Era bästa bomövningar

Problematisk

Trådstartare
Jag har idétorka och behöver nya förslag!
Både jag och hästen gillar bommar. Alltså även när de ligger på marken. Jag rider mycket ordentligare och mer noga när jag har nåt tydligt att gå på (lägg volt över bommen/rid på 4-5-6 galoppsprång mellan bommarna/vänd upp och rakrikta mot den bommen etc) och hästen behöver träna på var hon har tassarna, så bommar är nyttigt för oss båda.

Men vad kan vi hitta på? Vi har en rätt liten bana, så långa galoppbomsserier fungerar Inte så bra. Vill man hinna svänga innan och efter, och även kunna rida på lite, så är två bommar med 18 meter mellan nästan på gränsen.
Det jag brukar göra nu är variera antalet språng på 18 meter, rida på en fyrklöver, och travbommar med olika avstånd.
Även om det är nyttigt så blir det lätt lite enformigt i längden, så dela med er av era bästa tips!

Enbart bommar på marken, och sånt som är nyttigt för ett ringrostigt hoppekipage :)
 
När jag sist var ute i "mitt" (numera fd) stall så hade en mamma där precis köpt hem lite bra böcker med övningar, jag själv har Hippsons serier med ridövningar men hon hade köpt "Roligt med bommar och koner: över 160 övningar för alla ryttare och hästar", och även boken "Inspiration på ridbanan: 220 övningar för alla ryttare och hästar".
Bläddrade lite i dem och där fanns en massa roliga övningar!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 233
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp