Era godaste vardagsrätter?

Exile

Trådstartare
Min receptsamling har sakta men säkert växt under de senaste åren. Det finns flera smarriga saker men jag har insett att min "vardagsmat" är ungefär den samma. Fläskrullader med cidersås är mums, men inget man svänger ihop en tråktisdag.

Så som topic lyder. Vilka är er vardagsrätter ni ofta faller tillbaka till för att det är så himla enkelt, smidigt och GOTT? Det där receptet man lärt sig utantill för att det är så välanvänt. Hit me with era hemligheter! Det kan vara allt från vegetariskt till köttfärssås som ni gör extra bra.

För att inte komma tomhänt så att säga kan jag dela med mig av en underbart krämig och god pastasås :)

~120-150g skinka (jag brukar använda en "plånbok" kokt skinka)
1 ask (~150 g) neutral färskost
2 dl matlagningsgrädde
2,5 dl creme fraiche
1 msk senap (ej söt)
1 hönsbuljongtärning
Svartpeppar

Värm allt utom skinkan under omrörning, tillsätt den sist så den inte blir hård. Serveras med valfri pasta.
 
Ostsås, färskpasta med broccoli.

Koka ihop vanlig mjukost på ask med valfri mängd riven wästerbottensost med en skvätt mjölk och lite svartpeppar. Gott gott!
 
Lös upp en fiskbuljpngtärning i en halv dl hett vatten i en gryta. Riv två morötter, strimla halv purjo. Lägg det i grytan tillsammans med liten burk creme fraiche. Koka upp, tillsätt vit fisk i mindre bitar, ca 400 gr. Krydda eventuellt med vitpeppar. Koka till fisken är klar. 5-10 minuter. Servera med ris
 
Vi har mycket svamp i frysen så svamppasta är vår snabba, goda vardagsrätt. Fräs den tinade svampen tills den vattnat ur lite. Tillsätt smör och hackad lök och vitlök. Fräs på ordentligt. Tillsätt lite (av vad som finns hemma) grädde, creme fraiche eller båda samt någon dl pastavatten (pastan kokas samtidigt). Tillsätt valfri syra såsom vitt vin eller pressad citron eller lite vitvinsvinäger. Puttra en stund. Smaka av med salt och peppar. Vänd ner den nästan klara pastan i svampsåsen och vänd runt. Toppa allt med parmesan, persilja (är den fryst kan man ha i den i såsen innan) och rivet citronskal. Klart på typ 15 minuter från start!
 
Koka ihop tonfisk, tomatkross, en skvätt vatten med massa kryddor; tex basilika så blir det tonfisksås, gott till spaghetti :).

Jag brukar köra den här basen men också tillägga sweet chilisås, färsk chili och vad jag har för stekbara grönsaker hemme. Typ lök och majs, kanske squash eller något, och sedan stoppa i paprikor och köra in i ugnen. Man kan plutta lite ost ovanpå om man till.
Tadaa! Fyllda paprikor. Man kan också koka ris och ha i fyllningen.
 
Följer denna tråd, behöver mer "vardagsmat". Brukar steka färdiga köttbullar och göra blomkålsmos till, det är relativt snabbt och enkelt.
 
Couscous (gärna i svag grönsaksbuljong för mera smak), majs,inlagda rödbetor, lök (igen, vad man nu råkar ha för grönsaker hemma. :D ) rörs ned kalla. Fetaost ovanpå om det finns i kylen.
Serveras med valfritt tillbehör som gärna är salt, typ lite snabbstekt chorizo, kryddad kyckling, bacon, vad som helst. Går säkert med fisk också.
Tar ungefär tio minuter och är jättegott!
 
Jag lyckades hitta på något väldigt gott igår :bump:

Skivade och stekte kassler lite fort. La i ugnsform, skar röd och gul paprika, rödlök och tomater och la ovanpå. Rörde ihop creme fraiche och vitlöksost och klickade över. Strödde ost över, myyycket ost. Serverade till potatis. Blev himla gott
 
Soppor :) ! Valfria rotfrukter, t.ex. potatis, palsternacka, morot skärs i bitar och kokas mjuka tillsammans med buljongtärning. Mixa allt med stavmixer. Rör i en förpackning matlagningsgrädde (tycker att det blir godare än bara vatten :) ) och krydda med salt och peppar efter behag. Jag brukar också köpa Garants svinnsmarta soppmix. ÄLSKAR den med grönkål i - så gott :) !

Sedan gör jag faktiskt lasagne ibland också på en helt vanlig vardag. Tycker att det är rätt smidigt och mindre bökigt än man tror. Jag gör en köttfärssås först. Under tiden som den sedan står och puttrar ihop gör jag en MASSA bechamelsås med ost. Brukar nog göra ca dubbla mängden mot vad det står...... Sedan är det ju bara till att varva såserna tillsammans med lasagneplattorna i en ugnsform och på med lite ost ovanpå. En halvtimme i ugnen.
 
Tacopaj!
Brukar göra vanligt pajskal eller gjort med kikärtor. Fyllning är köttfärs som steks och tacokryddas, blandas med majs och creme fraiche med paprika och chili. Lite hackad chili kan has i om man vill ha lite mer styrka. Läggs i förgräddat pajskal. Toppas med skivade tomater och ost.

Potatisgnocchi med grönsaks och halloumisås.
Stek färsk gnocchi och halloumi i en stekpanna. Grönsaker i valfri form (zucchini, babyspenat, lök,svamp, paprika osv är sånt som jag brukar ha i) steks separat. Häll på valfri tomatbaserad pastasås, blanda och krydda.

Annars olika former av soppor och pastasåser.
 
Jag gjorde häromdagen morotssoppa med rejält med färsk ingefära och vitlök för smak, och röda linser och sötpotatis för att mata till det. Experimenterade lite och hade ner tre clementiner och en kruka koriander också.

Andra favoriter är grönkålspasta från bloggen Under tian. Och marinerad halloumi (yoghurt, spiskummin, chili och vitlök i marinaden) som tillagas på en plåt i ugnen tillsammans med skivad potatis och valfria grönsaker.
 
Jag gör ofta lasagne med kyckling färs eller vad potatis i micron, gärna med färdig Skagen/ kyckling curry röra ☺️
 
Pasta ärenkel snabbmat för oss

Laxpasta

Lax
Vitlök
Lök
Dill
Cremefraiche

Stek ihop med mycket dill & vitlök servera med pasta

Lövbiff med gorgonzola och chili (pasta till)
Strimla lövbiff fräs. När den är klar ha i hackad chii (ca 30s) slå på grädde smula över gorgonzoal- Klart

Baconpasta
Bacon, sockerärtor, lite lök,grädde/cremefraiche och pasta.

Brukar servera enkla körsbärstomater till

Har en uppsjö som jag glömmer av ibland
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp