Era erfarenheter av kastreringen

Masse

Trådstartare
Har nu min första "lilla " hund, beräknas väga 5 kilo som vuxen. Alla mina andra hundar har varit riktigt stora.
Mina nuvarande stora har bägge haft problem som troligen inte hade uppstått om dom varit kastrerade. En har haft analfistlar och en prostatabesvär så jag har sett undersökningarna som gjorts på dom. Inser att det skulle vara väldigt svårt på den lille om han med tiden skulle råka ut för liknande. Därför funderar jag på att kastrera honom. Även veterinären rekommenderar att det görs och görs tidigt. Tydligen är det vanligt på små hundar att dom börjar märka revir inne m m.

Ja allt talar för kastrering men jag har inte tidigare haft någon kastrerad hund. Vad ska man tänka på?
Veterinären rekommenderar att det görs tidigt vid 7 till 8 månader. Ni som har kastrerade hundar när har det gjorts på era?
Är det som med katter att man ska ge speciellt foder eller ska man bara hålla koll på vikten?
Hur lång tid har det tagit tills det är läkt?
Är det någon komplikation man ska vara observant?
 
Varför är det viktigt att kastrera så pass tidigt? Det är väl inte en fördel för hunden att kastrera innan den utvecklats klart, både mentalt och fysiskt? Jag har aldrig haft hanar men jag förstår inte varför det är så bråttom... vore intressant att höra förklaringen ur ett veterinärt perspektiv :)
 
Jag skulle aldrig operera på ett djur utan en riktigt bra anledning. Att något kan uppstå som inte har enormt stor sannolikhet hade inte varit tillräckligt. Att kastrera en hanhund kan ge en mängd problem så det hade jag absolut inte gjort utan medicinska skäl. Att veterinären vill kastrera och tidigt dessutom när man vet att det inte alls är bra för hunden hade fått mig att söka rätt på en veterinär som inte föreslår operationer för att hen ska tjäna pengar.
 
Min malle var kastrerad redan när jag fick honom vid 1,5 år så jag vet inget runt själva kastreringen men han äter vanligt foder.
 
Har din veterinär upplyst om de negativa effekterna en kastrering kan medföra, framförallt mentalt?
Jag har själv valt att kastrera men det var många saker som ledde fram till det och han var drygt två när vi gjorde det och för hans del blev det ingen som helst skillnad vare sig i mentalitet eller matlust.
Men jag skulle ALDRIG kastrera en hund som inte är fullt utvecklad om det inte är något akut medicinsk skäl.
 
Jag lät kastrera min Dvärgschnauzer vid 4,5 års ålder då vi hade tre tikar hemma.
Ångrar mig och kommer inte kastrera igen utan medicinsk orsak.
Han har blivit osäker med andra hundar och jag märker att även andra hundar reagerar annorunda på honom. Han har dessutom väldigt lätt för att lägga på sig och underullen växer numera i raketfart och har blivit mycket tjockare.
 
Kastrering ger inga garantier för något alls. Om jag inte minns fel så är det låga procent för ändring på det man oftast vill ändra med en kastrering (Tikintresse, hanhundsaggressioner o.s.v).
Det som fick bäst resultat var inomhusmarkering och det var väl som högst 60% av de kastrerade som minskade eller slutade med det.

Jag har suttit i väntrummet hos veterinären och hört en kvinna komma in och fråga om kastrering av sin hanhund.

- Kommer min hanhund sluta vara hanhundsaggressiv då?
- Ja, allt sådant kommer att försvinna om du kastrerar.
- Vad bra!
- Ja, och nästa vecka är det rebbatterat pris också och då kan du ju passa på att kastrera båda hundarna.

Jag kastrerade min hund när han var 11 år. Han fick prostataförstoringar med jämna mellanrum och behandlades kemiskt men när en av hans tänder ändå måste dras ut efter bolltrauma så åkte kulorna också.
På honom blev det ingen som helst skillnad överhuvudtaget.
 
.

Jag har suttit i väntrummet hos veterinären och hört en kvinna komma in och fråga om kastrering av sin hanhund.

- Kommer min hanhund sluta vara hanhundsaggressiv då?
- Ja, allt sådant kommer att försvinna om du kastrerar.
- Vad bra!
- Ja, och nästa vecka är det rebbatterat pris också och då kan du ju passa på att kastrera båda hundarna.

.

OMG :eek: :banghead: :banghead:
 
Har nu min första "lilla " hund, beräknas väga 5 kilo som vuxen. Alla mina andra hundar har varit riktigt stora.
Mina nuvarande stora har bägge haft problem som troligen inte hade uppstått om dom varit kastrerade. En har haft analfistlar och en prostatabesvär så jag har sett undersökningarna som gjorts på dom. Inser att det skulle vara väldigt svårt på den lille om han med tiden skulle råka ut för liknande. Därför funderar jag på att kastrera honom. Även veterinären rekommenderar att det görs och görs tidigt. Tydligen är det vanligt på små hundar att dom börjar märka revir inne m m.

Ja allt talar för kastrering men jag har inte tidigare haft någon kastrerad hund. Vad ska man tänka på?
Veterinären rekommenderar att det görs tidigt vid 7 till 8 månader. Ni som har kastrerade hundar när har det gjorts på era?
Är det som med katter att man ska ge speciellt foder eller ska man bara hålla koll på vikten?
Hur lång tid har det tagit tills det är läkt?
Är det någon komplikation man ska vara observant?

Min sambos hund kastrerades vid 1års ålder. Han är så lättfödd att han får magsår av att äta vanligt foder i den mängden han inte blir sjukligt fet på, så han måste äta veterinärfoder resten av livet (är fortfarande fet trots samma motion och lika många gram av vetfodret som mina hälften så stora hundar äter samma mängd av men då högenergifoder) han tigger konstant, är sjukt lat och vill inte göra någonting, dessutom så kissar mindre efter kastreringen så han fick urinstenar som gjorde att han inte kunde hålla sig utan kissade på sig och får hemskt ont av, så vi måste tvinga honom att gå ut och kissa oftare. Hans päls är verkligen sämst och han fäller så mycket hela tiden att han förstör alla våra kläder och textiler.

Jag skulle aldrig kastrera utan medicinsk anledning igen.
 
Minns att vi kastrerade vår cavalier, 2 år. Men var mycket hormonell och juckade på oss konstant. Han slutade med allt sånt, biverkningar var värdelös pälskvalite (tovade sig jämt) och lätt att gå upp i vikt.
 
Har nu min första "lilla " hund, beräknas väga 5 kilo som vuxen. Alla mina andra hundar har varit riktigt stora.
Mina nuvarande stora har bägge haft problem som troligen inte hade uppstått om dom varit kastrerade. En har haft analfistlar och en prostatabesvär så jag har sett undersökningarna som gjorts på dom. Inser att det skulle vara väldigt svårt på den lille om han med tiden skulle råka ut för liknande. Därför funderar jag på att kastrera honom. Även veterinären rekommenderar att det görs och görs tidigt. Tydligen är det vanligt på små hundar att dom börjar märka revir inne m m.

Ja allt talar för kastrering men jag har inte tidigare haft någon kastrerad hund. Vad ska man tänka på?
Veterinären rekommenderar att det görs tidigt vid 7 till 8 månader. Ni som har kastrerade hundar när har det gjorts på era?
Är det som med katter att man ska ge speciellt foder eller ska man bara hålla koll på vikten?
Hur lång tid har det tagit tills det är läkt?
Är det någon komplikation man ska vara observant?

En hanhundskastrering är ett litet ingrepp, såret blir minimalt och smärtlindring behövs sällan mer än några dagar. Hunden kommer behöva ha en krage på sig tills huden är läkt vilket betyder ca 14 dagar. Oftast sitter stygnen under huden så man inte behöver komma åter för stygntagning. Under de första två veckorna ska hunden ta det lugnt och bara gå korta koppelpromenader så att stygnen inte riskerar att släppa.
En kastrerad hund har långsammare ämnesomsättning så att minska på mängden mat eller gå över till ett foder med mindre energi behövs oftast för att undvika övervikt. Där får du ha koll på hundens hull och anpassa maten därefter.
Pälsförändringar kan förekomma men drabbar oftast bara hundar av spaniel eller retrieverras.
Hos hanhundar är det inte liks viktigt att kastrera tidigt för att förebygga sjukdom så som hos tikar (där risken för utveckling av juvertumör minskar avsevärt ju färre löp tiken gått igenom).
Det är att rekommendera att hunden är färdigvuxen både fysiskt och mentalt, framförallt hos storvuxna hundar.
På en sådan liten hund som du har hade jag väntat till runt 1-års ålder i alla fall, om du nu väljer att kastrera.
Är din hund en väldigt osäker individ kan det tyvärr bli värre efter en kastrering när testosteronet försvinner.
Hos de flesta hundar händer dock inget alls efter en kastreringen, förutom vikten.
Inkontinens kan drabba vissa tikar efter några år, men där är det också framförallt vissa raser som drabbas. De flesta drabbas inte alls. Hos hanhundar är det dock inte vanligt.
Viktigt att komma ihåg är att prostatit kan förekomma även hos kastrerade hanhundar.
Olater som beror på olydnad/bristande uppfostran etc försvinner inte efter en kastrering.
 
Lägger till min egen erfarenhet av kastrerad hanhund som bara är positivt. Han fick problem med prostatacystor och -förstoring och kastrerades därför. Han blev mer lekfull och valpig efter det samt gillade plötsligt att mysa och sova under täcket. Snoppdroppet försvann helt och han kunde umgås med alla hundar utan att det blev spänd stämning vilket var väldigt skönt. Vissa okastrerade hanhundar tyckte att han luktade gott/intressant men inte så att det var något problem eller skillnad mot att ha tik som jag har nu.
Ingen pälsförändring men matgivorna fick minskas för att han hade lättare att lägga på sig.
 
På jobbet provar de alltid att kem-kastrera först. Vissa hanhundar tappar så mycket geist att de inte längre duger till tjänst.

Min lille kemkastrerade jag - han blev oerhört fet på 1 dl viktminskninsfoder om dagen. Innan dess hade han ätit 2 dl hög energi-foder plus träningsmums och sådant folk stack till honom. Han var konstant hungrig och jag fick vakta som en hök att ingen "tappade" något ätbart till honom. Med den rörelsestörning han har, hade det alsrig funkat. Han blev också osams med någon hanhund i området.
 
Min hund blev så personlighetsförändrad efter kastrering att jag faktiskt var tvungen att ta bort henne.
Hon var helt trygg innan, superstabil, hur klok som helst, inte rädd för något.

Efter kastreringen blev hon långsamt nervösare och nervösare.Totalt livrädd för allt.

Till slut kunde jag inte lämna henne ensam alls, hon fick fullkomlig panik och skrek och kissade på sig. Om någon gasade med en bil 200 meter bort så var hon så stressad att hon satt och hjässade. Folk var farliga, andra hundar var farliga... Ja, listan med ofarliga saker var typ jag och hennes valpar. That's it.


Jag kommer ALDRIG någonsin kastrera en hund som verkligen inte behöver det. Aldrig någonsin i förebyggande syfte.
 
Jag kan tycka att minskad ämnesomsättning är ett ganska stort problem i sig också och ska inte underskattas på något sätt.

Man får ju inte glömma att hundar har stora behov som är kopplat till att äta (mättnadskänsla och antal tuggningar) det kan i sin tur medföra ett stort engagemang från ägaren för att hunden ska vara tillfreds och inte känna sig hungrig hela tiden.
Att minska maten rakt av och behöva se till att den inte äter fel, för mycket eller passa den är ju något som i sin tur kan öka stress, magsår och beteendeförändringar.

I många fall kan det behövas kunskap i berikning för att få det att fungera tillfredsställande.
 
T
En hanhundskastrering är ett litet ingrepp, såret blir minimalt och smärtlindring behövs sällan mer än några dagar. Hunden kommer behöva ha en krage på sig tills huden är läkt vilket betyder ca 14 dagar. Oftast sitter stygnen under huden så man inte behöver komma åter för stygntagning. Under de första två veckorna ska hunden ta det lugnt och bara gå korta koppelpromenader så att stygnen inte riskerar att släppa.
En kastrerad hund har långsammare ämnesomsättning så att minska på mängden mat eller gå över till ett foder med mindre energi behövs oftast för att undvika övervikt. Där får du ha koll på hundens hull och anpassa maten därefter.
Pälsförändringar kan förekomma men drabbar oftast bara hundar av spaniel eller retrieverras.
Hos hanhundar är det inte liks viktigt att kastrera tidigt för att förebygga sjukdom så som hos tikar (där risken för utveckling av juvertumör minskar avsevärt ju färre löp tiken gått igenom).
Det är att rekommendera att hunden är färdigvuxen både fysiskt och mentalt, framförallt hos storvuxna hundar.
På en sådan liten hund som du har hade jag väntat till runt 1-års ålder i alla fall, om du nu väljer att kastrera.
Är din hund en väldigt osäker individ kan det tyvärr bli värre efter en kastrering när testosteronet försvinner.
Hos de flesta hundar händer dock inget alls efter en kastreringen, förutom vikten.
Inkontinens kan drabba vissa tikar efter några år, men där är det också framförallt vissa raser som drabbas. De flesta drabbas inte alls. Hos hanhundar är det dock inte vanligt.
Viktigt att komma ihåg är att prostatit kan förekomma även hos kastrerade hanhundar.
Olater som beror på olydnad/bristande uppfostran etc försvinner inte efter en kastrering.
Tack för ett sakligt svar.
Kan tillägga att min lille som nu är 4 månader är väldigt kaxig och orädd för sin ålder. Lyfter på benet när han kissar sedan en månad och har börjat jucka på saker i passande storlek sedan någon vecka.
Jag vet också att hans storebror fick kastreras innan han var ett år p g a problem med att märka revir inne. I hans fall försvann det med kastreringen.
 
Jag kan tycka att minskad ämnesomsättning är ett ganska stort problem i sig också och ska inte underskattas på något sätt.

Man får ju inte glömma att hundar har stora behov som är kopplat till att äta (mättnadskänsla och antal tuggningar) det kan i sin tur medföra ett stort engagemang från ägaren för att hunden ska vara tillfreds och inte känna sig hungrig hela tiden.
Att minska maten rakt av och behöva se till att den inte äter fel, för mycket eller passa den är ju något som i sin tur kan öka stress, magsår och beteendeförändringar.

I många fall kan det behövas kunskap i berikning för att få det att fungera tillfredsställande.
Min ene store hund som fick problem med prostata nästan 10år gammal, blev kemiskt kastrerad och det var första gången i hans liv som han fick aptit och gick upp till normalvikt.
Den lille är nästan lika tråkig när det gäller mat äter sällan upp och åt det tunnare hållet. Så det kanske till och med kommer att göra att han kommer att må bättre.
 
T
Tack för ett sakligt svar.
Kan tillägga att min lille som nu är 4 månader är väldigt kaxig och orädd för sin ålder. Lyfter på benet när han kissar sedan en månad och har börjat jucka på saker i passande storlek sedan någon vecka.
Jag vet också att hans storebror fick kastreras innan han var ett år p g a problem med att märka revir inne. I hans fall försvann det med kastreringen.

Kaxig och orädd för sin ålder behöver inte vara något negativt. Jucka gör ju alla hanhundar någon gång och man får vara tydlig med att det inte är tillåtet. Om det fortsätter som en översexuell handling kopplat till hormoner eller stress (överslagshandling) skulle jag kanske fundera på det.

Risken med för många tidiga kastreringar är just problemet med fortsatt avel av kombinationer som ger översexualitet (eller andra hormonkopplade problem). Man har liten koll på avelsresultatet i sådana fall då många kullar kastreras rutinmässigt.
 
Lite intressant att läsa att så många är emot kastration. I vissa andra delar av världen är folk lika bestörta över att det finns hundar inte används i avel som inte är kastrerade.
Eller om jämför med hästar där är det tvärtom där är de flesta mot att inte kastrera.
Spännande!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 587
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 167
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 587
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
639
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp