och andas, jackorna har luva som passar över hjälmen om det verkligen öser ner. Rider gör jag i vanliga ridskor/stövlar. Infettat läder tål det mesta. Till stallarbete i ösregn och lera har jag gummistövlar från Ariat.
 
Det var inte många som håller sig torra när de rider ut i regn ;)

@Ketrawzc Fungerar den bra även om man rider lätt och liknande? Den ligger stilla där den är då och skyddar så det inte kommer mer regn på sadeln? Eller är den helt öppen där bak?
 
Jag har en jättebra regnkappa från stierna, men i övrigt kör jag som vanligt de få gånger jag rider i regn. Oftast håller jag mig dock i ridhuset när det är oväder😉
 
Har provat trench från uhip. Den höll bra tills jag till sist behövde tvätta den. Efter det läckte den som ett såll trots impregnering. Reklamation på den. Nu har jag regnkappa från Hööks. Oväntat nöjd.
 
Har provat trench från uhip. Den höll bra tills jag till sist behövde tvätta den. Efter det läckte den som ett såll trots impregnering. Reklamation på den. Nu har jag regnkappa från Hööks. Oväntat nöjd.
Den långa Outback? Eller någon annan regnkappa?
 
Nu är ju hösten på gång (i alla fall här) och med den mer regn, lera och mörker. Vad är era bästa tips för att man ska hålla sig helt torr när man är ute och sköter om hästarna och framförallt när man rider?
Funkar det för er med bara vanlig ridutrustning med bara en ridkappa över? Något annat speciellt över benen? Vanliga ridskor/ridstövlar i läder eller speciella? Något ovanpå hjälmen, eller räcker den? Några speciella märken som är bra och håller tätt?
Jag kör CRW Outback ifall det är riktigt ruskigt.
Mindre ruskigt så duger det med jacka och softshellridbyxor.
 
Jag har Uhip regular sport jacket, samt ridkjol i galon. Själva plaggen håller tätt men kan fortfarande bli blött i sadeln när man rör sig så hade säkert kunnat ha en bättre utformning på kjolen. I övrigt är jag klädd som vanligt vid ridning, gummistövlar på marken. Har vinterjacka från Stierna som också håller regn bra, men den är för varm för mig under hösten. Mina plagg håller regn bra även efter tvätt.
 
Det var inte många som håller sig torra när de rider ut i regn ;)

@Ketrawzc Fungerar den bra även om man rider lätt och liknande? Den ligger stilla där den är då och skyddar så det inte kommer mer regn på sadeln? Eller är den helt öppen där bak?
Ja man fäster den runt låret. Kan inte svära på att den täcker hela sadeln men jag tror det. Den är vid och bra, smidig. Det är väl i princip en kopia på hööks modell outback.
 
Jag tycker inte om långa regnkappor och rider med regnjacka, tunna regnbyxor med en matt yta, hjälm med stor solskärm och ett par Tretorn Advance. Utöver det förvarar jag extra tröjor, strumpor, byxor och jackor i min bil. Jag blir lätt sjuk av att bli nedkyld och får anpassa ridgarderoben efter det.

Jag kör med ridtäcket Rambo Mac in a Sack från Horseware till en häst som hatar regn. Hon håller sig torr och nöjd under ridpasset :D
 
Har tyvärr inte ridit på några år, men när jag gjorde det och det var dåligt väder så hade jag oftast gummiridstövlar från Aigle, varseljacka från Hööks och regnbyxor Storm System från Didriksons. Funkade hur bra som helst, blev endast lite blöt i nacken i sämsta fall, av stopp från hjälmen.
 
Har en vanlig regnkappa i galon från Ica Maxi som jag köpt i stor storlek. Drar på den utanpå min vanliga jacka om jag ska rida i ordentligt regnväder. Funkar jättebra!
 
Jag har Jacsons fleecefodrade regnkappa. En riktig livräddare i oktober-november. Till fötterna har jag just nu inget bra alternativ sen jag fick ge upp mina älskade gummistövlar som jag fyndade nånstans för länge sedan… har inte hittat lika bra så är blöt så länge…
 
Nu när det är kallare brukar jag köra på min ridkappa från Jacson i modellen "Mary" då den är vattenavvisande. På fötterna kör jag mina vanliga ridstövlar i läder, kanske inte optimalt eftersom lädret tar stryk, men de håller mina fötter och vader torra.

Om det ösregnar ute kör jag dock på en rid-regnkappa från Horze i modellen "Hazel". Köpt den i en större storlek så får plats med jacka under ifall det skulle vara väldigt kallt ute.
 
Nu är ju hösten på gång (i alla fall här) och med den mer regn, lera och mörker. Vad är era bästa tips för att man ska hålla sig helt torr när man är ute och sköter om hästarna och framförallt när man rider?
Funkar det för er med bara vanlig ridutrustning med bara en ridkappa över? Något annat speciellt över benen? Vanliga ridskor/ridstövlar i läder eller speciella? Något ovanpå hjälmen, eller räcker den? Några speciella märken som är bra och håller tätt?


Har ridskor, shortchaps och ridkjol och ridjacka när jag rider. Tycker det håller bra för regnet . Brukar ha ridkjol även när jag fixar i stallet och hämtar häst om det regnar. Den jag har håller bra för regnet. Har dock inte egen häst men har inget ridhus att rida i så vi rider utomhus jämt och jag hyr även häst och då ingår allt runtomkring hästen. Vi har också ansvar att mocka och byta vatten till vår ridskolehäst när vi rider på ridskolan.
 
Jag har en trench från Uhip som jag har när det regnar. Den håller inte för något hällregn, men vid så mycket regn hade jag inte ridit ute öht 🙈 En liner under om det är kallt. Och så har jag vattentåliga vinterstövlar. Men viktigast för mig är att ha en stor luva på jackan som går över hjälmen. Finns inget värre än när kallt vatten droppar ner från hjälmen in under jackan :nailbiting:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 005
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 336
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Vad har ni för ridkläder? Vad behöver man egentligen? Jag har -6 par ridbyxor varav 3 jag gillar - 3 långärmade tröjor till ridning...
2
Svar
23
· Visningar
1 415
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 498
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp