Era erfarenheter av senskador...

pemi

Trådstartare
Mitt 6-års sto (halvblod) råkade ordentligt illa ut igår. Har gjort sig illa i hagen och fått en ordentlig senskada på vänster fram. Opererades igår kväll så nu är det bara att hoppas...

Hur skadan kommit vet vi inte, då stor yta är skadad så är det iaf något "trubbigt" hon skadat sig på. Det troligaste är att hon sparkat/trampat sig själv.

Skadan är på ytliga böjsenan, ett jack några cm ovanför kotan. Senskidan är skadad på ett 5 cm långt område, senan är också "ruggad" på detta område. Då sårkanterna inte var fina (ingen cirkulation) så skars en del hud bort men de kunde sy ihop både senskida och skinnet. Nu är det bara att vänta och se hur läkningen går. Veterinären verkade positiv till att senan kunde få bra funktion igen.

Vad har ni för erfarenheter (helst positiva givetvis) av liknande skador? Lång konvalecens förstår jag ju, men hur lång? Boxvila (antar jag)? Skrittpromenader? Användbarhet efter skadan?

Jag är inställd på att detta kommer att ta tid och det är inga problem. Hoppas givetvis att det ska bli så pass bra att hon håller för ridning, men annars tar jag nog något föl på henne då hon har både bra stam, psyke och exteriör (klass 1).

Just nu är jag bara glad att hon klarat operationen, är lugn och äter bra.
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

hej!

min förra d-ponny fick sin senskada i yttreböjsenan 2001 på en hoppträning hon snubblade till "bara":cry:

skadan syndes inte förens 1 timma senare när hon var hemma i hagen, vart fel behandlad i ½ år av en urkass vet.

2001 nov åkte jag till ATG kliniken med henne och tog ultraljud, där syndes det att hon hade en blödning i senan. spruta och bandage.
Stog i box i 3 månader återbesök spruta, 3 månader halthage.
Sen fick jag börja leda henne i skritt i ca 3 månader, sen trav ca 3 månader och sen galopp 3 månader sen fick jag köra på som vanligt med sunt förnuft, vet sa att man var tvungen att aktivera senan så den inte skulle tro att den skulle vilas resten av livet. Visst kom vi på återbesök några gånger, ibland vart hon överansträngd, någon gång hade hon någon slags kotledsinflamation som gick över efter 1 behandling..
2005 kom vi äntligen igång med tävlandet, gick från CM-hoppningar till LA regionalt på 5 månader! och vet. trodde knappt hon skulle kunna hoppa högre än vad hon hade gjort innan hon vart halt (LD).

Idag är hon såld till en tjej uppe i Falun och funkar hur bra som helst.
Senan är friskförklarad sedan 2004.
obs. att detta va länge sen så jag kommer inte ihåg precis allt och hur länge hon stog men på ett ungefär, sånna här tråkigheter försöker man glömma fort ;)

Hoppas min berättelse piggade upp dig lite iallafall :o

//iaa
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

Hej. Sårskadan ska ju läka utan problem om det inte blir infektion och det blir det väl inte när den är proffsigt behandlad. Själva senvävnaden var inte speciellt skadad om jag förstod dig rätt och då ska din häst kunna komma tillbaka ganska snabbt. Men några månader tar det ju.

En skada pga trauma har bättre prognos än en överansträngningsskada. Vid trauma är senan hel överallt utom där den är trasig om du förstår vad jag menar :D Vid överbelastning är hela senan liksom uppluckrad och det är värre att få ordning på det.

Jag tror inte du behöver vara rädd att din häst ska slås ut pga den här skadan om det inte blir någon komplikation av något slag. Men bra rehab är A och O vid alla senskador. Senan måste belastas om den ska läka bra men får förstås inte belastas för mycket så att den går sönder mer. Kontrollerad motion i lagom doser och långsamt ökande belastning i takt med att det läker. Du får säkert ett rehab-schema av din vet och det ska du vara noga med att följa.

Positiv erfarenhet: T trampade fel och översträckte både ytliga och djupa böjsenan lindrigt. Efter undersökning och mycket vånda och diskussioner fick hon gå kvar på sommarbetet (lugn häst, lugn flock). Efter en månad började vi med skrittpromenader vid hand. Efter en månad till uppsuttna skrittpromenader. Därefter långsam igångsättning med stor känsla och kärlek. Fem månader efter skadan var hon i full funktion men man kunde fortfarande känna en liten knöl (ärrvävnad) på ytliga böjsenan på ett ställe. Ett år efter skadan var den helt borta. Det är 6 år sedan och hon har aldrig haft problem med böjsenorna sen dess.
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

Hej min mammas häst har med sen skada där ledvätskan rann ut. Hon blev operarad. När vi hmtade hem henne så skule hon stå i boxvila ca 10 dagar tills återbesöket var gjort. Sen släpppte vi ut henne i mindre hage då min mamma och pappa tyckte att hon kunde få gå i lite större hage så började hon busa och överansträngde senan så efter 1 vecka övertalade jag de och veterinären att hon bara får gå i liten hage. På återbesöket var hon rätt bra halt i trav men röntgen var bra så vet sa att hon behövde träna upp allt runt omkring senan. vi promenarar ca10-20 minuter ett par gånger i veckan. Men hon blev inte bättre så vi köpte back on track de nya med neopron omslag så man slipper linda och nu äntligen börjar hon bli bättre haltr inte alls lika mycket och det är ca 3 månader sen detta hände. Typiskt nog hade vi henne bara haft henne 2 veckor på prov hade precis bestämt oss att behålla henne när detta inträffade. Så jag kan varmt rekommendera back on track vi fick våra på 2 dagar efter beställning jättebra ställe att handla på pm mig om du vill ha adresen dit. Hon ska nog bli bra ska då se sakta men säkert. Håller tummarna. Marie
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

Vad trist att höra. Hoppas att allt går bra med henne.
Håller tummarna.

Ps. Grattis till bebisen :)
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

men man kunde fortfarande känna en liten knöl (ärrvävnad) på ytliga böjsenan på ett ställe.


Man känner fortfarande ärrvävnaden på min ponny, hon kommer alltid att vara lite gallig/svullen i det benet sa vet, men det är ju inget som påverkat henne. Jag har dock linimentat in hennes ben efter varje hårdträning.
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

Mitt 6 åriga halvblod skar ett jack i senan för exakt ett år sen. Stod på strömsholm 2 veckor (De spolade en led och sydde ihop honom). Boxvila med promenader för hand 2 gånger/dag i 3 månader, 15 min/gång. Sedan återbesök. Skritt uppsuttet eller för hand i 3 månader 30 min/gång. Sen återbesök igen. 3 månader till med skritt uppsuttet och trav sm ökades på till 15 min/dag till nästa besök. Sedan trav (obegränsat) och korta galopper i 3 månader innan sista besöket, då han blev FRISKFÖRKLARAD!

Han har hela tiden stått i box eller några timmar i liten sjukhage. Det har varit mycket jobb, inte en dags semester på ett år, då det var viktigt att han rörde på sig, men det var det värt. Nu håller vi på att jobba upp galoppen, sen ska vi HOPPA! Fast jag tar det lugt, har man väntat ett år kan man vänta lite till.

Det kommer nig gå bra. Lycka till!
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

*KL*

Tack för att ni delar med er! Låter ju som att det finns lite hopp iaf!

Är det fler som vill dela med sig av erfarenheter?
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

min ponny hade en "svår" senskada. Med rätt behandling blev ponnyn frisk efter ett halvår så nog finns det hopp :)
(frisk = börja rida som vanligt)
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

Mitt 6-års sto (halvblod) råkade ordentligt illa ut igår. Har gjort sig illa i hagen och fått en ordentlig senskada på vänster fram. Opererades igår kväll så nu är det bara att hoppas...

Hur skadan kommit vet vi inte, då stor yta är skadad så är det iaf något "trubbigt" hon skadat sig på. Det troligaste är att hon sparkat/trampat sig själv.

Skadan är på ytliga böjsenan, ett jack några cm ovanför kotan. Senskidan är skadad på ett 5 cm långt område, senan är också "ruggad" på detta område. Då sårkanterna inte var fina (ingen cirkulation) så skars en del hud bort men de kunde sy ihop både senskida och skinnet. Nu är det bara att vänta och se hur läkningen går. Veterinären verkade positiv till att senan kunde få bra funktion igen.

Vad har ni för erfarenheter (helst positiva givetvis) av liknande skador? Lång konvalecens förstår jag ju, men hur lång? Boxvila (antar jag)? Skrittpromenader? Användbarhet efter skadan?

Jag är inställd på att detta kommer att ta tid och det är inga problem. Hoppas givetvis att det ska bli så pass bra att hon håller för ridning, men annars tar jag nog något föl på henne då hon har både bra stam, psyke och exteriör (klass 1).

Just nu är jag bara glad att hon klarat operationen, är lugn och äter bra.

Jag har ett sto som haft senskada pga överansträngning/oförstånd. Detta skedde i början av sommaren, så när vi fått diagnosen åkte vi till vår tränare som har hingststation och lämnade henne för betäckning.

Vi fick ett kanonföl och stoet har aldrig varit halt sen dess.

Du har även mamman till stoet som du skriver om i den här tråden va? Jag tror att jag vet vem du är, men det är nåt år sen vi hade kontakt.
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

Jaa, jag har mamman också. Nu blev jag nyfiken... :)
Ledtråd?
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

Du har helt rätt. Nu har jag funderat och kommit på vem du är också... Kul att hitta dej här! :)
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

Läste att ni fått barn! GRATTIS! Jag vet hur du har längtat...

För att återgå till senskadan så valde vi att inte ställa vårt sto på boxvila då hon är en lugn och klok häst och vår uppfattning är att senor behöver röra sig för att må bra. En senskada läker långsamt och för att jag inte skulle förivra mig och sätta igång henne för tidigt och/eller för "hårt" lät vi betäcka henne. Också med tanke på din äldsta häst som du sagt mår mycket bättre när hon är dräktig faktiskt.

Nu är det ju lite sent på året för betäckning, men du förstår min tanke...

Men det är så klart upp till varje hästägare att avgöra hur man vill göra med boxvila samt hur allvarlig skadan är. Säger veterinären att hästen ska stå på box så kanske man vill göra som h*n säger. Vi känner vår häst och vet att hon mår pissdåligt av att stå på box. Hon är van vid lösdrift och de få gångerna hon måste in i inneboxen måste vi locka in henne. I uteboxen sover och bajsar hon. Övrig tid är hon ute.

Är det He***sy som är skadad nu? Har du kvar He***na? Dräktig igen?
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

skickar PM :)

Ang boxvila så blir vi nog tvungna till det tyvärr. Hon älskar sin box (som tur är) och står gärna inne själv (bara det finns mat). Vår hage är sämsta tänkbara för senskador tyvärr, blir så lerigt på vintern och alldeles för stenigt. Tror inte hon har vett att ta det lugnt heller. Håller hon sig lugn så får vi fixa en mindre hage till henne bredvid de andra och ev sanda/grusa där så det inte blir för djupt underlag. Blir ev betäckning för henne nästa år för att ge henne ordentligt med tid att vila.
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

Lite rapport om någon undrar hur det gått. Stoet står kvar på kliniken men det ser ljust ut. Är nu ohalt i skritt, såret är torrt och fint (förbandet bytt 2 ggr) och bara lindrigt svullet. Läker över förväntan. :D

Får stå kvar tills mitten av veckan då hon fortfarande får antibiotika iv, där efter blir det antibiotika im istället i ca 5 dagar.

Känns lite mer hoppfullt nu!
 
Sv: Era erfarenheter av senskador...

Liten rapport efter första återbesöket. Har varit på kliniken och gjort ul idag 7 veckor efter att skadan uppkom.Är väl inte så mycket klokare än iofs. Nytt ul om 6 veckor. Får börja skritta uppsuttet och hon ska ut i lite större hage. Räcker med en promenad/dag nu. Är ohalt i skritt och trav men halt efter böjprov. Såret har läkt superfint (de var imponerade) men senan är fortfarande lite svullen. Är inte "kört" för henne som ridhäst än då det gått så kort tid, men det finns fortfarande inga garantier. Är ju en svår skada hon haft. Var iaf bättre prognos så som hennes sena såg ut nu då det är orsakat av trauma än om det berott på överansträngning. Är fortfarande "vänta och se" som gäller...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 048
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 942
Senast: ll.96
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393
Hästmänniskan Jag fick mig en ordentlig flygtur från en unghäst jag hade för tre år sedan. Han precis landa i sadeln när hon reste sig i panik (av...
2
Svar
35
· Visningar
4 634
Senast: Tilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp